In this study, the drillability of CFRP/Al stacked structure, which is widely used in military and civil aviation industry, has been investigated with different drill point angles. Drilling operations were performed by direct drilling method with uncoated carbide drills, 30º helix angle and 120º-130º-140º point angles. The experiments were carried out at constant cutting speed of 50 m min-1 and 0.05 mm rev-1 feed without using cutting fluid. Thrust force (Fz) values and tool wear values obtained during drilling operations were examined. Uncoated carbide drills gave similar results in terms of chip structure, while thrust values were lower in 130º point angle drill. In drilling operations at lower thrust forces, tool wear was also occurred less. As a result of the study, it was seen that the uncoated carbide 130º point angle drill compared to 120º and 140º point angle drills has the best results in both thrust force and tool wear in drilling of CFRP/Al stacked structure in this experimental conditions.
Bu çalışmada günümüz askeri ve sivil havacılık endüstrisinde yoğun olarak kullanılmakta olan CFRP/Al istifli yapının farklı matkap uç açıları ile delinebilirliği araştırılmıştır. Delme işlemleri 30º helis açılı ve 120º-130º-140º farklı uç açısındaki kaplamasız karbür matkaplar ile doğrudan delme yönteminde, 50m dk-1 sabit kesme hızı, 0.05mm dev-1 ilerleme değerlerinde kesme sıvısı kullanılmadan gerçekleştirilmiştir. Delme işlemleri neticesinde elde edilen Fz değerleri ve matkaplardaki aşınmalar incelenmiştir. Kaplamasız karbür matkaplar talaş yapıları bakımından benzer sonuçlar verirken itme kuvveti değerleri 130º uç açılı matkapta daha düşük elde edilmiştir. Daha düşük kuvvetlerde gerçekleşen delme işlemlerinde, matkap aşınmaları da daha az meydana gelmiştir. Çalışma neticesinde kaplamasız karbür 130º uç açılı matkabın doğrudan delme yönteminde CFRP/Al istifli yapının delinmesinde hem takım aşınması hem de Fz bakımından 120º ve 140º uç açılı matkaplara kıyasla daha iyi sonuçlar verdiği görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Makine Mühendisliği |
Bölüm | Makina Mühendisliği / Mechanical Engineering |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2019 |
Kabul Tarihi | 14 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |