BibTex RIS Kaynak Göster

Gaziosmanpaşa Üniversitesi Taşlıçiftlik Yerleşkesindeki Öğrencilerin Kredi Kartı Kullanımı Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2013, Cilt: 4 Sayı: 1, 181 - 198, 01.12.2013

Öz

Bu araştırmada, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Taşlıçiftlik Yerleşkesindeki öğrencilerin bazı
sosyo-ekonomik yapıları, kredi kartı kullanım durumları ve kredi kartı kullanımını etkilediği
düşünülen faktörlerin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmada kullanılan veriler Ocak-
2012 yılında 267 adet öğrenci ile yapılan anketlerden elde edilmiştir. Araştırma bulgularına
göre; öğrencilerin %47.57’si kredi kartı kullanmaktadır. Kredi kartı kullanan öğrencilerin
%78.74’ünün bireysel kredi kartı sahibi ve %37.00’sinin 1’den fazla kredi kartına sahip
olduğu belirlenmiştir. Araştırmada öğrencilerin kredi kartı kullanımında etkili olan faktörler
Khi-kare analizi ve kredi kartı kullanımı konusundaki düşünceler ise faktör analizi ile
değerlendirilmiştir. Yapılan Khi-kare analizinde öğrencilerin eğitimi, ailelerinin yaşadıkları
yerleşim birimleri, ailelerin gelirleri, öğrencinin eline geçen para ve öğrencilerin ikametgâh
yerlerinin kredi kartı kullanımında etkili olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca faktör analizi 30
değişkenle başlanıp 25 değişkenin 3 faktörde (avantaj, imaj ve dezavantaj) toplanması ile
sonuçlanmıştır.

Kaynakça

  • Akgül, A., Çevik, O. (2005). İstatistiksel Analiz Teknikleri. Emek Ofset Ltd. Şti., 2. Baskı, Ankara.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri- SPSS Uygulamalı. Sakarya Kitabevi, 6. Baskı, Sakarya, s. 360.
  • Aydın, N. (1991). Kredi Kartları ve Kredi Kartlarının Faiz Masraflarının Hesaplanması. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1-2): 148.
  • Baş, T. (2008). Anket. Araştırma Yöntemleri Dizisi: 2. Seçkin Yayıncılık, 5. Baskı, Ankara, s. 255.
  • Çelik, T., Kazancı, Z., Aydoğdu, Ö., Keleş, Ö.G. (2010). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Erbaa Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin Kredi Kartı Tercihlerinin Araştırılması. MYO-ÖS Ulusal Meslek Yüksek Okulları Öğrenci Sempozyumu, 21-22 Ekim, Düzce.
  • Evans, D.S. (2004). The Growthand Diffusion of Credits Card in Society. Payment Card Economics Review, 2: 59‐76.
  • Girginer, N., Çelik, A.E., Uçkun, N. (2008). Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinin Kredi Kartı Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1): 193-208.
  • Girginer, N., Erken Çelik, A., Uçkun, N. (2011). Kredi Kartı Tutum Ölçeği Üzerine Bir Yapısal Eşitlik Modeli Uygulaması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1): 17-30.
  • Gujarati, D.N. (1995). Basic Econometrics. 3rd Edition, McGraw - Hill, Inc., New York, p. 838.
