Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Home Learning During the COVID-19 Pandemic: Parents' Experiences

Yıl 2025, Cilt: 1 Sayı: 1, 15 - 37, 31.03.2025

Öz

This study was conducted to determine the views of parents on remote education and home-based educational activities implemented during the COVID-19 salgınc, and to develop educational policy suggestions that will ensure more efficient management of similar periods in the future. A descriptive survey design was used in the study. 122 parents with children enrolled in kindergarten and primary schools in the central districts of İzmir were included in the study who were selected through criterion sampling. The data obtained via a survey developed by the researchers was analyzed using descriptive analysis methods.As a result of the analysis, it was found that the vast majority of parents believed that their children's education was maintained at an adequate level during the salgınc period, and the majority of them reported engaging in academic activities with their children at home. During this process, they particularly expressed a need for educational guidance/support, and indicated that educational digital platforms were not as effective as desired or usable in supporting their children's learning at home. Additionally, parents reported an increase in the amount of time children spent on non-educational digital platforms, and they struggled to find solutions to this issue. Moreover, parents were uncertain about the quality of education their children received from educational institutions and the adequacy of the support they provided at home.It is expected that this study will raise awareness among parents about the opportunities provided by the home environment and their impact on children, and contribute to understanding their roles and responsibilities regarding this issue.

Kaynakça

  • AÇEV (2017). Türkiye’de İlgili Babalık ve Belirleyicileri. Türkiye’de Babalığı Anlamak Serisi-1, AÇEV.
  • Akyüz, E., & Doğan, Ö. (2017). Ev okuryazarlık ortamı: Tanımları, boyutları ve kendiliğinden ortaya çıkan okuryazarlık becerilerinin gelişimindeki rolü. H.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 4(3), 38-57.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı (7. Geliştirilmiş Baskı). Sakarya Kitabevi.
  • Ayaz Özbek, C., Güleç, H., & Şahin, Ç. (2017). Ailelerin, çocuklarıyla birlikte gerçekleştirdikleri okuma aktivitelerinin düzeyini belirleme. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(1), 1-19.
  • Başaran, M., & Aksoy, A. B. (2020). Anne-babaların korona-virüs (COVID-19) salgını sürecinde aile yaşantılarına ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 71(13), 668-678.
  • Bursal, M. (2017). Nicel yöntemler. Demir, S. B. (Çev. Ed.), Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (3. Baskı) içinde (155-182). Eğiten Kitap.
  • Büyüköztürk, Ş. (2023). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2024). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (36. Baskı). Pegem Akademi.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (COVID-19) salgını ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Canbulat, T., İlhan, E., & BAYTAŞ, M. O. (2022). Improving home literacy skills of parents during the COVID-19 salgınc. International Online Journal of Primary Education (IOJPE) ISSN: 1300-915X, 11(2), 461-475.
  • Civelek, P., & Özyılmaz Akamca, G. (2017). Açık alan etkinliklerinin okul öncesi dönemdeki çocukların bilimsel süreç becerilerine ait kazanımlarının gelişimine etkisi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(18), 173-194.
  • Daşçı Sönmez, E., & Cemaloğlu, N. (2021). Okullaşma sürecinde uzaktan evde eğitime geçiş. İnsan&İnsan, 8(27), 63-82.
  • Gialloa, R., Treyvaud, K., Cooklina, A., & Wadea, C. (2013). Mothers’ and fathers’ involvement in home activities with their children: psychosocial factors and the role of parental self-efficacy. Early Child Development and Care, 183, 3(4), 343–359.
  • Gül, G. (2007). Okuryazarlık sürecinde aile katılımının rolü. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 8(1), 17-33.
  • Gümüşgül, O., & Aydoğan, R. (2020). Yeni tip koronavirüs-COVID-19 kaynaklı evde geçirilen boş zamanların ev içi rekreatif oyunlar ile değerlendirilmesi. Spor Eğitim Dergisi. 4(1), 107-14.
  • Kantos, Z. E., Yurttaş, A., Taşdan, M. ve Topcu, Z. (2022). İlkokul öğrenci ve velilerinin perspektifinden Covid-19 salgını süresince uzaktan eğitim. Milli Eğitim Dergisi, 51(233), 461-488.
  • Kazak, E., & Demirci, R. (2024). COVID-19 eğitim sürecinde uzaktan eğitimin olumlu ve olumsuz yönlerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Siirt Eğitim Dergisi, 4(1), 51-71.
  • Kılıç, Ç. (2010). Aile eğitim programları ve Türkiye’deki örnekleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi. 1081, 99-111.
  • Koç, S. (2021). İlkokul öğretim programlarının COVID-19 sonrası yaygınlaşan uzaktan eğitime uygunluğunun incelenmesi. International Anatolia Academic Online Journal/Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 24-36.
  • Köroğlu, G. ve Selvitopu, A. (2023). Covıd-19 salgın döneminde veli olmak: uzaktan eğitim sürecine ilişkin veli deneyimleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 66, 631-657.
  • Küçük Biçer, B., & İlhan, M. N. (2020). COVID-19’un çocukların sağlığı üzerine etkisi. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, (Özel Sayı), 103-111.
  • Sarı, E., & Sarı, B. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: COVID-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 49-63.
  • Uluğ, E. (2018). Okul Öncesi eğitim kurumuna devam eden ve etmeyen 12-36 aylık çocukların ev erken okuryazarlık ortam özelliklerinin incelenmesi (Tez No. 530300) [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Van Vechten, D. (2013). Impact of home literacy environments on students from low socioeconomic status backgrounds. [Masters Thesis. St. John Fisher University]. Fisher Digital Publications. https://fisherpub.sjf.edu/education_ETD_masters/248
  • Van Lancker, W. & Parolin, Z. (2020). Covid-19, school closures, and child poverty: A social crisis in the making. The Lancet Public Health, 5(5). 243-244.
  • Yazıcı, E., & Kandır, A. (2018). Erken okuryazarlık becerilerinin ev ortamında desteklenmesine ilişkin çalışmaların incelenmesi. GEFAD/GUJGEF. 38(1), 101-135.
  • Yıldız, S.., & Bektaş, F. (2021). COVID-19 Salgınının çocukların boş zaman etkinliklerinde yarattığı değişimin ebeveyn görüşleriyle değerlendirilmesi. Gazi Journal of Physical Education and Sport Sciences. 26(1), 99-122.
  • Yılmaz Hiğde, A., Baştuğ, M., & Cihan, H. (2020). Okul öncesi dönem ebeveynlerinin ev okuryazarlığı yaşantılarının incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 628-645.

