Son yıllarda biyoteknolojik uygulamalar içerisinde en çok tartışılan konular arasında genetik mühendisliği ve
bu teknik ile elde edilen genetiği değiştirilmiş organizmalar yer almaktadır. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin
genetiği değiştirilmiş organizmalar konusundaki bilincini ve bilgi düzeyini ölçmek amaçlanmıştır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak 22 sorudan oluşan bir anket formu kullanılmıştır. Araştırma evrenini İnönü Üniversitesi Gıda
Mühendisliği ve Biyoloji bölümü lisans, yüksek lisans ve doktora öğrencilerinden oluşan 158 kişi oluşturmuştur.
Öğrencilerin GDO hakkındaki bilgi ve görüşlerine yönelik değerlerin belirlenmesinde frekans (n) ve yüzde (%)
değerleri kullanılmıştır. Elde edilen veriler bölüm ve cinsiyet değişkenleri açısından bağımsız gruplar t testi
kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda öğrencilerin genelinin genetiği değiştirilmiş organizmalarla
ilgili bilgi eksiklikleri olduğu ve genetik değişime yönelik olumsuz tutum sergiledikleri görülmüştür.
Anonim, 2013.Gıda ve Yem Amaçlı Genetik Yapısı Değiştirilmiş Organizmalar ve Ürünlerinin İthalatı, İşlenmesi, İhracatı, Kontrol ve Denetimine Dair Yönetmelik. www. tarim.gov. tr. (Son erişim tarihi: 03.05.2013).
Aslan, D., Şengelen, M., 2010. Farklı Boyutlarıyla Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar.Ankara Tabib Odası, Ankara.
Atsan, T., Kaya, T.E., 2008. Genetiği değiştirilmiş organizmaların (GDO) tarım ve insan sağlığı üzerine etkileri. U.Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi, 22: 1-6.
Bayraç, A.T., Baloğlu, M.C., Kalemtaş, G., Kavas, M., 2007. Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar. Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık, 4-5.
Demir,A., Pala,A.,2007.GenetiğiDeğiştirilmişOrganizmalara Toplumun Bakış Açısı. Hayvansal Üretim , 48(1): 33-43.
Ergin, I., Gürsoy, Ş.T., Öcek, Z.A., Çiçeklioğlu, M., 2008. Sağlık meslek yüksek okulu öğrencilerinin genetiği değiştirilmiş organizmalara dair bilgi tutum ve davranışları. TAF Prev Med Bull., 7: 503-508.
Haspolat, I., 2012. Genetiği değiştirilmiş organizmalar ve biyogüvenlik. Ankara Üniv Vet Fak Derg, 59, 75-80.
Hill, R., Stanisstreet, M., Boyes, E., O’Sullivan, H., 1998. Reactions to a new technology: students’ ideas about genetically engineered foodstuffs. Research in Science and Technological Education 16: 203-216.
Lan, L.,2006. Chinese public understanding of the use of agricultural Biotechnology. A case study from Zhejiang Province of China. Lü / J Zhejiang Univ Science B, 7: 257- 266.
Kıyak, S., 2004. Genetik Olarak Değiştirilmiş Gıdalar, Cartagena Biyogüvenlik Protokolü ve Türkiye’de Durum (1). Çevreye Genç Bakış, 4: 14-22.
Koçak, N., Türker, T., Kılıç, S., Hasde, M., 2010. Tıp fakültesi öğrencilerinin genetiği değiştirilmiş organizmalar hakkındaki bilgi, tutum ve davranışlarının belirlenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 52: 198-204.
Tüysüzoğlu, B.B, 2004. Türkiye’de GDO, Bilim ve Teknik, 443: 36-43.
Uzogara, S.G., 2000. The Impact of Genetic Modi cation of Human Foods in The 21st Century. Biotechnology Advances, 18: 179-206.
Yanaz, S., 2003. Genetik Olarak Değiştirilmiş Organizmalar (GDO) Konusu ve Cartagene Biyogüvenlik Protokolü, T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı Dergisi, http:// www.dtm.gov.tr/ead/DTDERGI/nisan2003/genetik.htm (Son erişim tarihi: 07.05.2013).
Zülal, A., 2003. Gen Aktarımlı Tarım Ürünleri. Bilim ve Teknik, 426: 38-43.
Genetically Modified Organism Conscious and Information Level in Biology and Food Engineering Students in Inonu University
Recently, there are genetic engineering and genetically modi ed organisms obtained by this technique among the most discussed matters within biotechnologically applications. In this study, it was aimed to measure the conscious and information level of university students regarding genetically modi ed organisms. In the study, questionnaire form consisting of 22 questions was used as data collection tool. The population of the research was consisted of 158 undergraduate, post graduate and doctorate students studying at Food Engineering and Biology Department in İnönü University. The frequency (f) and percentage (%) values were used for determination of information and opinion of students about GMO. The data was analyzed by using the independent group t test for department and sex variables. In conclusion, it is found that students do not have enough knowledge and they have negative attitudes about GMO.
Anonim, 2013.Gıda ve Yem Amaçlı Genetik Yapısı Değiştirilmiş Organizmalar ve Ürünlerinin İthalatı, İşlenmesi, İhracatı, Kontrol ve Denetimine Dair Yönetmelik. www. tarim.gov. tr. (Son erişim tarihi: 03.05.2013).
Aslan, D., Şengelen, M., 2010. Farklı Boyutlarıyla Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar.Ankara Tabib Odası, Ankara.