  • Gül, A. (1995). Sulamanın GAP Alanında Tarım Sektöründe Üretim Yapısı, Girdi Kullanımı, Verimlilik ve İşletme Gelirleri Üzerine Etkileri. Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adana.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., Black, W.C. (1998). Multivariate Data Analysis. 5th ed., Prentice Hall Inc., International Edition.
  • Hayhoe, C.R. (2002). Comparision of Affective Credit Attitude Scores and Credit Use of College Students at Two Points in Time. Journal of Familyand Consumer Science: From Research to Practice, 94(1): 71-77.
  • Hayhoe, C.R., Leach, L., Allen M.W., Edwards, R. (2005). Credit Cards Held by College Students. Financial Counseling and Planning, 16(1): 1- 10.
  • Joo, S., Grable, J.E., Bagwell, D.C. (2003). Credit Card Attitudes and Behaviors of College Students. College Students Journal, 37(3): 8-15.
  • Karamustafa, K., Biçkes, D.M. (2003). Kredi Kartı Sahip ve Kullanıcılarının Kredi Kartı Kullanımlarını Değerlendirmeye Yönelik Bir Araştırma: Nevşehir Örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2): 91-113.
  • Keskin, H.D., Koparan, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Kredi Kartı Sahipliğini Belirleyen Faktörler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(1): 111-129.
  • Kurtuluş, K. (1998). Pazarlama Araştırmaları. Avcıol Basım Yayın, Genişletilmiş Altıncı Baskı, İstanbul, s. 852.
  • Mae, N. (2002). Credit Card Usege Continues Among College Students. Retrieved April 16, http://www.nelliemae.com/library/cc_use.html
  • Mirer, T.W. (1995). Economic Statistics and Econometrics. 3rd Edition, Prentice Hall Inc., New Jersey, p. 451.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama Araştırma Teknikleri ve (SPSS Destekli) Uygulamaları. Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • Ness, M. (2002). Multivariate Techniques in Market Research. Course of Agro-Food Marketing, 2001-2002, Zaragoza, Spain.
  • Norvilitis J.M., Mervin, M.M., Obserg, T.M., Roehling, P.V., Young, P., Kamas, M.M. (2006). Personality Factors, Money Attitudes, Financial Knowledge and Credit-Card Debt in College Students. Journal of Applied Social Psychology, 36(6): 1395-1413.
  • Pinto, M.B., Parente D.H., Mansfield, P.M. (2005). Information Learned from Socialization Agents: Its Relationship to Credit Card Use. Family and Consumer Sciences Research Journal, 33: 357-367.
  • Stanford, W.E. (1999). Dealing with Student Credit Card Debt. About Campus, 4(1): 12-17.
  • Yılmaz, V., Aktaş, C., Arslan, M.S.T. (2009). Müşterilerin Kredi Kartına Olan Tutumlarının Çoklu Regresyon ve Faktör Analizi İle İncelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(22): 127- 139.
  • Yurdakul, O. (1973). Tarım İşletmelerinin Analizinde Yeni Bir Metod “Faktoriyel Analiz”. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 4(11-12).
  • Yurdakul, O. (1974). Adana İli Koyun Besiciliği Ekonomisi. Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adana.