COVID-19 Salgın Sürecinde Evde Öğrenme: Ebeveynlerin Deneyimleri

Yıl 2025, Cilt: 1 Sayı: 1, 15 - 37, 31.03.2025

Öz

Bu çalışma ebeveynlerin COVID-19 salgın döneminde uygulanan uzaktan eğitim ve evde eğitim faaliyetleri hakkında görüşlerini belirlemek ve bundan sonraki benzer dönemlerin daha verimli geçirilmesini sağlayacak eğitsel politikaların belirlenmesine yönelik öneriler geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada betimsel tarama deseni kullanılmıştır. Çalışmaya İzmir ilinin merkez ilçelerinde Çalışmaya ölçüt örnekleme yolu ile seçilen anaokulu ve ilkokulda çocuğu okuyan 122 ebeveyn dahil edilmiştir. Yapılandırılmış anket formu aracılığı ile elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Analiz sonucunda; ebeveynlerin büyük çoğunluğu salgın döneminde çocuklarının eğitiminin yeterli düzeyde sürdürüldüğünü, yine büyük çoğunluğu evde çocuklarıyla birlikte akademik çalışmalar yaptıklarını belirtmişlerdir. Bu süreçte özellikle eğitsel bir rehbere/desteğe ihtiyaç duyduklarını, çocuklarının evde öğrenme süreçlerinde eğitsel dijital platformların istenilen düzeyde etkili olamadığı/kullanılamadığı, çocukların eğitsel olmayan dijital platformlarda zaman geçirme sürelerinin arttığı ve buna çözüm bulmakta zorlandıkları sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca eğitim kurumlarının çocuklarına sundukları eğitimin niteliği ve kendilerinin evde verdikleri desteğin yeterliliği konusunda kararsızlık yaşadıkları belirlenmiştir. Bu çalışmanın ebeveynlerin ev ortamının olanakları ve çocuklar üzerindeki etkisi konusunda bilinçlenmelerini artıracağı ve konuyla ilgili görev ve sorumluluklarının anlaşılmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • AÇEV (2017). Türkiye’de İlgili Babalık ve Belirleyicileri. Türkiye’de Babalığı Anlamak Serisi-1, AÇEV.
  • Akyüz, E., & Doğan, Ö. (2017). Ev okuryazarlık ortamı: Tanımları, boyutları ve kendiliğinden ortaya çıkan okuryazarlık becerilerinin gelişimindeki rolü. H.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 4(3), 38-57.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı (7. Geliştirilmiş Baskı). Sakarya Kitabevi.
  • Ayaz Özbek, C., Güleç, H., & Şahin, Ç. (2017). Ailelerin, çocuklarıyla birlikte gerçekleştirdikleri okuma aktivitelerinin düzeyini belirleme. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(1), 1-19.
  • Başaran, M., & Aksoy, A. B. (2020). Anne-babaların korona-virüs (COVID-19) salgını sürecinde aile yaşantılarına ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 71(13), 668-678.
  • Bursal, M. (2017). Nicel yöntemler. Demir, S. B. (Çev. Ed.), Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (3. Baskı) içinde (155-182). Eğiten Kitap.
  • Büyüköztürk, Ş. (2023). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2024). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (36. Baskı). Pegem Akademi.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (COVID-19) salgını ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Canbulat, T., İlhan, E., & BAYTAŞ, M. O. (2022). Improving home literacy skills of parents during the COVID-19 salgınc. International Online Journal of Primary Education (IOJPE) ISSN: 1300-915X, 11(2), 461-475.
  • Civelek, P., & Özyılmaz Akamca, G. (2017). Açık alan etkinliklerinin okul öncesi dönemdeki çocukların bilimsel süreç becerilerine ait kazanımlarının gelişimine etkisi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(18), 173-194.
  • Daşçı Sönmez, E., & Cemaloğlu, N. (2021). Okullaşma sürecinde uzaktan evde eğitime geçiş. İnsan&İnsan, 8(27), 63-82.
