Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on English Vocabulary Learning Strategies of Çankırı Karatekin University Students

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 1, 177 - 197, 30.04.2024
https://doi.org/10.54558/jiss.1331708

Öz

Purpose: The study aims to determine which and which of the English vocabulary methods are used, as well as whether the student has his/her own learning discipline, whether he/she has knowledge about vocabulary learning strategies, and whether he/she is familiar with traditional and modern methods.
Method: In this study, quantitative research method was used, the "Vocabulary Learning Strategies Use Scale", which was used to determine the vocabulary learning strategies used by students in their English language acquisition, was administered to 623 participants studying at Çankırı Karatekin University 1st grade in the fall semester of the 2022-2023 academic year.
Findings and Implications: In line with the findings, female participants used note-taking and repetition strategies more than male participants. Students whose mothers received graduate education used executive cognition and organizing strategies more than students whose mothers did not. Students who graduated from science high schools use repetition strategies more than students who graduated from other types of high schools. The average score of students who graduated from high schools in the Southeastern Anatolia region is higher than students who graduated from high schools in other regio
Result: It shows that female students, students whose mothers have postgraduate education, and students who graduated from science high school use vocabulary learning strategies more.
Originality: The study has a unique value in terms of shedding light on issues such as whether the student has own learning discipline, whether he/she is familiar with traditional and modern methods, whether he/she uses technology to improve his/her vocabulary, as well as which of the English vocabulary learning methods are used.

Kaynakça

  • Ahmed, M. (1989). Vocabulary Learning Strategies. Paul Meara (Ed.), Beyond words, İçinde (s. 3-14), Londra.
  • Altan, M. (2003). Language learning strategies and foreign language achievement. Eğitim ve Bilim, 28, 25-31.
  • Apaydın, D. (2007). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Sözcük Öğretimi Üzerine Bir Yöntem Denemesi, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aydemir, U. V. (2007). İngilizce Öğretiminde Dil Öğrenme Stratejileri Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi (Yüksek Lisans Tezi), Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Baudrillard, J. (1992). Gerçeğin yerini alan Simülark’lar, (Çev: Adanır O.), GSF yayınları, İzmir.
  • Bernstein, B. (1964). Elaborated and restricted Codes: Their social origins and some consequences. American Anthropologist, 66, 55-69.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cesur, M. O. ve Fer, S. (2007). Dil öğrenme stratejileri envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması nedir? Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 49-74.
  • Çelebi, M. (2006). Türkiye’de anadili eğitimi ve yabancı dil öğretimi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 285-307.
  • Çetinkaya, Z. (2005). Basit tekrar ve alıştırmalar yoluyla sözcük öğretimi. Dil Dergisi, 130.
  • Çevik, H., Orakcı, Ş., Aktan, O., Toraman, Ç. ve Ayçiçek, B. (2018). Ortaokul öğrencilerinin kelime öğrenme stratejilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 796-814.
  • Derry, S. J., & Murphy, D. A. (1986). Designing systems that train learning ability: From theory to practice. Review of Educational Research, 56, 1-39.
  • Doğru, E. (2014). Hayal Aktivitelerinin Üniversite Öğrencilerinin İngilizce Derslerine Yönelik Başarı, İlgi ve Tutumları Üzerindeki Etkisi, (Yüksek Lisans Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Ediger, M. (2002). Vocabulary development and the curriculum, ERIC, ED47348, 1-13.
  • Gülensoy, T. (2010). Türkçe El Kitabı. Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Güleryüz, H. (2002). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Gümüşeli, A. İ. (2004). Ailenin katılım ve desteğinin öğrenci başarısına etkisi. Özel Okullar Birliği Bülteni, 2, 14–17.
  • Hatch, E., & Brown, C. (1995). Vocabulary, Semantics, And Language Education, Cambridge University Press, New York.
  • İlter, İ. (2014). Kelime öğretiminde grafik düzenleyicileri (Frayer modeli örneği). Turkish Studies, 9, 755-770.
  • Karababa, Z. C. (2009). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ve karşılaşılan sorunlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 265-277.
  • Şerabatır, S. (2008). İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin İngilizce Dersinde Kullandıkları Kelime Öğrenme Stratejileri, (Yüksek Lisans Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Tok, M. ve Yıgın, M. (2014). Türkçe’nin ikinci dil olarak öğretiminde öğrencilerin kullandıkları kelime öğrenme stratejileri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 41, 265-276.
  • Weinstein, C. E., & Mayer, R. E. (1986). The Teaching of Learning Strategies. In M. C.Wittrock (Ed.). Handbook of research on teaching, 3, 315,-27.
  • Yaman, H. ve Gülcan, F. (2009). Sözcük dağarcığını zenginleştirme etkinliği olarak deyim öğretimi: Gösteri tekniği uygulaması. Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Dergisi, 2, 59-71.
  • Yeşiltepe Şanver, F. (2019). John Rawls' un Adil Fırsat Eşitliği Çerçevesinde Eğitimde Fırsat Eşitliğinin Değerlendirilmesi, (Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Yılmaz, V. G. (2017). The role of gender and discipline in vocabulary learning strategy use of Turkish graduate EFL learners. International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences (IJIRES), 4(1), 57- 64.
  • Young, D. J., & Oxford, R. (1997). A gender-related analysis of strategies used to process written ınput in the native language and a foreign language. Applied Language Learning, 8, 43-74.

