BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrecilerin Bakış Açısından Sağlığı Geliştiren Okullar Ağı Projesi

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 2, 65 - 84, 01.12.2011

Öz

Araştırmanın amacı, “Sağlığı Geliştiren Okullar Projesi” (SGOP) kapsamında yer alan ve projede yer almayan okullardaki öğrencilerin, okullarında sağlık alanında yürütülen uygulamalar ile ilgili görüşlerinin karşılaştırılmasıdır. Bu betimsel tarama çalışmasında, örneklemi Ankara, Bursa, Uşak, Zonguldak illerinde bulunan ve SGOP ‘ne dâhil olan 6 okuldaki 1270 öğrenci ile bu illerde bulunan fakat projede yer almayan 6 okulun 1196 öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerin görüşlerini belirlemek için “Sağlığı Geliştiren Okullar Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin hesaplanmasında Mann Withney-U testi kullanılmıştır. Veriler % ile ortaya konulmuş, öğrencilerin yeterlik düzeyleri ile ilgili görüşleri aritmetik ortalama kullanılarak hesaplanmıştır. Araştırma sonunda SGOP kapsamında yer alan ve almayan okullarda bulunan öğrencilerin okullarında sağlık ile ilgili yürütülen uygulamaların yeterliği ile ilgili görüşleri arasında anlamlı farklılıklar olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Baltaş, Z. (2004). Sağlık Psikolojisi Halk Sağlığında Davranış Bilimleri. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bektaş, M. ve Öztürk, C. (2008). Effect of Health Promotion Education On Presence of Positive Health Behaviors, Level of Anxiety and Self Concept Social Behavior and Personality 36 (5), 681-690.
  • Borup, I., & Holstein, B. E. (2006). Does poor school satisfaction inhibit positive outcome of health promotion at school? A cross-sectional study of schoolchildren’s response to health dialogues with school health nurses. Journal of Adolescent Health, 38, 758-760.
  • Bulut, A., Nalbant, H. ve Çokar, M. (2002). Ergenlerin sağlık bilincinin geliştirilmesi projesi: Ergenler ve sağlık durum raporu. İstanbul: Kadın ve çocuk sağlığı eğitim ve araştırma birimi, İ.Ü İstanbul Tıp Fakültesi.
  • Bulut, A. (2003). Sağlık, cinsellik ve eğitim. N. Fincancıoğlu & A. Bulut (Eds), Öğretmen ve öğretmen adayları için cinsel sağlık eğitimi. (s. 9- 20). İstanbul: Ceren Yayın Dağıtım.
  • Chen, W. W., & Lindsey, R. (2001). Evaluation of a tobacco prevention program on knowledge, attitudes, intention and behavior of tobacco use among fourth grade students: A preliminary study. Journal of Drug Education, 31(4), 399-410.
  • Colizza, D. F. ve Colvin, S.P. (1995). Food choices of healthy school-age children. Journal of School Nursery ; 11(4), 17-8, 20.
  • Edelman, C., & Mandle, C. L. (1998). The school-aged period: Health promotion throughout the lifespan. Missouri: Mosby Com.