  • Gialloa, R., Treyvaud, K., Cooklina, A., & Wadea, C. (2013). Mothers’ and fathers’ involvement in home activities with their children: psychosocial factors and the role of parental self-efficacy. Early Child Development and Care, 183, 3(4), 343–359.
  • Gül, G. (2007). Okuryazarlık sürecinde aile katılımının rolü. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 8(1), 17-33.
  • Gümüşgül, O., & Aydoğan, R. (2020). Yeni tip koronavirüs-COVID-19 kaynaklı evde geçirilen boş zamanların ev içi rekreatif oyunlar ile değerlendirilmesi. Spor Eğitim Dergisi. 4(1), 107-14.
  • Kantos, Z. E., Yurttaş, A., Taşdan, M. ve Topcu, Z. (2022). İlkokul öğrenci ve velilerinin perspektifinden Covid-19 salgını süresince uzaktan eğitim. Milli Eğitim Dergisi, 51(233), 461-488.
  • Kazak, E., & Demirci, R. (2024). COVID-19 eğitim sürecinde uzaktan eğitimin olumlu ve olumsuz yönlerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Siirt Eğitim Dergisi, 4(1), 51-71.
  • Kılıç, Ç. (2010). Aile eğitim programları ve Türkiye’deki örnekleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi. 1081, 99-111.
  • Koç, S. (2021). İlkokul öğretim programlarının COVID-19 sonrası yaygınlaşan uzaktan eğitime uygunluğunun incelenmesi. International Anatolia Academic Online Journal/Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 24-36.
  • Köroğlu, G. ve Selvitopu, A. (2023). Covıd-19 salgın döneminde veli olmak: uzaktan eğitim sürecine ilişkin veli deneyimleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 66, 631-657.
  • Küçük Biçer, B., & İlhan, M. N. (2020). COVID-19’un çocukların sağlığı üzerine etkisi. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, (Özel Sayı), 103-111.
  • Sarı, E., & Sarı, B. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: COVID-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 49-63.
  • Uluğ, E. (2018). Okul Öncesi eğitim kurumuna devam eden ve etmeyen 12-36 aylık çocukların ev erken okuryazarlık ortam özelliklerinin incelenmesi (Tez No. 530300) [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Van Vechten, D. (2013). Impact of home literacy environments on students from low socioeconomic status backgrounds. [Masters Thesis. St. John Fisher University]. Fisher Digital Publications. https://fisherpub.sjf.edu/education_ETD_masters/248
  • Van Lancker, W. & Parolin, Z. (2020). Covid-19, school closures, and child poverty: A social crisis in the making. The Lancet Public Health, 5(5). 243-244.
  • Yazıcı, E., & Kandır, A. (2018). Erken okuryazarlık becerilerinin ev ortamında desteklenmesine ilişkin çalışmaların incelenmesi. GEFAD/GUJGEF. 38(1), 101-135.
  • Yıldız, S.., & Bektaş, F. (2021). COVID-19 Salgınının çocukların boş zaman etkinliklerinde yarattığı değişimin ebeveyn görüşleriyle değerlendirilmesi. Gazi Journal of Physical Education and Sport Sciences. 26(1), 99-122.
  • Yılmaz Hiğde, A., Baştuğ, M., & Cihan, H. (2020). Okul öncesi dönem ebeveynlerinin ev okuryazarlığı yaşantılarının incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 628-645.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tuncay Canbulat 0000-0001-6616-1948

Elif İlhan Şimşir 0000-0002-5716-2743

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 7 Mart 2025
Kabul Tarihi 28 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Canbulat, T., & İlhan Şimşir, E. (2025). COVID-19 Salgın Sürecinde Evde Öğrenme: Ebeveynlerin Deneyimleri. Fen, Matematik Ve Bilgisayar Eğitiminde Yenilikler Dergisi, 1(1), 15-37.



Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.