BibTex RIS Kaynak Göster

Programlama – I Dersinin BÖTE Bölümü Öğrencilerinin Programlamaya İlişkin Öz Yeterlilik Algıları Üzerine Etkisi

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 3 - ISSUE 3, - , 09.05.2014

Öz

Programlamaya ilişkin başarıyı etkileyen faktörlerden öz yeterlilik algısı ve ön deneyim, özellikle giriş seviyesindeki derslerde en çok ele alınan faktörler olarak ortaya çıkmaktadır. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümleri de ön deneyim bakımından farklı lise tiplerinden (meslek lisesi, teknik lise, anadolu lisesi, anadolu meslek vb.) öğrencilerin geldiği bölümler olduğundan lisans öğrenimlerindeki programlama derslerine başlarkenki öz yeterlilik algıları ve ön deneyimleri de farklılaşmaktadır. Bu çalışmanın amacı, programlama dersinin BÖTE bölümü öğrencilerinin programlamaya ilişkin öz yeterlilik algıları üzerindeki etkisini ön deneyime sahip olup olmama durumuna göre incelemektir. Çalışma grubunu Hacettepe Üniversitesi BÖTE bölümü 2. Sınıf öğrencilerinden 64 kişi oluşturmuştur. Çalışmada veriler Altun ve Mazman (2012) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Programlamaya ilişkin Öz Yeterlilik Algısı Ölçeği” ile toplanmıştır. Ölçek öğrencilere üniversite öğretimlerinde ilk kez programlama dersinin verildiği ikinci sınıfın güz yarıyılının başında bir kez ve dersi aldıktan sonraki ikinci yarıyılın başında bir kez uygulanmıştır. Verilerin tekrarlı ölçümler varyans analizi ile analiz edilmiştir. Çalışma sonunda programlama dersi hem ön deneyimi olan grup hem de olmayan grupta programlamaya ilişkin özyeterlilik algısını anlamlı bir şekilde arttırmış ve bu artışın ön deneyimi olmayan grup için ön deneyimi olan gruba göre daha fazla olduğu bulunmuştur. Ayrıca ön deneyime sahip olan ve olmayan gruplar arasındaki öz yeterlilik algıları arasındaki fark programla dersi sonunda azalmıştır.

