Transportation systems are one of the most important sectors that have developed in our country
in recent years. Load and passenger capacities, which are higher than other modes of transport, will increase
the strategic importance of railroads over the next century. The opening of the Baku-Tbilisi-Kars railway by
the resurrection of the historic Silk Road (Beijing-London) have increased the geopolitical importance of this
transportation class in our country and international platform. In this study, 515 passengers were surveyed on
eight different provinces (Erzincan, Elazığ, Eskişehir, Erzurum, Kocaeli, Istanbul, Ankara, Sivas) where railway
connection roads intersected. These questionnaires were done for the detection of benefiting the expectations and
satisfaction levels of passengers using Republic of Turkey State Railways (TCDD). Analytic Hierarchical Process
(AHP) method, which is one of the most criterion-based decision making methods, has been used for this purpose.
In the second part of the study, railway travel frequency demand modeling based on passengers’ preference, attitude
and satisfaction ratings was modeled, compared and reviewed with the help of Artificial Neural Networks (ANN),
Multivariate Regression (MR) and Fuzzy Logic (FL) methods. As a result of the evaluations made with the AHP, it
was determined that the services for the passengers using TCDD services are generally sufficient and the level of
service should be kept stable rather than improve them.
Railway passenger transport statistical modelling AHP ANN FL
Ülkemizde son yıllarda gelişim gösteren en önemli sektörlerden biri de ulaşım sistemleri olmuştur. Diğer
ulaşım sistemlerine göre daha fazla olan yük ve yolcu kapasiteleri, demiryollarının önümüzdeki yüzyılda stratejik
önemini artıracaktır. Tarihi İpek Yolu’nun (Pekin-Londra) tekrar hayata geçerek Bakü-Tiflis-Kars demiryolunun
açılmış olması, bu ulaşım sınıfının ülkemizde ve uluslararası platformdaki jeopolitik önemini artırmıştır. Bu
çalışmada, demiryolu bağlantı yollarının kesiştiği sekiz farklı ilde (Erzincan, Elazığ, Erzurum, Eskişehir, Kocaeli,
İstanbul, Ankara, Sivas) 515 yolcu anketi yapılmıştır. Bu anketler, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollarını
(TCDD) kullanan yolcuların demiryolu hizmetlerinden faydalanırken beklentilerinin ve memnuniyet derecelerinin
tespiti için yapılmıştır. Bunun tespit edilmesi amacıyla çok kriterli karar verme yöntemlerinden biri olan
Analitik Hiyerarşik Proses (AHP) yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın ikinci kısmında ise yolcuların tercih,
tutum ve memnuniyet derecelerine göre demiryolu seyahat sıklığı talep modellemesi Yapay Sinir Ağları (YSA),
Çok Değişkenli Regresyon (ÇDR) ve Bulanık Mantık (Fuzzy Logic-BM) yöntemleri yardımıyla modellenmiş,
karşılaştırılmış ve yorumlanmıştır. AHP ile yapılan değerlendirmeler neticesinde, TCDD hizmetlerini kullanan
yolcular için hizmetlerin genellikle yeterli olduğu, hizmet düzeyinin iyileştirmeden ziyade stabil olarak kalmasının
uygun olacağı belirlenmiştir. YSA ve ÇDR ile modellemelere göre istatistiksel olarak YSA’nın daha başarılı bir
yöntem olduğu belirlenmiştir. BM ile yapılan modellemede ise yolcuların üç ayda bir seyahat ettikleri anlaşılmış
olup, tercih, önem ve memnuniyet tutumları değiştikçe seyahat sıklığının değiştiği görülmüştür.
AHP YSA Demiryolu yolcu taşımacılığı istatiksel modelleme BM
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnşaat Mühendisliği |
Bölüm | İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 21 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 22 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 4 |