Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A New Field in Geography Education: Rhythmanalysis

Yıl 2023, , 365 - 387, 27.11.2023
https://doi.org/10.54558/jiss.1342252

Öz

Purpose: The aim of this study is to evaluate the use of the concept of rhythmanalysis in geography education.
Method: In the study, the document analysis method was used. The general structure and achievements of the Ministry of National Education's 2018 Geography Lesson Curriculum were analyzed within the scope of rhythmanalysis. The acquisitions selected from the two units (natural systems and human systems) in the Geography Lesson Curriculum (2018) with the random sampling method were evaluated within the framework of rhythmanalysis. In this way, it has been shown that rhythmanalysis can be a valid application for both natural systems and human systems.
Findings: It has been seen that the examined acquisition are compatible with the basic concepts that constitutes the rhythmanalysis. In addition, it has been determined that the acquisition have more than one rhythm type at the same time. As a result of the aforementioned analyzes, it was revealed that the rhythm analysis approach could be used in geography education in a way that would provide a holistic and relational perspective.
Implications: It has been determined that the geography lesson is a basic course in which rhythmanalysis approach can be carried out since the content of the acquisitions in the curriculum includes many components related to nature and people. In the context of rhythmanalysis, it has been seen that geography is one of the basic disciplines in understanding the rhythm and relationality between natural and human factors that play a role in the change and transformation of temporalized spaces. The relationship between natural and human factors in the geography course subject contents showed one-to-one harmony with the skills desired to be acquired by the student through rhythm analysis on the basis of polyrhythm, rhythm, arrhythmia, repetitions and differences, cyclic and linear repetitions, measure and frequency.
Originality: There is no study in the literature on geography education based on rhythmanalysis. In this respect, it is thought that the study will form the basis for possible studies in the literature.

Kaynakça

  • Collingwood, R., W. (1999). Doğa Tasarımı. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Harvey, D. (2015). Kozmopolitlik ve Özgürlükler Coğrafyası. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Jones, A. M. (2019). Beyond space and time- conceiving the rhythmic configurations of adult education through Lefebvre's rhythmanalysis. ZFW 42, 165-181.
  • Karabağ, S. (2007). Coğrafya Öğretmenlerinin Mesleki Sorumlulukları. S. Karabağ & Şahin, S. (ed.). Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi içinde (s. 271- 287), Ankara: Gazi Yayınevi.
  • Karabağ, S. & Şahin S. (2021). 2005 Coğrafya Dersi Öğretim Programı. S. Karabağ & S. Şahin (ed.). Coğrafya dersi öğretim programları içinde (s. 95- 110), Ankara: Pegem Akademi.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Journal Of Social Sciences Institute SUSBID,15, 170- 189.
  • Lacoste, Y. (2020). Coğrafya Her Şeyden Önce Savaş Yapmaya Yarar. (S. Sezer, Çev.). 2. Baskı. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Lefebvre, H. (1992). Ritimanaliz. Mekan, Zaman ve Gündelik Hayat. (A.L. Batur, Çev.). İstanbul: Sel Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2012). Gündelik Hayatın Eleştirisi-1. (I. Ergüden, Çev.). İstanbul: Sel Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2015). Gündelık Hayatın Eleştırısi-III Moderniteden Modernizme.(I. Ergüden,Çev.). İstanbul: Sel Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2020). Mekanın Üretimi. (I. Ergüden, Çev.). İstanbul: Sel Yayınları.
  • Mathisen, A. (2015). Rhythms in Education and the Art of Life Lefebvre, (Whitehead and Steiner on the Art of Bringing Rhythmical Transformations into Teaching and Learning – Part I). Research on Steiner Education (ROSE), Volume 6 Number 2 pp. 36-51
  • MEB, (2005). Coğrafya Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB, (2018). Coğrafya Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • Yiğit, A. (2019). Sırrı Erinç’in Bölgesel Coğrafyanın İlke ve Yöntemleri ile İlgili Literatüre Katkıları. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 17 (34), 583-608,