Anahtar Kelimeler: Programlama-I dersi, öz yeterlilik algısı, ön deneyim

Kaynakça

  • Altun, A. & Mazman, S. G. (2012). Programlamaya İlişkin Öz Yeterlilik Algısı Ölçeğinin Türkçe Formumun Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi.3(2). 297-308.
  • Ambrósio, A. P., Costa, F. M., Almeida, L., Franco, A., & Macedo, J. (2011). Identifying cognitive abilities to improve CS1 outcome. Paper presented at the Frontiers in Education Conference (FIE).
  • Askar, P. Davenport, D. (2009). An Investigation of Factors Related to Self-Efficacy for Java Programming Among Engineering Students, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET January. 8(1).
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.
  • Bergersen, G. R. and Gustafsson. J.-E. (2011). "Programming skill, knowledge and working memory among professional software developers from an investment theory perspective," Journal of Individual Differences. 32(4), 201-209.
  • Bergin, S & Reilly, R. (2005) Programming: factors that influence success. SIGCSE '05: Proceedings of the 36th SIGCSE technical.
  • Byrne, P. and Lyons, G. (2001). The Effect of Student Attributes on Success in Programming. Proceedings of ITICSE, 49-52.
  • Davidson, K., Larzon, L. & Ljunggren, K. (2010). Self-Efficacy in Programming among STS Students. Technical Reports from Computer Science Education course of Upssala University. 02.05.2012 tarihinde adresinden
  • http://www.it.uu.se/edu/course/homepage/datadidaktik/ht10/reports erişilmiştir.
  • de Raadt, M., Hamilton, M., Lister, R., Tutty, J., Baker, B., Box, I., ... & Tolhurst, D. (2005). Approaches to learning in computer programming students and their effect on success. In Proceedings of the 28th HERDSA Annual Conference: Higher Education in a Changing World (HERDSA 2005) (pp. 407-414). Higher Education Research and Development Society of Australasia.
  • Doyle, E., Stamouli, I., & Huggard, M. (2005). Computer anxiety, self-efficacy, computer experience: An investigation throughout a computer science degree. In Frontiers in Education, 2005. FIE'05. Proceedings 35th Annual Conference (pp. S2H-3). IEEE.
  • Holden E.and Weeden. E. (2003). The impact of prior experience in an information technology programming course sequence. In Proceeding of the 4th conference on Information technology curriculum, pages 41–46.
  • Hasan, B. (2003). The influence of specific computer experiences on computer self-efficacy beliefs. Computers in Human Behavior, 19(4), 443-450.
  • Jegede, P. O. (2009). Predictors Of Java Programming Self Efficacy Among Engineering Students In A Nigerian University. International Journal of Computer Science and Information Security, 4(1 & 2).
  • Lau, W. W. F., & Yuen, A. H. K. (2011). Modelling programming performance: Beyond the influence of learner characteristics. Computers & Education, 57(1), 1202-1213.
  • Potosky, D. (2002). A field study of computer efficacy beliefs as an outcome of training: the role of computer playfulness, computer knowledge, and performance during training. Computers in Human behavior, 18(3), 241-255.
  • Stajkovic, A. D., & Luthans, F. (1998). Self-efficacy and work-related performance: A meta- analysis. Psychological bulletin, 124(2), 240.
  • Ramalingam, V., LaBelle, D. & Wiedenbeck, S. (2004). Self-efficacy and mental models in learning to program, Proceedings of the 9th annual SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, June 28-30, 2004, Leeds, United Kingdom.

-

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 3 - ISSUE 3, - , 09.05.2014

Öz

Programlamaya ilişkin başarıyı etkileyen faktörlerden öz yeterlilik algısı ve ön deneyim, özellikle giriş seviyesindeki derslerde en çok ele alınan faktörler olarak ortaya çıkmaktadır. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümleri de ön deneyim bakımından farklı lise tiplerinden (meslek lisesi, teknik lise, anadolu lisesi, anadolu meslek vb.) öğrencilerin geldiği bölümler olduğundan lisans öğrenimlerindeki programlama derslerine başlarkenki öz yeterlilik algıları ve ön deneyimleri de farklılaşmaktadır. Bu çalışmanın amacı, programlama dersinin BÖTE bölümü öğrencilerinin programlamaya ilişkin öz yeterlilik algıları üzerindeki etkisini ön deneyime sahip olup olmama durumuna göre incelemektir. Çalışma grubunu Hacettepe Üniversitesi BÖTE bölümü 2. Sınıf öğrencilerinden 64 kişi oluşturmuştur. Çalışmada veriler Altun ve Mazman (2012) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Programlamaya ilişkin Öz Yeterlilik Algısı Ölçeği” ile toplanmıştır. Ölçek öğrencilere üniversite öğretimlerinde ilk kez programlama dersinin verildiği ikinci sınıfın güz yarıyılının başında bir kez ve dersi aldıktan sonraki ikinci yarıyılın başında bir kez uygulanmıştır. Verilerin tekrarlı ölçümler varyans analizi ile analiz edilmiştir. Çalışma sonunda programlama dersi hem ön deneyimi olan grup hem de olmayan grupta programlamaya ilişkin özyeterlilik algısını anlamlı bir şekilde arttırmış ve bu artışın ön deneyimi olmayan grup için ön deneyimi olan gruba göre daha fazla olduğu bulunmuştur. Ayrıca ön deneyime sahip olan ve olmayan gruplar arasındaki öz yeterlilik algıları arasındaki fark programla dersi sonunda azalmıştır