Investigation on Credit Card Use of Students Located in Tasliciftlik Campus of Gaziosmanpasa University

Yıl 2013, Cilt: 4 Sayı: 1, 181 - 198, 01.12.2013

Öz

In this study, some of socio-economic structures, credit card usage status and factors prevail
credit card usage of students located in Tasliciftlik Campus of Gaziosmanpasa University
were revealed. The data were obtained by the questionnaires conducted with 267 students in
January, 2012. The research findings showed that 47.57% of the students use the credit card.
Majority of the students (78.74%) used credit card have a single credit card and 37.00% of the
student have more than one credit card. The factors prevailed in the credit card use were
evaluated with chi-square analyses and the opinions on credit card use were interpreted by
factor analyses. The chi-square analyses revealed that training of students, settlement location
of families, family income, money received by the students and residence places of students
were the dominant factors on credit card use of the students. Factor analyses started with 30
variables and 25 variables were clustered under three factors (advantage, image and
disadvantage).

Kaynakça

  • Akgül, A., Çevik, O. (2005). İstatistiksel Analiz Teknikleri. Emek Ofset Ltd. Şti., 2. Baskı, Ankara.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri- SPSS Uygulamalı. Sakarya Kitabevi, 6. Baskı, Sakarya, s. 360.
  • Aydın, N. (1991). Kredi Kartları ve Kredi Kartlarının Faiz Masraflarının Hesaplanması. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1-2): 148.
  • Baş, T. (2008). Anket. Araştırma Yöntemleri Dizisi: 2. Seçkin Yayıncılık, 5. Baskı, Ankara, s. 255.
  • Çelik, T., Kazancı, Z., Aydoğdu, Ö., Keleş, Ö.G. (2010). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Erbaa Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin Kredi Kartı Tercihlerinin Araştırılması. MYO-ÖS Ulusal Meslek Yüksek Okulları Öğrenci Sempozyumu, 21-22 Ekim, Düzce.
  • Evans, D.S. (2004). The Growthand Diffusion of Credits Card in Society. Payment Card Economics Review, 2: 59‐76.
  • Girginer, N., Çelik, A.E., Uçkun, N. (2008). Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinin Kredi Kartı Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1): 193-208.
  • Girginer, N., Erken Çelik, A., Uçkun, N. (2011). Kredi Kartı Tutum Ölçeği Üzerine Bir Yapısal Eşitlik Modeli Uygulaması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1): 17-30.
  • Gujarati, D.N. (1995). Basic Econometrics. 3rd Edition, McGraw - Hill, Inc., New York, p. 838.
  • Gül, A. (1995). Sulamanın GAP Alanında Tarım Sektöründe Üretim Yapısı, Girdi Kullanımı, Verimlilik ve İşletme Gelirleri Üzerine Etkileri. Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adana.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., Black, W.C. (1998). Multivariate Data Analysis. 5th ed., Prentice Hall Inc., International Edition.
  • Hayhoe, C.R. (2002). Comparision of Affective Credit Attitude Scores and Credit Use of College Students at Two Points in Time. Journal of Familyand Consumer Science: From Research to Practice, 94(1): 71-77.
  • Hayhoe, C.R., Leach, L., Allen M.W., Edwards, R. (2005). Credit Cards Held by College Students. Financial Counseling and Planning, 16(1): 1- 10.
  • Joo, S., Grable, J.E., Bagwell, D.C. (2003). Credit Card Attitudes and Behaviors of College Students. College Students Journal, 37(3): 8-15.
  • Karamustafa, K., Biçkes, D.M. (2003). Kredi Kartı Sahip ve Kullanıcılarının Kredi Kartı Kullanımlarını Değerlendirmeye Yönelik Bir Araştırma: Nevşehir Örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2): 91-113.
  • Keskin, H.D., Koparan, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Kredi Kartı Sahipliğini Belirleyen Faktörler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(1): 111-129.
  • Kurtuluş, K. (1998). Pazarlama Araştırmaları. Avcıol Basım Yayın, Genişletilmiş Altıncı Baskı, İstanbul, s. 852.
  • Mae, N. (2002). Credit Card Usege Continues Among College Students. Retrieved April 16, http://www.nelliemae.com/library/cc_use.html
  • Mirer, T.W. (1995). Economic Statistics and Econometrics. 3rd Edition, Prentice Hall Inc., New Jersey, p. 451.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama Araştırma Teknikleri ve (SPSS Destekli) Uygulamaları. Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • Ness, M. (2002). Multivariate Techniques in Market Research. Course of Agro-Food Marketing, 2001-2002, Zaragoza, Spain.
  • Norvilitis J.M., Mervin, M.M., Obserg, T.M., Roehling, P.V., Young, P., Kamas, M.M. (2006). Personality Factors, Money Attitudes, Financial Knowledge and Credit-Card Debt in College Students. Journal of Applied Social Psychology, 36(6): 1395-1413.
  • Pinto, M.B., Parente D.H., Mansfield, P.M. (2005). Information Learned from Socialization Agents: Its Relationship to Credit Card Use. Family and Consumer Sciences Research Journal, 33: 357-367.
  • Stanford, W.E. (1999). Dealing with Student Credit Card Debt. About Campus, 4(1): 12-17.
  • Yılmaz, V., Aktaş, C., Arslan, M.S.T. (2009). Müşterilerin Kredi Kartına Olan Tutumlarının Çoklu Regresyon ve Faktör Analizi İle İncelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(22): 127- 139.
  • Yurdakul, O. (1973). Tarım İşletmelerinin Analizinde Yeni Bir Metod “Faktoriyel Analiz”. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 4(11-12).
  • Yurdakul, O. (1974). Adana İli Koyun Besiciliği Ekonomisi. Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adana.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA34YK49BT
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilge Gözener Bu kişi benim

Murat Sayılı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2013
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gözener, B., & Sayılı, M. (2013). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Taşlıçiftlik Yerleşkesindeki Öğrencilerin Kredi Kartı Kullanımı Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 181-198.