Coğrafya Eğitiminde Yeni Bir Alan: Ritimanaliz

Yıl 2023, , 365 - 387, 27.11.2023
https://doi.org/10.54558/jiss.1342252

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı coğrafya eğitiminde ritimanaliz kavramının kullanımını değerlendirmektir.
Yöntem: Çalışmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı 2018 yılı Coğrafya Dersi Öğretim Programı genel yapısı ve kazanımları ritimanaliz kapsamında incelenmiştir. Coğrafya Dersi Öğretim Programında yer alan (2018) iki üniteden (doğal sistemler ve beşeri sistemler ) seçilen kazanımlar ritimanaliz çerçevesinde modellenmiştir. Bu şekilde ritimanalizin hem doğal sistemler için hem de beşeri sistemler için geçerli bir uygulama olabileceği gösterilmiştir.
Bulgular: Söz konusu analizler sonucunda ritimanaliz yaklaşımının coğrafya öğretiminde bütünsel ve ilişkisel bir bakış açısı kazandıracak şekilde kullanılabileceği ortaya konmuştur.
Sonuç: Coğrafya dersi, öğretim programındaki kazanımların içerikleri doğaya ve insana dair birçok bileşeni bünyesinde bulundurması sebebiyle ritimanaliz uygulamalarının gerçekleştirilebileceği temel bir ders olduğu tespiti yapılmıştır. Ritimanaliz bağlamında coğrafyanın, zamansallaşan mekanların değişim ve dönüşümünde rol alan doğal ve beşeri faktörler arasındaki ritmin ve ilişkiselliğin anlaşılmasında temel disiplinlerden biri olduğu görülmüştür. Coğrafya dersi konu içeriklerindeki doğal ve beşeri faktörler arasındaki ilişkiselliğin poliritm, öritmi, aritmi, tekrarlar ve farklar, döngüsel ve doğrusal tekrarlar, ölçü ve frekans temelinde ritimanalizinde öğrenciye kazandırılmak istenen becerilerle birebir uyum gösterdiği tespit edilmiştir
Özgünlük: Çalışmanın alanyazında yapılması muhtemel çalışmalar için temel oluşturacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Collingwood, R., W. (1999). Doğa Tasarımı. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Harvey, D. (2015). Kozmopolitlik ve Özgürlükler Coğrafyası. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Jones, A. M. (2019). Beyond space and time- conceiving the rhythmic configurations of adult education through Lefebvre's rhythmanalysis. ZFW 42, 165-181.
  • Karabağ, S. (2007). Coğrafya Öğretmenlerinin Mesleki Sorumlulukları. S. Karabağ & Şahin, S. (ed.). Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi içinde (s. 271- 287), Ankara: Gazi Yayınevi.
  • Karabağ, S. & Şahin S. (2021). 2005 Coğrafya Dersi Öğretim Programı. S. Karabağ & S. Şahin (ed.). Coğrafya dersi öğretim programları içinde (s. 95- 110), Ankara: Pegem Akademi.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Journal Of Social Sciences Institute SUSBID,15, 170- 189.
  • Lacoste, Y. (2020). Coğrafya Her Şeyden Önce Savaş Yapmaya Yarar. (S. Sezer, Çev.). 2. Baskı. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Lefebvre, H. (1992). Ritimanaliz. Mekan, Zaman ve Gündelik Hayat. (A.L. Batur, Çev.). İstanbul: Sel Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2012). Gündelik Hayatın Eleştirisi-1. (I. Ergüden, Çev.). İstanbul: Sel Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2015). Gündelık Hayatın Eleştırısi-III Moderniteden Modernizme.(I. Ergüden,Çev.). İstanbul: Sel Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2020). Mekanın Üretimi. (I. Ergüden, Çev.). İstanbul: Sel Yayınları.
  • Mathisen, A. (2015). Rhythms in Education and the Art of Life Lefebvre, (Whitehead and Steiner on the Art of Bringing Rhythmical Transformations into Teaching and Learning – Part I). Research on Steiner Education (ROSE), Volume 6 Number 2 pp. 36-51
  • MEB, (2005). Coğrafya Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB, (2018). Coğrafya Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • Yiğit, A. (2019). Sırrı Erinç’in Bölgesel Coğrafyanın İlke ve Yöntemleri ile İlgili Literatüre Katkıları. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 17 (34), 583-608,
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beşeri Coğrafya (Diğer)
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Esen Ciftci 0000-0002-0683-0190

Servet Karabağ 0000-0001-8678-3648

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2023
Gönderilme Tarihi 13 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Ciftci, E., & Karabağ, S. (2023). Coğrafya Eğitiminde Yeni Bir Alan: Ritimanaliz. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 365-387. https://doi.org/10.54558/jiss.1342252