Atsan, T., Kaya, T.E., 2008. Genetiği değiştirilmiş organizmaların (GDO) tarım ve insan sağlığı üzerine etkileri. U.Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi, 22: 1-6.
Bayraç, A.T., Baloğlu, M.C., Kalemtaş, G., Kavas, M., 2007. Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar. Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık, 4-5.
Demir,A., Pala,A.,2007.GenetiğiDeğiştirilmişOrganizmalara Toplumun Bakış Açısı. Hayvansal Üretim , 48(1): 33-43.
Ergin, I., Gürsoy, Ş.T., Öcek, Z.A., Çiçeklioğlu, M., 2008. Sağlık meslek yüksek okulu öğrencilerinin genetiği değiştirilmiş organizmalara dair bilgi tutum ve davranışları. TAF Prev Med Bull., 7: 503-508.
Haspolat, I., 2012. Genetiği değiştirilmiş organizmalar ve biyogüvenlik. Ankara Üniv Vet Fak Derg, 59, 75-80.
Hill, R., Stanisstreet, M., Boyes, E., O’Sullivan, H., 1998. Reactions to a new technology: students’ ideas about genetically engineered foodstuffs. Research in Science and Technological Education 16: 203-216.
Lan, L.,2006. Chinese public understanding of the use of agricultural Biotechnology. A case study from Zhejiang Province of China. Lü / J Zhejiang Univ Science B, 7: 257- 266.
Kıyak, S., 2004. Genetik Olarak Değiştirilmiş Gıdalar, Cartagena Biyogüvenlik Protokolü ve Türkiye’de Durum (1). Çevreye Genç Bakış, 4: 14-22.
Koçak, N., Türker, T., Kılıç, S., Hasde, M., 2010. Tıp fakültesi öğrencilerinin genetiği değiştirilmiş organizmalar hakkındaki bilgi, tutum ve davranışlarının belirlenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 52: 198-204.
Tüysüzoğlu, B.B, 2004. Türkiye’de GDO, Bilim ve Teknik, 443: 36-43.
Uzogara, S.G., 2000. The Impact of Genetic Modi cation of Human Foods in The 21st Century. Biotechnology Advances, 18: 179-206.
Yanaz, S., 2003. Genetik Olarak Değiştirilmiş Organizmalar (GDO) Konusu ve Cartagene Biyogüvenlik Protokolü, T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı Dergisi, http:// www.dtm.gov.tr/ead/DTDERGI/nisan2003/genetik.htm (Son erişim tarihi: 07.05.2013).
Zülal, A., 2003. Gen Aktarımlı Tarım Ürünleri. Bilim ve Teknik, 426: 38-43.
Abacı, Z. T., & Abacı, Z. T. (2014). İnönü Üniversitesi Biyoloji ve Gıda Mühendisliği Bölümü Öğrencilerinde Genetiği Değiştirilmiş Organizma Bilinci ve Bilgi Düzeyi. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2), 31-37.
AMA
Abacı ZT, Abacı ZT. İnönü Üniversitesi Biyoloji ve Gıda Mühendisliği Bölümü Öğrencilerinde Genetiği Değiştirilmiş Organizma Bilinci ve Bilgi Düzeyi. Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der. Haziran 2014;4(2):31-37.
Chicago
Abacı Zehra Tuğba, ve Abacı Zehra Tuğba. “İnönü Üniversitesi Biyoloji Ve Gıda Mühendisliği Bölümü Öğrencilerinde Genetiği Değiştirilmiş Organizma Bilinci Ve Bilgi Düzeyi”. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4, sy. 2 (Haziran 2014): 31-37.
EndNote
Abacı ZT, Abacı ZT (01 Haziran 2014) İnönü Üniversitesi Biyoloji ve Gıda Mühendisliği Bölümü Öğrencilerinde Genetiği Değiştirilmiş Organizma Bilinci ve Bilgi Düzeyi. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4 2 31–37.
IEEE
Z. T. Abacı ve Z. T. Abacı, “İnönü Üniversitesi Biyoloji ve Gıda Mühendisliği Bölümü Öğrencilerinde Genetiği Değiştirilmiş Organizma Bilinci ve Bilgi Düzeyi”, Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der., c. 4, sy. 2, ss. 31–37, 2014.
ISNAD
Abacı Zehra Tuğba - Abacı Zehra Tuğba. “İnönü Üniversitesi Biyoloji Ve Gıda Mühendisliği Bölümü Öğrencilerinde Genetiği Değiştirilmiş Organizma Bilinci Ve Bilgi Düzeyi”. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4/2 (Haziran 2014), 31-37.
JAMA
Abacı ZT, Abacı ZT. İnönü Üniversitesi Biyoloji ve Gıda Mühendisliği Bölümü Öğrencilerinde Genetiği Değiştirilmiş Organizma Bilinci ve Bilgi Düzeyi. Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der. 2014;4:31–37.
MLA
Abacı Zehra Tuğba ve Abacı Zehra Tuğba. “İnönü Üniversitesi Biyoloji Ve Gıda Mühendisliği Bölümü Öğrencilerinde Genetiği Değiştirilmiş Organizma Bilinci Ve Bilgi Düzeyi”. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 4, sy. 2, 2014, ss. 31-37.
Vancouver
Abacı ZT, Abacı ZT. İnönü Üniversitesi Biyoloji ve Gıda Mühendisliği Bölümü Öğrencilerinde Genetiği Değiştirilmiş Organizma Bilinci ve Bilgi Düzeyi. Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der. 2014;4(2):31-7.