Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Deniz kazalarında insan faktörü ve bir çözüm olarak e-seyir

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 72 - 86, 30.10.2018

Öz

Hata yapmak insana
mahsustur. İnsanlık tarihine müthiş başarılar sığdırmış insanoğlu, şimdi işler
ters gittiğinde gösterilen yegâne sorumlu haline gelmiştir. Araştırmalar tüm
deniz kazalarının yüzde doksanından daha fazlasının insan faktörü ile ilişkili
olduğunu göstermektedir. Hata affetmeyen denizcilik sektöründe basit hatalar
zinciri bazen felaketlerle sonuçlanmaktadır, bu da para ve zaman kaybı, çevreye
zarar verilmesi ve en önemlisi can kaybı anlamını taşımaktadır. Bu durum yakın
gelecekte büyük ölçüde ortadan kalkabilir. Günümüzde, denizcilik sektöründe rüzgârlar
akıllı ve otonom ulaşım sistemleri geliştirilmesi yönünde esmektedir. Bu
sistemlerin insanlara yardım etmesi temel hedef olsa da, gelecekte insanların
yerini alması bile tartışılmaktadır. Denizcilik endüstrisi bu daha önce hiç
yelken açılmamış denizlere doğru tam yol ilerlemektedir. e-Seyir, denizcilik
sektörünün çalışma şeklini küresel çapta değiştirecektir. Deniz taşımacılığının
yüzyıllardır süre gelen işleyişi; bir geminin, personelinin, seyrü-seferin ve
hatta limanlardaki yük elleçleme yöntemlerinin bile ciddi bir otomasyon makyajı
geçirmesi neticesinde, evrimleşecektir. Gelecekte bir gün, diğer sektörlerde
olduğu gibi, yapay zekâ kelimenin tam
anlamıyla
dümene geçebilir.

