The Religion of Islam’s breaking the shells of itself and increasing awareness in the world have led interests towards it. This attention has resulted in understanding the curiosity of the East in which Islam has grown. Orientalist view, which is activated at this point, has been developed for the West to decrypting the non-Western Eastern civilization and then to serve to be a banner of it like the way the West she wanted to see. Of course, although Islam concerns West with the East codes and that is the most important factor that makes the birth of orientalism necessary; political, commercial, scientific and cultural interests have been effective in secondary reasons.
Orientalism, the most effective approach to take the West to the colonists purposes, has been based on the idea of East’s exhibition in the way of West’s desire, not in its natural state. What the West wants is East’s being touted to be the location of the cradle of all the problems. One striking point is that this negation endeavor does not always come from Western origin. From time to time we see that people who live inside eastern borders are located in the auto-orientalist activities that support these spiritual and intellectual projects.
With this work, I primarily try to point out what orientalism means by starting from Edward Said’s point of view. Brief information about the fields in most grant applications from the harem Orientalist mentality will be carried out by negation effort. Then how we will try to address to the auto-orientalist elements commited in the novels Saraylarda Sultanlar and by Fazlı Necip who is one of the important writer of Republican Period Turkish Literature.
İslam dininin dünyada bilinirliğinin
artması ilginin kendisine yönelmesi neticesini doğurmuştur. Bu dikkat, İslam’ın
neşv ü nema bulduğu Doğu’nun anlaşılması
merakını da beraberinde getirmiştir. Bu noktada devreye giren oryantalist bakış
Batı dünyasının kendisi gibi olmayan Doğu
medeniyetinin şifrelerini çözmesine ve sonrasında kendi görmek istediği şekilde
afişe edilmesine hizmet için geliştirilmiştir. Tabii ki Batıyı, Doğu kodları
ile alakadar eden ve oryantalizmin doğuşunu zaruri kılan en önemli etken İslam
olmasına rağmen; siyasi, ticari, bilimsel ve kültürel çıkarlar da ikinci
derecede etkili gerekçeler olmuştur. Batı dünyasını kolonyalist amaçlarına
götürecek en etkin yaklaşım olan oryantalizm, Doğu’nun doğal haliyle değil de;
Batı’nın arzuladığı şekilde teşhir edilmesi fikri üzerine temellendirilmiştir.
Batı’nın istediği ise dikkatlerin yoğunlaştığı Doğu’nun, türlü olumsuzlukların
beşiği konumunda lanse edilmesidir. Dikkat çekici bir diğer nokta da, bu
olumsuzlama gayretinin her zaman Batı menşeli olmayışıdır. Zaman zaman doğu
sınırları içerisinde yaşayan sanatçıların da de bu tinsel ve düşünsel projeye
destek veren (oto-oryantalist) faaliyetlerin içerisinde bulunduğunu
görmekteyiz.
Bu çalışma ile öncelikle
oryantalizmin, Edward Said bakış açısından yola çıkarak, ne ifade ettiğine
değinmeye; oryantalist zihniyetin hâkim olduğu bazı eserlerde ve bu çalışma için
ele alınan romanda harem uygulamasına temas edildiği için konu ile alakalı bazı
tespitlere yer verilecektir. Sonrasında oryantalizmin Türk edebiyatındaki
akislerinin nasıl olduğunu hakkında fikir sahibi olmak için, Batı’nın çizmiş olduğu doğu sınırları içerisinde yaşamasına rağmen;
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı önemli kalemlerinden Fazlı Necip’in Saraylarda Mecnunlar romanlarında
işlediği oto-oryantalist unsurlar ortaya çıkarılmaya çalışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 25 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.