  • Everard,K.B. & Morris,G. (1996) Effective School Management. Paul Chapman Publishing Ltd. London.
  • Johansen, A., Rasmussen, S., Madsen, M.2006 Health behaviour among adolescents in Denmark: Influence of school Scandinavian Journal of Public Health 34, 32-40
  • Kemn, J., & Close, A. (1995). Health promotion in school: Health promotion theory and practice. London: McMillan Press.
  • Küçüksüleymanoğlu, R. (2009) Sağlığı Geliştiren Okullar Ölçeğinin Geçerlik, Güvenirlik ve Faktör Yapısı Üzerine Bir Çalışma NEWWSA 4(4)
  • Lynagh, M., Knight, J., Schofield, M.J., Paras, L. 1999 Lessons Learned From The Hunter Region Health Promoting Schools Project in New South Walws, Australia. Journal of School Health 69 (6) 227-232
  • Omizo, M., & Omizo, S. (1992). Promoting wellness among elementary school children. Journal of Counseling and Development, 71(2), 194- 198.
  • Öztürk, D.G. ve Bıkmaz, F. H.(2007) İlköğretim Programlarında Sağlık Bilinci: Sağlığa Bütüncül Yaklaşım Çerçevesinde Bir İçerik Analizi Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences 40 (1), 215-242
  • Özvarış, ù. B. (2001). Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştirme. Ankara: Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı.
  • Pekcan, H. (1997) Okul Sağlığı. (ed.) Bertan, M. & Güler, Ç. Halk Sağlığı Temel Bilgiler, 210-223. Ankara: Güneş Kitabevi.
  • Powers, A. R., Struempler, B. J., Guarino, A., & Parmer, S. M. (2005). Effects of a nutrition education program on the dietary behavior and nutrition knowledge of second-grade and third-grade students. Journal of School Health, 75(4), 129-133.
  • Saat, Z. (1986). Çocuktan Ailesine Sağlık Eğitimi Yöntem Araştırması. Aile Sağlığı Doktora Tezi, H.Ü, Ankara.
  • Sağlığı Geliştiren Okullar Projesi.http://iogm.meb.gov.tr/pages.php?page= projects&id=15 Erişim Tarihi:27.06.2008
  • Sağlık Bakanlığı (SB) Sağlık Hizmetlerinin Yürütülmesi Hakkında Yönerge http://www.saglik.gov.tr/sb/extras/mevzuat/y_sağlık_hiz_yur_yon.pdf Erişim Tarihi:27.06.2008
  • Selekman J. (2006). School nursing: A comprehensive text. Philadelphia: FA Davis Company.
  • Soyluoğlu, B. (2003 ). Çağdaş sağlık anlayışı.http: // www. bilkent. edu. tr /~ bilheal/ aykonu/ Ay2003/ kasim03/ cagdassaglik. html Erişim Tarihi: 27. 06. 2008
  • Tabak, R. S. (1989). Sağlık Eğitiminde Bilgi Transferinin Önemi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tabak, R. S. (2002). Sağlık kültürü ve gençlik. 8. Ulusal Halk Sağlığı Kongresinde sunulan bildiri, Dicle Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Diyarbakır.
  • Watson , M. (2008) Going for gold: the health promoting general practice Quality in Primary Care, 16, 177 -185.
  • Whitehead, D. (2006). The health-promoting school: What role for nursing? Journal of Clinical Nursing, 15, 264-271.

Health Promotıng Schools Project From The Students’ Poınt Of Vıew

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 2, 65 - 84, 01.12.2011

Öz

The aim of this study is to compare the views of the students who are included in “Health Promoting Schools Project”(HPSP) and those who are not, on the implementation of health services in their schools. In this descriptive research, the sample are 1279 students of the six schools within the HPSP in the provinces Ankara, Bursa, Uşak, Zonguldak and 1196 students of six schools that are not included in the project. Health Promoting Schools Scale is used to analyze the students’ views. Mann Withney-U test is used for the data analysis. The results are reflected by percentage and the proficiency levels of the students are calculated using arithmetic mean. As a result, it is discovered that there are meaningful differences between the views of students in the schools which are included in the HPSP and those which are not, on the implementation of the health services in their schools.

Kaynakça

  • Baltaş, Z. (2004). Sağlık Psikolojisi Halk Sağlığında Davranış Bilimleri. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bektaş, M. ve Öztürk, C. (2008). Effect of Health Promotion Education On Presence of Positive Health Behaviors, Level of Anxiety and Self Concept Social Behavior and Personality 36 (5), 681-690.
  • Borup, I., & Holstein, B. E. (2006). Does poor school satisfaction inhibit positive outcome of health promotion at school? A cross-sectional study of schoolchildren’s response to health dialogues with school health nurses. Journal of Adolescent Health, 38, 758-760.
  • Bulut, A., Nalbant, H. ve Çokar, M. (2002). Ergenlerin sağlık bilincinin geliştirilmesi projesi: Ergenler ve sağlık durum raporu. İstanbul: Kadın ve çocuk sağlığı eğitim ve araştırma birimi, İ.Ü İstanbul Tıp Fakültesi.
  • Bulut, A. (2003). Sağlık, cinsellik ve eğitim. N. Fincancıoğlu & A. Bulut (Eds), Öğretmen ve öğretmen adayları için cinsel sağlık eğitimi. (s. 9- 20). İstanbul: Ceren Yayın Dağıtım.
  • Chen, W. W., & Lindsey, R. (2001). Evaluation of a tobacco prevention program on knowledge, attitudes, intention and behavior of tobacco use among fourth grade students: A preliminary study. Journal of Drug Education, 31(4), 399-410.
  • Colizza, D. F. ve Colvin, S.P. (1995). Food choices of healthy school-age children. Journal of School Nursery ; 11(4), 17-8, 20.
  • Edelman, C., & Mandle, C. L. (1998). The school-aged period: Health promotion throughout the lifespan. Missouri: Mosby Com.
  • Everard,K.B. & Morris,G. (1996) Effective School Management. Paul Chapman Publishing Ltd. London.
  • Johansen, A., Rasmussen, S., Madsen, M.2006 Health behaviour among adolescents in Denmark: Influence of school Scandinavian Journal of Public Health 34, 32-40
  • Kemn, J., & Close, A. (1995). Health promotion in school: Health promotion theory and practice. London: McMillan Press.
  • Küçüksüleymanoğlu, R. (2009) Sağlığı Geliştiren Okullar Ölçeğinin Geçerlik, Güvenirlik ve Faktör Yapısı Üzerine Bir Çalışma NEWWSA 4(4)
  • Lynagh, M., Knight, J., Schofield, M.J., Paras, L. 1999 Lessons Learned From The Hunter Region Health Promoting Schools Project in New South Walws, Australia. Journal of School Health 69 (6) 227-232
  • Omizo, M., & Omizo, S. (1992). Promoting wellness among elementary school children. Journal of Counseling and Development, 71(2), 194- 198.
  • Öztürk, D.G. ve Bıkmaz, F. H.(2007) İlköğretim Programlarında Sağlık Bilinci: Sağlığa Bütüncül Yaklaşım Çerçevesinde Bir İçerik Analizi Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences 40 (1), 215-242
  • Özvarış, ù. B. (2001). Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştirme. Ankara: Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı.
  • Pekcan, H. (1997) Okul Sağlığı. (ed.) Bertan, M. & Güler, Ç. Halk Sağlığı Temel Bilgiler, 210-223. Ankara: Güneş Kitabevi.
  • Powers, A. R., Struempler, B. J., Guarino, A., & Parmer, S. M. (2005). Effects of a nutrition education program on the dietary behavior and nutrition knowledge of second-grade and third-grade students. Journal of School Health, 75(4), 129-133.
  • Saat, Z. (1986). Çocuktan Ailesine Sağlık Eğitimi Yöntem Araştırması. Aile Sağlığı Doktora Tezi, H.Ü, Ankara.
  • Sağlığı Geliştiren Okullar Projesi.http://iogm.meb.gov.tr/pages.php?page= projects&id=15 Erişim Tarihi:27.06.2008
  • Sağlık Bakanlığı (SB) Sağlık Hizmetlerinin Yürütülmesi Hakkında Yönerge http://www.saglik.gov.tr/sb/extras/mevzuat/y_sağlık_hiz_yur_yon.pdf Erişim Tarihi:27.06.2008
  • Selekman J. (2006). School nursing: A comprehensive text. Philadelphia: FA Davis Company.
  • Soyluoğlu, B. (2003 ). Çağdaş sağlık anlayışı.http: // www. bilkent. edu. tr /~ bilheal/ aykonu/ Ay2003/ kasim03/ cagdassaglik. html Erişim Tarihi: 27. 06. 2008
  • Tabak, R. S. (1989). Sağlık Eğitiminde Bilgi Transferinin Önemi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tabak, R. S. (2002). Sağlık kültürü ve gençlik. 8. Ulusal Halk Sağlığı Kongresinde sunulan bildiri, Dicle Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Diyarbakır.
  • Watson , M. (2008) Going for gold: the health promoting general practice Quality in Primary Care, 16, 177 -185.
  • Whitehead, D. (2006). The health-promoting school: What role for nursing? Journal of Clinical Nursing, 15, 264-271.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA34YV94PJ
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rüyam Küçüksüleymanoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2011
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Küçüksüleymanoğlu, R. (2011). Öğrecilerin Bakış Açısından Sağlığı Geliştiren Okullar Ağı Projesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 65-84.