Çankırı Karatekin Üniversitesi Öğrencilerinin İngilizce Kelime Öğrenme Stratejilerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 1, 177 - 197, 30.04.2024
https://doi.org/10.54558/jiss.1331708

Öz

Amaç: Çalışmada İngilizce kelime yöntemlerinin hangi ve hangilerinin kullanıldığının yanı sıra, öğrencinin kendi öğrenme disiplininin olup olmadığı, kelime öğrenme stratejileri hakkında bilgi sahibi olup olmadığı, geleneksel ve modern yöntemlere aşina olup olmadığının tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada, öğrencilerin İngilizce dil edinimlerinde kullandıkları kelime öğrenme stratejilerini belirlemek üzere kullanılan “Kelime Öğrenme Stratejileri Kullanma Ölçeği”, 2022-2023 eğitim yılı güz döneminde Çankırı Karatekin Üniversitesi 1. sınıflarda öğrenim gören 623 katılımcıya uygulanmıştır.
Bulgular: Elde edilen bulgular doğrultusunda kadın katılımcılar, erkek katılımcılara göre not alma ve tekrar stratejilerini daha fazla kullanmaktadır. Annesi lisansüstü eğitimi alan öğrenciler, almayan öğrencilere göre yürütücü biliş ve örgütleme stratejilerini daha çok kullanmaktadır. Fen lisesi mezunu öğrencileri diğer lise türlerinden mezun olan öğrencilere göre tekrar stratejilerini daha çok kullanmaktadır. Güneydoğu Anadolu bölgesinde bulunan liseden mezun olan öğrencilerin ortalama puanı, diğer bölgelerde bulunan liseden mezun olan öğrencilerden daha yüksektir.
Sonuç: Elde edilen bulgular doğrultusunda kadın,, annesi lisansüstü eğitimi alan, fen lisesi mezunu öğrenciler kelime öğrenme stratejilerini daha fazla kullanmaktadır.
Özgünlük: Çalışma İngilizce kelime öğrenme yöntemlerinin hangi/lerinin kullanıldığının yanı sıra, öğrencinin kendi öğrenme disiplininin olup olmadığı, geleneksel ve modern yöntemlere aşina olup olmadığı, teknolojiyi kelime dağarcığını geliştirmek adına kullanıp kullanmadığı gibi konulara ışık tutması açısından özgün değere sahiptir.

