Yıl 2018, Cilt 8 , Sayı 3, Sayfalar 153 - 166 2018-09-30

Taksi Duraklarının Konum ve Kapasitelerinin, Erişilebilirlik Ölçütleri ve Nüfus Dağılımı Kapsamında Değerlendirilmesi: Tekirdağ-Çorlu Örneği
Evaluation of Taxi Stop Locations and Capacities in the Scope of Accessibility Measures and Population Distribution: Example of Tekirdağ-Çorlu

Görkem GÜLHAN [1] , Halil İbrahim YİĞİT [2]


Toplu taşımacılıkta tür seçimi coğrafya, ulaşım alışkanlıkları, ekonomik koşullar ve nüfus gibi pek çok
etkene göre oluşmaktadır. Taksi taşımacılığı büyükşehirlere doğru gidildikçe ve nüfus yoğunluğu arttıkça kullanımı
artan bir toplu taşıma türüdür. Özellikle durak yerlerinin düzensizliği ve erişilebilirliğinin zayıf olması, taksi
türüne olan talebin azalmasına ve dengesiz dağılmasına neden olmaktadır. Bu çalışmada, Çorlu’da taksi durakları,
durakların mevcut konumları, taksi sayıları, türlerine göre plaka sayıları, mahallelerin nüfusları, mahallelerin nüfus
yoğunlukları, mahallelerin alansal büyüklükleri, mahallelerde kişi başına düşen taksi sayısı ve km2‘ye düşen taksi
sayıları tespit edilmiştir. Bölgedeki zonlar nüfus yoğunluklarına ve arazi kullanım dağılımlarına göre alt zonlara
ayrılmıştır. Taksi duraklarının erişilebilirlik alanları 500 m yürüme mesafesi baz alınarak oluşturulan çemberler
vasıtasıyla belirlenmiştir. Zonların nüfusları, nüfusun duyduğu taksi ihtiyacı, taksi duraklarına yaya erişimi ve
mevcut duraklardaki taksi sayıları karşılaştırılarak mahallelerde nüfusa oranla hizmet vermesi öngörülen taksi
sayıları belirlenerek mevcut zonların yeterliliği sorgulanmıştır. Elde edilen verilere göre, Çorlu’da 325 taksinin
mevcut nüfusun ihtiyaçlarını karşılayacağı bulunmuştur. Öneri dağılım ile birlikte taksi duraklarının hizmet alanı
235 km²‘ye çıkmaktadır. Mevcut durumda çalışma alanının %23’üne hizmet sağlanırken, öneri dağılım ile beraber
hizmet alanı %37’ye çıkmıştır.

Modal choice in public transport is based on many factors such as geography, transportation routines,

economic conditions and population. Taxi transport is an increasing type of public transport as it goes towards

metropolitan cities and as the population density increases. In particular, the lack of irregularity and accessibility of

the stopping areas causes taxis to reduce the demand for the trip and causes unbalanced distribution. In this study,

the number of taxi stops, number of taxis, numbers of taxi licenses according to types, population, population

density of neighborhoods, area size of zones, number of taxis per person and number of taxis per km2 have been

determined in Corlu. Zones in the region are divided into sub zones according to population density and land use

distribution. The accessibility areas of the taxi stops are determined by means of circles formed on the basis of 500

m walking distance. The number of taxis required by the population, the pedestrian access to the taxi stops, and

the number of the taxis in the existing stops are compared and the number of taxis expected to serve in comparison

with the population in the zones are determined and the sufficiency of the existing zones are questioned. According

to obtained results, 325 taxis may provide sufficient service to population in Corlu. With proposed distribution, the

service area of taxi stops are increased to 235 km2. Service area is increased from 23% to 37%.

  • Ceylan H, Haldenbilen S, Ceylan H, Gülhan G, 2015. Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi (İl Geneli) Toplu Taşıma Sistemi Rehabilitasyonu Ortak Hizmet Projesi 1. Ara Rapor Mevcut Bilgilerin Toplanması ve Değerlendirilmesi Raporu, pp. 23, Tekirdağ-Türkiye.
  • Çınar N.Ç, 2008. Ankara’daki Taksi İşletmeciliğinin İncelenmesi Ve Coğrafi Bilgi Sistemleri Destekli Optimizasyonu, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi (Basılmış)
  • İstanbul Taksi Esnafı Odası, 2016. Türkiye’de Ticari Taksi Sayısı, http://www.borsagundem.com/haber/ticari-taksiler-degersizlesiyor/1008788 (Erişim Tarihi: 20.03.2018).
  • Munzuroğlu U, 2005. İstanbul’daki Taksi İşletmeciliğinin İrdelenmesi Ve CBS Destekli Düzenleme Önerisi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi (Basılmış)
  • Sarı S, 2010. Turizm Kentinde Toplu Taşıma Hizmeti, http:// www.gokyuzuhaberci.com/yazar-suat-sari/266-turizm-kentinde-taksi-tasima-hizmeti/ (Erişim Tarihi: 16.04.2018).
  • TÜİK 2017. Trafiğe Kayıtlı Araç Sayısı, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27640 (Erişim Tarihi: 12.03.2018).
  • Trakya Turizm Ana Planı TR 21, 2013-2023 2017. Trakya Kalkınma Ajansı. http://www.trakya2023.com/uploads/docs/rapor/Trakyaka_Turizm_Master_Plan%C4%B1.pdf
  • Çorlu Belediyesi, 2017. Çorlu Belediyesi Mevcut Taksi Duraklarının Analizleri Ve Öneri Taksi Durakları Raporu.
Birincil Dil tr
Konular İnşaat Mühendisliği
Bölüm İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering
Yazarlar

