BibTex RIS Kaynak Göster

ARCS Motivasyon Modeline Yönelik Tasarlanan Z-Kitaplara İlişkin Görüşler

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 3 - SEVENTH ISSUE, - , 04.03.2015

Öz

Bu araştırma kapsamında bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencileri tarafından ARCS motivasyon modelinin basamaklarına ve stratejilerine bağlı olarak zenginleştirilmiş kitaplar (z-kitap) geliştirilmiştir. Bu doğrultuda, geliştirilen z-kitaplara yönelik katılımcıların görüşlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yaklaşımına göre desenlenmiş bu araştırmada, Fırat Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü son sınıfta öğrenimlerine devam eden 93 lisans öğrencisinden veri toplanmıştır. Öğrenciler belirlenen konulara yönelik z-kitapları ARCS motivasyon modeli stratejilerine uygun olarak geliştirmişlerdir. Z-kitap geliştirme aşaması sonrasında, z-kitaplar sınıfa sunulmuş ve diğer öğrenciler tarafından değerlendirilmiştir. Katılımcı görüşlerinden toplam 1695 güçlü özellik, 1198 zayıf özellik elde edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında, z-kitapların güçlü özelliklerine ait 11 tema, zayıf özelliklerine ait 10 tema oluşturulmuştur. Katılımcılar, tasarlanan z-kitaplarda en çok sayfa tasarımını güçlü yön olarak vurgularken, zayıf yön olarak ise fazla yazı olmasını belirtmişlerdir. Elde edilen görüşler doğrultusunda geliştirilecek farklı z-kitaplara katkı sağlanacağı düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: z-kitap, bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi, ARCS Motivasyon Modeli

