Purpose: The aim of this study is to evaluate the use of the concept of rhythmanalysis in geography education.
Method: In the study, the document analysis method was used. The general structure and achievements of the Ministry of National Education's 2018 Geography Lesson Curriculum were analyzed within the scope of rhythmanalysis. The acquisitions selected from the two units (natural systems and human systems) in the Geography Lesson Curriculum (2018) with the random sampling method were evaluated within the framework of rhythmanalysis. In this way, it has been shown that rhythmanalysis can be a valid application for both natural systems and human systems.
Findings: It has been seen that the examined acquisition are compatible with the basic concepts that constitutes the rhythmanalysis. In addition, it has been determined that the acquisition have more than one rhythm type at the same time. As a result of the aforementioned analyzes, it was revealed that the rhythm analysis approach could be used in geography education in a way that would provide a holistic and relational perspective.
Implications: It has been determined that the geography lesson is a basic course in which rhythmanalysis approach can be carried out since the content of the acquisitions in the curriculum includes many components related to nature and people. In the context of rhythmanalysis, it has been seen that geography is one of the basic disciplines in understanding the rhythm and relationality between natural and human factors that play a role in the change and transformation of temporalized spaces. The relationship between natural and human factors in the geography course subject contents showed one-to-one harmony with the skills desired to be acquired by the student through rhythm analysis on the basis of polyrhythm, rhythm, arrhythmia, repetitions and differences, cyclic and linear repetitions, measure and frequency.
Originality: There is no study in the literature on geography education based on rhythmanalysis. In this respect, it is thought that the study will form the basis for possible studies in the literature.
Amaç: Bu çalışmanın amacı coğrafya eğitiminde ritimanaliz kavramının kullanımını değerlendirmektir.
Yöntem: Çalışmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı 2018 yılı Coğrafya Dersi Öğretim Programı genel yapısı ve kazanımları ritimanaliz kapsamında incelenmiştir. Coğrafya Dersi Öğretim Programında yer alan (2018) iki üniteden (doğal sistemler ve beşeri sistemler ) seçilen kazanımlar ritimanaliz çerçevesinde modellenmiştir. Bu şekilde ritimanalizin hem doğal sistemler için hem de beşeri sistemler için geçerli bir uygulama olabileceği gösterilmiştir.
Bulgular: Söz konusu analizler sonucunda ritimanaliz yaklaşımının coğrafya öğretiminde bütünsel ve ilişkisel bir bakış açısı kazandıracak şekilde kullanılabileceği ortaya konmuştur.
Sonuç: Coğrafya dersi, öğretim programındaki kazanımların içerikleri doğaya ve insana dair birçok bileşeni bünyesinde bulundurması sebebiyle ritimanaliz uygulamalarının gerçekleştirilebileceği temel bir ders olduğu tespiti yapılmıştır. Ritimanaliz bağlamında coğrafyanın, zamansallaşan mekanların değişim ve dönüşümünde rol alan doğal ve beşeri faktörler arasındaki ritmin ve ilişkiselliğin anlaşılmasında temel disiplinlerden biri olduğu görülmüştür. Coğrafya dersi konu içeriklerindeki doğal ve beşeri faktörler arasındaki ilişkiselliğin poliritm, öritmi, aritmi, tekrarlar ve farklar, döngüsel ve doğrusal tekrarlar, ölçü ve frekans temelinde ritimanalizinde öğrenciye kazandırılmak istenen becerilerle birebir uyum gösterdiği tespit edilmiştir
Özgünlük: Çalışmanın alanyazında yapılması muhtemel çalışmalar için temel oluşturacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya (Diğer) |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2023 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.