Orcid: 0000-0003-2715-0984
Yazar: Görkem GÜLHAN (Sorumlu Yazar)
Kurum: PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0003-4726-6562
Yazar: Halil İbrahim YİĞİT
Kurum: PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Tarihler

Başvuru Tarihi : 27 Nisan 2018
Kabul Tarihi : 28 Ağustos 2018
Yayımlanma Tarihi : 30 Eylül 2018

Bibtex @araştırma makalesi { jist419263, journal = {Journal of the Institute of Science and Technology}, issn = {2146-0574}, eissn = {2536-4618}, address = {}, publisher = {Iğdır Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {8}, pages = {153 - 166}, doi = {10.21597/jist.419263}, title = {Taksi Duraklarının Konum ve Kapasitelerinin, Erişilebilirlik Ölçütleri ve Nüfus Dağılımı Kapsamında Değerlendirilmesi: Tekirdağ-Çorlu Örneği}, key = {cite}, author = {Gülhan, Görkem and Yi̇ği̇t, Halil İbrahim} }
APA Gülhan, G , Yi̇ği̇t, H . (2018). Taksi Duraklarının Konum ve Kapasitelerinin, Erişilebilirlik Ölçütleri ve Nüfus Dağılımı Kapsamında Değerlendirilmesi: Tekirdağ-Çorlu Örneği . Journal of the Institute of Science and Technology , 8 (3) , 153-166 . DOI: 10.21597/jist.419263
MLA Gülhan, G , Yi̇ği̇t, H . "Taksi Duraklarının Konum ve Kapasitelerinin, Erişilebilirlik Ölçütleri ve Nüfus Dağılımı Kapsamında Değerlendirilmesi: Tekirdağ-Çorlu Örneği" . Journal of the Institute of Science and Technology 8 (2018 ): 153-166 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/jist/issue/39117/419263>
Chicago Gülhan, G , Yi̇ği̇t, H . "Taksi Duraklarının Konum ve Kapasitelerinin, Erişilebilirlik Ölçütleri ve Nüfus Dağılımı Kapsamında Değerlendirilmesi: Tekirdağ-Çorlu Örneği". Journal of the Institute of Science and Technology 8 (2018 ): 153-166
RIS TY - JOUR T1 - Taksi Duraklarının Konum ve Kapasitelerinin, Erişilebilirlik Ölçütleri ve Nüfus Dağılımı Kapsamında Değerlendirilmesi: Tekirdağ-Çorlu Örneği AU - Görkem Gülhan , Halil İbrahim Yi̇ği̇t Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.21597/jist.419263 DO - 10.21597/jist.419263 T2 - Journal of the Institute of Science and Technology JF - Journal JO - JOR SP - 153 EP - 166 VL - 8 IS - 3 SN - 2146-0574-2536-4618 M3 - doi: 10.21597/jist.419263 UR - https://doi.org/10.21597/jist.419263 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi Taksi Duraklarının Konum ve Kapasitelerinin, Erişilebilirlik Ölçütleri ve Nüfus Dağılımı Kapsamında Değerlendirilmesi: Tekirdağ-Çorlu Örneği %A Görkem Gülhan , Halil İbrahim Yi̇ği̇t %T Taksi Duraklarının Konum ve Kapasitelerinin, Erişilebilirlik Ölçütleri ve Nüfus Dağılımı Kapsamında Değerlendirilmesi: Tekirdağ-Çorlu Örneği %D 2018 %J Journal of the Institute of Science and Technology %P 2146-0574-2536-4618 %V 8 %N 3 %R doi: 10.21597/jist.419263 %U 10.21597/jist.419263
ISNAD Gülhan, Görkem , Yi̇ği̇t, Halil İbrahim . "Taksi Duraklarının Konum ve Kapasitelerinin, Erişilebilirlik Ölçütleri ve Nüfus Dağılımı Kapsamında Değerlendirilmesi: Tekirdağ-Çorlu Örneği". Journal of the Institute of Science and Technology 8 / 3 (Eylül 2018): 153-166 . https://doi.org/10.21597/jist.419263
AMA Gülhan G , Yi̇ği̇t H . Taksi Duraklarının Konum ve Kapasitelerinin, Erişilebilirlik Ölçütleri ve Nüfus Dağılımı Kapsamında Değerlendirilmesi: Tekirdağ-Çorlu Örneği. Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der.. 2018; 8(3): 153-166.
Vancouver Gülhan G , Yi̇ği̇t H . Taksi Duraklarının Konum ve Kapasitelerinin, Erişilebilirlik Ölçütleri ve Nüfus Dağılımı Kapsamında Değerlendirilmesi: Tekirdağ-Çorlu Örneği. Journal of the Institute of Science and Technology. 2018; 8(3): 153-166.