Kaynakça

  • Abdullah, N. ve Gibb, F. (2008). Students' Attitudes Towards e-Books in a Scottish Higher Education Institute: Part 1, Library Review, 57 (8), 593–605.
  • Aedo, I.,Díaz, P., Fernández, C., Martín, G. M. ve Berlanga, A. (2000). Assessing the utility of an interactive electronic book for learning the PASCAL programming language, IEEE Transactions on Education, 43(3), 403-413.
  • Amin, I.M., Isa, W.A.R.W.M, Sidek, A.F., İbrahim, H. ve Zulkipli, Z.A. (2013). Ieee Business Engineerıng And Industrial Applications Colloquium (BEIAC 2013). 214-218.
  • Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2009).İlköğretim 6.Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 97-113.
  • Byers, D. N. (1997). So why use multimedia, the Internet, and lotus notes? Paper presented at the Technology in Education Conference, San Jose, CA.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (15. baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cengiz, E. ve Aslan, A.(2012). Arcs Motivasyon Modelinin Vücudumuzdaki Sistemler Ünitesinde Akademik Başarı Ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (3), 883-896.
  • Çetin, Ü. (2007). ARCS Motivasyon modeli uyarınca tasarlanmış eğitim yazılımı ile yapılan
  • öğretimle gelenekse öğretimin öğrencilerin başarısı ve öğrenmenin kalıcılığı açısından karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ANKARA.
  • Dede, Y. (2003). ARCS Motivasyon modeli ve öğe gösterim teorisine (Component display theory) dayalı yaklaşımın öğrencilerin değişken kavramını öğrenme düzeylerine ve motivasyonlarına etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ANKARA.
  • Duran, E. ve Ertuğrul, B. (2012). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Elektronik Ders Kitaplarına Yönelik Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 347-365
  • Dursun, F. ve Eşgi, N. (2008). 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretimi Ders Kitaplarının Görsel Tasarım İlklerine Göre Değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 21-34.
  • Feng, S. ve Tuan, H. L. (2005). Using ARCS model to promote 11Th grades motivation and achievement in learning about acids and bases. International Journal of Science and Mathematics Education, 3, 463-484.
  • Follmer, S., Ballagas, R., Raffle, H., Spasojevic, M. ve Ishii, H. (2012). People in books: using a FlashCam to become part of an interactive book for connected reading. Proceedings of the ACM 2012 conference on Computer Supported Cooperative Work, 685-694.
  • Gökcül, M. (2007). Keller’in ARCS güdülenme modeline dayalı bilgisayar yazılımının matematik öğretiminde başarı ve kalıcılığa etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, ADANA.
  • Grimshaw, S.,Dungworth, N., McKnight, C. ve Morris, A. (2007). Electronic Books: Children’s Reading and Comprehension. British Journal of Educational Technology. 38 (4), 583-599.
  • Gülbahar, Y. (2005). Web-Destekli Öğretim Ortamında Bireysel Tercihler- I. Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET). 4(2) 76-82.
  • Gümüş, S., Güler, E., Güler, C. ve Özöğüt-Erorta, Ö. (2012). Mobil Cihazlar İçin Etkileşimli E-Kitap Tasarım Araçları. XVII. Türkiye'de İnternet Konferansı, 7-9 Kasım 2012, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Güneş, F. (2002). Ders Kitaplarının İncelenmesi. Ocak Yayınları:Ankara.
  • Harger, R. O. (1996). Teaching in a Computer Classroom with a Hyperlinked, Interactive Book. Ieee Transactions On Education, 39(3), 327-335.
  • Kayak, S. (2005). ARCS modeline göre tasarlanan eğitsel yazılımın öğrenmeye etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ANKARA.
  • Keller, J. (1983, 1984, 1987). What is the ARCS model?. http://www.arcsmodel.com/ (Erişim tarihi: 02.04.2014).
  • Keller, J.M. ve Suzuki, K. (1988) Use of ARCS motivational model in courseware design. In D.H. Jonassen (Ed.), Intructional designs for microcomputer courseware. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Keller, J.M. ve Sang H.S. (2001). Effectivenes of motivanionally adaptive computer- assisted instruction on the dynamic aspects of motivation. Educational technology, Research and development, 49(2) 5-22.
  • Keller, J.M. ve Kim, C.M. (2008). Effects of motivational and volitional email messages (MVEM) with personal messages on undergraduate students’ motivation, study habits and achievement. British Journal of Educational Technology. 39(1) 36-51.
  • Kibarkaya, M. (1996). İlköğretim Ders Kitaplarında Tasarım Sorunları ve Uygulama Çalışmaları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kim, D. ve Hall, J. K. (2002). The Role of an Interactive Book Reading Program in the Development of Second Language Pragmatic Competence. The Modern Language Journal, 86(3), 332-348.
  • Korat, O (2010). Reading Electronic Books as a Support for Vocabulary, Story Comprehension and Word Reading in Kindergarten and First Grade, Computers&Education, 55, 24–31.
  • Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematical abilities in school children. Chicago: University of Chicago Press.
  • Laroche, L. H.,Wulfsberg, G. ve Young, B. (2003). Discoveryvideos: A safe, tested, time efficient way to incorporate discovery-laboratory experiments into the classroom. Journal of ChemicalEducation, 80(8), 962- 966.
  • Lord, M. (2001). Know Much About Science Books? Many Are Rife With Errors, Says New Study. U.S. News and World Report, 130 (3), 50.
  • Halis, İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Nobel Yayınları:ANKARA.
  • Hernon, P.,Hopper, R., Leach, M. R., Saunders, L. L. ve Zhang, J.(2007). E-book Use by Students: Undergraduates in Economics, Literature, and Nursing.The Journal of Academic Librarianship, 33 (1), 3- 13.
  • MEB (2011). Z-Kitap İle İlgili Ortak Çalışmalar. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/duyuruincele.php?id=9adresinden03.04.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Mol, S. E., Bus, A. G. ve Jong, M. T. (2009). Interactive Book Reading in Early Education: A Tool to Stimulate Print Knowledge as Well as Oral Language. Review Of Educational Research ,79 (2), 979-1007.
  • O’Toole, J.M. ve Absalom, D.J. (2003). The impact of blended learning on student out comes: Is there room on the horse for two? Journal of Educational Media, 28, 2-3, 179-190.
  • Özay, E. ve Hasenekoğlu, İ. (2007). Lise-3 Biyoloji Ders Kitaplarındaki Görsel Sunumla Gözlemlenen Bazı Sorunlar, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 4(1), 80-91.
  • Öztürk, E. ve Can, I. (2013). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Elektronik Kitap Okumaya İlişkin Görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 137-153.
  • Mansor, N., Hassanuddin, N. A. ve Abdullah, Z (2012). An Emprical Study on e-Book Usage. http://crs.phg.my/v1/participants/full_paper/AN_EMPIRICAL_STUDY_ON_EBOOK_USAGE3008201213 5341.docx adresinden 02.06.2014 tarihinde erişilmiştir.