Kaynakça

  • Lloyd’s Register. The human element; 2007.
  • Luo, M.; Shin, S. H. Half-century research developments in maritime accidents: Future directions. Accid. Anal. Prev. 2015.
  • Kızkapan Taner, Kıyı Alanlarında Gemi Emniyet Yönetimi ve Deniz Kazaları Analizi. M.S., Sosyal Bilimler Enstitüsü, Dokuz Eylül Üniversitesi, Türkiye, 2010.
  • Allianz. Safety and shipping review 2015. 2015.
  • Hanzu-Pazara, R.; Barsan, E.; Arsenie, P.; Chiotoroiu, L.; Raicu, G. Reducing of maritime accidents caused by human factors using simulators in training process. J. Marit. Res. 2008, 5 (1), 3–18.
  • Yıldırım, U.; Uğurlu, Ö.; Başar, E. Human error in grounding accidents: Case study for container ships. J. ETA Marit. Sci. 2015, 3 (1), 1–10.
  • South Korean Ministry of Maritime Affairs and Fisheries. Human factors contributing to marine accidents. 1–11.
  • Mccafferty, D. B.; Baker, C. C. Trending the causes of marine incidents. Learn. From Mar. Incidents 3 2006, 113–120.
  • Rina. Costa Concordia - Passenger evacuation. http://www.rina.org.uk/costa_concordia_passenger_evacuation.html [Erişim Tarihi: 31.08.2018].
  • CNN. Costa Concordia reveals it’s darkest secrets. 2013. http://edition.cnn.com/2013/03/06/world/europe/costa-concordia-opinion/ [Erişim Tarihi: 31.08.2018].
  • Mileski, J. P.; Wang, G.; Lamar Beacham, L. Understanding the causes of recent cruise ship mishaps and disasters. Res. Transp. Bus. Manag. 2014, 13, 65–70.
  • Denizde Can ve Mal Güvenliği Uluslararası Sözleşmesi, 3. Bölüm. 3, 2. Kısım, 21. Regulasyon, Sağ Kalma Araçları ve Can Kurtarma Botları.
  • Costa, N. A.; Holder, E.; mackinnon, S. N. Implementing human centred design in the context of a graphical user interface redesign for ship manoeuvring. Int. J. Hum. Comput. Stud. 2017, 100 (February 2016), 55–65.
  • Patraiko, D. Update on S-Mode; http://www.iala-aism.org, 2016.
  • Marinetraffic. What is the typical range of the AIS?. Https://help.marinetraffic.com/hc/en-us/articles/203990918--What-is-the-typical-range-of-the-AIS- [Erişim Tarihi: 03.09.2018].
  • Hahn, A.; Bolles, A.; Fränzle, M.; Fröschle, S.; Hyoung Park, J. Requirements for e-navigation architectures. Int. J. E-Navigation Marit. Econ. 2016, 5, 1–20.
  • Rivkin, B. S. The tenth anniversary of e-navigation. Gyroscopy Navig. 2016, 7 (1), 90–99.
  • Porathe, T. A Navigating navigator onboard or a monitoring operator ashore? Towards safe, effective, and sustainable maritime transportation: Findings from five recent EU projects. Transp. Res. Procedia 2016, 14 (2352), 233–242.
  • UK Maritime & Coastguard Agency. Maritime and coastguard agency marine guidence note. 2016, Vol. 520.
  • Wikimedia Commons. Collision of Costa Concordia. 2012. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Collision_of_Costa_Concordia_DSC4191.jpg [Erişim Tarihi : 03.09.2017].
  • Taylor, A. Photos: Raising the Costa Concordia https://www.theatlantic.com/photo/2013/09/photos-raising-the-costa-concordia/100592/ [Erişim Tarihi: 03.09.2017].
  • Moneypenny, M. Simulation, Human factors and quality of care. 2013. https://scotsimcentre.blogspot.com/2013/05/human-error-boats-and-tigers.html [Erişim tarihi: 02.09.2018].
  • F. Bekkadal and K. Yang, “Novel maritime communications technologies,” 2010 10th Mediterr. Microw. Symp. MMS 2010, no. May, pp. 338–341, 2010.
  • Inmarsat PLC. Fleet Xpress for OSV. https://www.inmarsat.com/service/fleet-xpress-for-osv/ [Erişim tarihi: 24.09.2018].
  • Marinedealnews. İnsansız gemi denizciliği kökünden değiştirecek. 2017. Link: http://www.marinedealnews.com/?P=8326 [Erişim tarihi: 04.09.2018].

Human factor in maritime accidents and e-navigation as a solution

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 72 - 86, 30.10.2018

Öz

To err is to human. Human,
who has achieved great things, is now deemed to be the sole responsible when
things go wrong, as now studies show that over 90 percent of all maritime
accidents are related with human factor. In the unforgiving maritime sector,
simple series of mistakes sometimes result with disasters, meaning loss of
money, loss of time, damage to environment and most importantly, loss of life. This
no longer may be the case in the near future as, even today, the winds are
blowing in the direction of creating intelligent and autonomous transport
systems, to aid and to even arguably replace the human counter parts. Maritime
industry is going full-ahead towards these unfathomed seas. e-Navigation will
change how the maritime industry works, globally. How shipping has been done
for centuries is about to change as a ship, her crew, how they navigate and
even cargo handling at ports is about to have a serious automation makeover. Like
other industries, one day in the future, artificial intelligence may literally take the helm.