Kaynakça

  • Ahmed, M. (1989). Vocabulary Learning Strategies. Paul Meara (Ed.), Beyond words, İçinde (s. 3-14), Londra.
  • Altan, M. (2003). Language learning strategies and foreign language achievement. Eğitim ve Bilim, 28, 25-31.
  • Apaydın, D. (2007). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Sözcük Öğretimi Üzerine Bir Yöntem Denemesi, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aydemir, U. V. (2007). İngilizce Öğretiminde Dil Öğrenme Stratejileri Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi (Yüksek Lisans Tezi), Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Baudrillard, J. (1992). Gerçeğin yerini alan Simülark’lar, (Çev: Adanır O.), GSF yayınları, İzmir.
  • Bernstein, B. (1964). Elaborated and restricted Codes: Their social origins and some consequences. American Anthropologist, 66, 55-69.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cesur, M. O. ve Fer, S. (2007). Dil öğrenme stratejileri envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması nedir? Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 49-74.
  • Çelebi, M. (2006). Türkiye’de anadili eğitimi ve yabancı dil öğretimi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 285-307.
  • Çetinkaya, Z. (2005). Basit tekrar ve alıştırmalar yoluyla sözcük öğretimi. Dil Dergisi, 130.
  • Çevik, H., Orakcı, Ş., Aktan, O., Toraman, Ç. ve Ayçiçek, B. (2018). Ortaokul öğrencilerinin kelime öğrenme stratejilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 796-814.
  • Derry, S. J., & Murphy, D. A. (1986). Designing systems that train learning ability: From theory to practice. Review of Educational Research, 56, 1-39.
  • Doğru, E. (2014). Hayal Aktivitelerinin Üniversite Öğrencilerinin İngilizce Derslerine Yönelik Başarı, İlgi ve Tutumları Üzerindeki Etkisi, (Yüksek Lisans Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Ediger, M. (2002). Vocabulary development and the curriculum, ERIC, ED47348, 1-13.
  • Gülensoy, T. (2010). Türkçe El Kitabı. Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Güleryüz, H. (2002). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Gümüşeli, A. İ. (2004). Ailenin katılım ve desteğinin öğrenci başarısına etkisi. Özel Okullar Birliği Bülteni, 2, 14–17.
  • Hatch, E., & Brown, C. (1995). Vocabulary, Semantics, And Language Education, Cambridge University Press, New York.
  • İlter, İ. (2014). Kelime öğretiminde grafik düzenleyicileri (Frayer modeli örneği). Turkish Studies, 9, 755-770.
  • Karababa, Z. C. (2009). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ve karşılaşılan sorunlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 265-277.
  • Şerabatır, S. (2008). İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin İngilizce Dersinde Kullandıkları Kelime Öğrenme Stratejileri, (Yüksek Lisans Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Tok, M. ve Yıgın, M. (2014). Türkçe’nin ikinci dil olarak öğretiminde öğrencilerin kullandıkları kelime öğrenme stratejileri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 41, 265-276.
  • Weinstein, C. E., & Mayer, R. E. (1986). The Teaching of Learning Strategies. In M. C.Wittrock (Ed.). Handbook of research on teaching, 3, 315,-27.
  • Yaman, H. ve Gülcan, F. (2009). Sözcük dağarcığını zenginleştirme etkinliği olarak deyim öğretimi: Gösteri tekniği uygulaması. Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Dergisi, 2, 59-71.
  • Yeşiltepe Şanver, F. (2019). John Rawls' un Adil Fırsat Eşitliği Çerçevesinde Eğitimde Fırsat Eşitliğinin Değerlendirilmesi, (Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Yılmaz, V. G. (2017). The role of gender and discipline in vocabulary learning strategy use of Turkish graduate EFL learners. International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences (IJIRES), 4(1), 57- 64.
  • Young, D. J., & Oxford, R. (1997). A gender-related analysis of strategies used to process written ınput in the native language and a foreign language. Applied Language Learning, 8, 43-74.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Safiye Cansu Özeroğlu 0000-0003-3037-353X

Ebru Doğruöz 0000-0001-6572-274X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özeroğlu, S. C., & Doğruöz, E. (2024). A Study on English Vocabulary Learning Strategies of Çankırı Karatekin University Students. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 177-197. https://doi.org/10.54558/jiss.1331708