-

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 3 - SEVENTH ISSUE, - , 04.03.2015

Öz

Bu araştırma kapsamında bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencileri tarafından ARCS motivasyon modelinin basamaklarına ve stratejilerine bağlı olarak zenginleştirilmiş kitaplar (zkitap) geliştirilmiştir. Bu doğrultuda, geliştirilen z-kitaplara yönelik katılımcıların görüşlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yaklaşımına göre desenlenmiş bu araştırmada, Fırat Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü son sınıfta öğrenimlerine devam eden 93 lisans öğrencisinden veri toplanmıştır. Öğrenciler belirlenen konulara yönelik z-kitapları ARCS motivasyon modeli stratejilerine uygun olarak geliştirmişlerdir. Z-kitap geliştirme aşaması sonrasında, z-kitaplar sınıfa sunulmuş ve diğer öğrenciler tarafından değerlendirilmiştir. Katılımcı görüşlerinden toplam 1695 güçlü özellik, 1198 zayıf özellik elde edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında, z-kitapların güçlü özelliklerine ait 11 tema, zayıf özelliklerine ait 10 tema oluşturulmuştur. Katılımcılar, tasarlanan z-kitaplarda en çok sayfa tasarımını güçlü yön olarak vurgularken, zayıf yön olarak ise fazla yazı olmasını belirtmişlerdir. Elde edilen görüşler doğrultusunda geliştirilecek farklı z-kitaplara katkı sağlanacağı düşünülmektedir