Kaynakça

  • Lloyd’s Register. The human element; 2007.
  • Luo, M.; Shin, S. H. Half-century research developments in maritime accidents: Future directions. Accid. Anal. Prev. 2015.
  • Kızkapan Taner, Kıyı Alanlarında Gemi Emniyet Yönetimi ve Deniz Kazaları Analizi. M.S., Sosyal Bilimler Enstitüsü, Dokuz Eylül Üniversitesi, Türkiye, 2010.
  • Allianz. Safety and shipping review 2015. 2015.
  • Hanzu-Pazara, R.; Barsan, E.; Arsenie, P.; Chiotoroiu, L.; Raicu, G. Reducing of maritime accidents caused by human factors using simulators in training process. J. Marit. Res. 2008, 5 (1), 3–18.
  • Yıldırım, U.; Uğurlu, Ö.; Başar, E. Human error in grounding accidents: Case study for container ships. J. ETA Marit. Sci. 2015, 3 (1), 1–10.
  • South Korean Ministry of Maritime Affairs and Fisheries. Human factors contributing to marine accidents. 1–11.
  • Mccafferty, D. B.; Baker, C. C. Trending the causes of marine incidents. Learn. From Mar. Incidents 3 2006, 113–120.
  • Rina. Costa Concordia - Passenger evacuation. http://www.rina.org.uk/costa_concordia_passenger_evacuation.html [Erişim Tarihi: 31.08.2018].
  • CNN. Costa Concordia reveals it’s darkest secrets. 2013. http://edition.cnn.com/2013/03/06/world/europe/costa-concordia-opinion/ [Erişim Tarihi: 31.08.2018].
  • Mileski, J. P.; Wang, G.; Lamar Beacham, L. Understanding the causes of recent cruise ship mishaps and disasters. Res. Transp. Bus. Manag. 2014, 13, 65–70.
  • Denizde Can ve Mal Güvenliği Uluslararası Sözleşmesi, 3. Bölüm. 3, 2. Kısım, 21. Regulasyon, Sağ Kalma Araçları ve Can Kurtarma Botları.
  • Costa, N. A.; Holder, E.; mackinnon, S. N. Implementing human centred design in the context of a graphical user interface redesign for ship manoeuvring. Int. J. Hum. Comput. Stud. 2017, 100 (February 2016), 55–65.
  • Patraiko, D. Update on S-Mode; http://www.iala-aism.org, 2016.
  • Marinetraffic. What is the typical range of the AIS?. Https://help.marinetraffic.com/hc/en-us/articles/203990918--What-is-the-typical-range-of-the-AIS- [Erişim Tarihi: 03.09.2018].
  • Hahn, A.; Bolles, A.; Fränzle, M.; Fröschle, S.; Hyoung Park, J. Requirements for e-navigation architectures. Int. J. E-Navigation Marit. Econ. 2016, 5, 1–20.
  • Rivkin, B. S. The tenth anniversary of e-navigation. Gyroscopy Navig. 2016, 7 (1), 90–99.
  • Porathe, T. A Navigating navigator onboard or a monitoring operator ashore? Towards safe, effective, and sustainable maritime transportation: Findings from five recent EU projects. Transp. Res. Procedia 2016, 14 (2352), 233–242.
  • UK Maritime & Coastguard Agency. Maritime and coastguard agency marine guidence note. 2016, Vol. 520.
  • Wikimedia Commons. Collision of Costa Concordia. 2012. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Collision_of_Costa_Concordia_DSC4191.jpg [Erişim Tarihi : 03.09.2017].
  • Taylor, A. Photos: Raising the Costa Concordia https://www.theatlantic.com/photo/2013/09/photos-raising-the-costa-concordia/100592/ [Erişim Tarihi: 03.09.2017].
  • Moneypenny, M. Simulation, Human factors and quality of care. 2013. https://scotsimcentre.blogspot.com/2013/05/human-error-boats-and-tigers.html [Erişim tarihi: 02.09.2018].
  • F. Bekkadal and K. Yang, “Novel maritime communications technologies,” 2010 10th Mediterr. Microw. Symp. MMS 2010, no. May, pp. 338–341, 2010.
  • Inmarsat PLC. Fleet Xpress for OSV. https://www.inmarsat.com/service/fleet-xpress-for-osv/ [Erişim tarihi: 24.09.2018].
  • Marinedealnews. İnsansız gemi denizciliği kökünden değiştirecek. 2017. Link: http://www.marinedealnews.com/?P=8326 [Erişim tarihi: 04.09.2018].
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Caner Pense 0000-0003-2187-2193

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 25 Eylül 2018
Kabul Tarihi 15 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Pense, C. (2018). Deniz kazalarında insan faktörü ve bir çözüm olarak e-seyir. Akıllı Ulaşım Sistemleri Ve Uygulamaları Dergisi, 1(2), 72-86.