Kaynakça

  • Altun, A. & Mazman, S. G. (2012). Programlamaya İlişkin Öz Yeterlilik Algısı Ölçeğinin Türkçe Formumun Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi.3(2). 297-308.
  • Ambrósio, A. P., Costa, F. M., Almeida, L., Franco, A., & Macedo, J. (2011). Identifying cognitive abilities to improve CS1 outcome. Paper presented at the Frontiers in Education Conference (FIE).
  • Askar, P. Davenport, D. (2009). An Investigation of Factors Related to Self-Efficacy for Java Programming Among Engineering Students, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET January. 8(1).
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.
  • Bergersen, G. R. and Gustafsson. J.-E. (2011). "Programming skill, knowledge and working memory among professional software developers from an investment theory perspective," Journal of Individual Differences. 32(4), 201-209.
  • Bergin, S & Reilly, R. (2005) Programming: factors that influence success. SIGCSE '05: Proceedings of the 36th SIGCSE technical.
  • Byrne, P. and Lyons, G. (2001). The Effect of Student Attributes on Success in Programming. Proceedings of ITICSE, 49-52.
  • Davidson, K., Larzon, L. & Ljunggren, K. (2010). Self-Efficacy in Programming among STS Students. Technical Reports from Computer Science Education course of Upssala University. 02.05.2012 tarihinde adresinden
  • http://www.it.uu.se/edu/course/homepage/datadidaktik/ht10/reports erişilmiştir.
  • de Raadt, M., Hamilton, M., Lister, R., Tutty, J., Baker, B., Box, I., ... & Tolhurst, D. (2005). Approaches to learning in computer programming students and their effect on success. In Proceedings of the 28th HERDSA Annual Conference: Higher Education in a Changing World (HERDSA 2005) (pp. 407-414). Higher Education Research and Development Society of Australasia.
  • Doyle, E., Stamouli, I., & Huggard, M. (2005). Computer anxiety, self-efficacy, computer experience: An investigation throughout a computer science degree. In Frontiers in Education, 2005. FIE'05. Proceedings 35th Annual Conference (pp. S2H-3). IEEE.
  • Holden E.and Weeden. E. (2003). The impact of prior experience in an information technology programming course sequence. In Proceeding of the 4th conference on Information technology curriculum, pages 41–46.
  • Hasan, B. (2003). The influence of specific computer experiences on computer self-efficacy beliefs. Computers in Human Behavior, 19(4), 443-450.
  • Jegede, P. O. (2009). Predictors Of Java Programming Self Efficacy Among Engineering Students In A Nigerian University. International Journal of Computer Science and Information Security, 4(1 & 2).
  • Lau, W. W. F., & Yuen, A. H. K. (2011). Modelling programming performance: Beyond the influence of learner characteristics. Computers & Education, 57(1), 1202-1213.
  • Potosky, D. (2002). A field study of computer efficacy beliefs as an outcome of training: the role of computer playfulness, computer knowledge, and performance during training. Computers in Human behavior, 18(3), 241-255.
  • Stajkovic, A. D., & Luthans, F. (1998). Self-efficacy and work-related performance: A meta- analysis. Psychological bulletin, 124(2), 240.
  • Ramalingam, V., LaBelle, D. & Wiedenbeck, S. (2004). Self-efficacy and mental models in learning to program, Proceedings of the 9th annual SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, June 28-30, 2004, Leeds, United Kingdom.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm FOURTH ISSUE
Yazarlar

Sacide Güzin Mazman

Arif Altun

Yayımlanma Tarihi 9 Mayıs 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 3 - ISSUE 3

Kaynak Göster

APA Mazman, S. G., & Altun, A. (2014). Programlama – I Dersinin BÖTE Bölümü Öğrencilerinin Programlamaya İlişkin Öz Yeterlilik Algıları Üzerine Etkisi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 2(3).