Kaynakça

  • Abdullah, N. ve Gibb, F. (2008). Students' Attitudes Towards e-Books in a Scottish Higher Education Institute: Part 1, Library Review, 57 (8), 593–605.
  • Aedo, I.,Díaz, P., Fernández, C., Martín, G. M. ve Berlanga, A. (2000). Assessing the utility of an interactive electronic book for learning the PASCAL programming language, IEEE Transactions on Education, 43(3), 403-413.
  • Amin, I.M., Isa, W.A.R.W.M, Sidek, A.F., İbrahim, H. ve Zulkipli, Z.A. (2013). Ieee Business Engineerıng And Industrial Applications Colloquium (BEIAC 2013). 214-218.
  • Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2009).İlköğretim 6.Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 97-113.
  • Byers, D. N. (1997). So why use multimedia, the Internet, and lotus notes? Paper presented at the Technology in Education Conference, San Jose, CA.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (15. baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cengiz, E. ve Aslan, A.(2012). Arcs Motivasyon Modelinin Vücudumuzdaki Sistemler Ünitesinde Akademik Başarı Ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (3), 883-896.
  • Çetin, Ü. (2007). ARCS Motivasyon modeli uyarınca tasarlanmış eğitim yazılımı ile yapılan
  • öğretimle gelenekse öğretimin öğrencilerin başarısı ve öğrenmenin kalıcılığı açısından karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ANKARA.
  • Dede, Y. (2003). ARCS Motivasyon modeli ve öğe gösterim teorisine (Component display theory) dayalı yaklaşımın öğrencilerin değişken kavramını öğrenme düzeylerine ve motivasyonlarına etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ANKARA.
  • Duran, E. ve Ertuğrul, B. (2012). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Elektronik Ders Kitaplarına Yönelik Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 347-365
  • Dursun, F. ve Eşgi, N. (2008). 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretimi Ders Kitaplarının Görsel Tasarım İlklerine Göre Değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 21-34.
  • Feng, S. ve Tuan, H. L. (2005). Using ARCS model to promote 11Th grades motivation and achievement in learning about acids and bases. International Journal of Science and Mathematics Education, 3, 463-484.
  • Follmer, S., Ballagas, R., Raffle, H., Spasojevic, M. ve Ishii, H. (2012). People in books: using a FlashCam to become part of an interactive book for connected reading. Proceedings of the ACM 2012 conference on Computer Supported Cooperative Work, 685-694.
  • Gökcül, M. (2007). Keller’in ARCS güdülenme modeline dayalı bilgisayar yazılımının matematik öğretiminde başarı ve kalıcılığa etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, ADANA.
  • Grimshaw, S.,Dungworth, N., McKnight, C. ve Morris, A. (2007). Electronic Books: Children’s Reading and Comprehension. British Journal of Educational Technology. 38 (4), 583-599.
  • Gülbahar, Y. (2005). Web-Destekli Öğretim Ortamında Bireysel Tercihler- I. Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET). 4(2) 76-82.
  • Gümüş, S., Güler, E., Güler, C. ve Özöğüt-Erorta, Ö. (2012). Mobil Cihazlar İçin Etkileşimli E-Kitap Tasarım Araçları. XVII. Türkiye'de İnternet Konferansı, 7-9 Kasım 2012, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Güneş, F. (2002). Ders Kitaplarının İncelenmesi. Ocak Yayınları:Ankara.
  • Harger, R. O. (1996). Teaching in a Computer Classroom with a Hyperlinked, Interactive Book. Ieee Transactions On Education, 39(3), 327-335.
  • Kayak, S. (2005). ARCS modeline göre tasarlanan eğitsel yazılımın öğrenmeye etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ANKARA.
  • Keller, J. (1983, 1984, 1987). What is the ARCS model?. http://www.arcsmodel.com/ (Erişim tarihi: 02.04.2014).
  • Keller, J.M. ve Suzuki, K. (1988) Use of ARCS motivational model in courseware design. In D.H. Jonassen (Ed.), Intructional designs for microcomputer courseware. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Keller, J.M. ve Sang H.S. (2001). Effectivenes of motivanionally adaptive computer- assisted instruction on the dynamic aspects of motivation. Educational technology, Research and development, 49(2) 5-22.
  • Keller, J.M. ve Kim, C.M. (2008). Effects of motivational and volitional email messages (MVEM) with personal messages on undergraduate students’ motivation, study habits and achievement. British Journal of Educational Technology. 39(1) 36-51.
  • Kibarkaya, M. (1996). İlköğretim Ders Kitaplarında Tasarım Sorunları ve Uygulama Çalışmaları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kim, D. ve Hall, J. K. (2002). The Role of an Interactive Book Reading Program in the Development of Second Language Pragmatic Competence. The Modern Language Journal, 86(3), 332-348.
  • Korat, O (2010). Reading Electronic Books as a Support for Vocabulary, Story Comprehension and Word Reading in Kindergarten and First Grade, Computers&Education, 55, 24–31.
  • Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematical abilities in school children. Chicago: University of Chicago Press.
  • Laroche, L. H.,Wulfsberg, G. ve Young, B. (2003). Discoveryvideos: A safe, tested, time efficient way to incorporate discovery-laboratory experiments into the classroom. Journal of ChemicalEducation, 80(8), 962- 966.
  • Lord, M. (2001). Know Much About Science Books? Many Are Rife With Errors, Says New Study. U.S. News and World Report, 130 (3), 50.
  • Halis, İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Nobel Yayınları:ANKARA.
  • Hernon, P.,Hopper, R., Leach, M. R., Saunders, L. L. ve Zhang, J.(2007). E-book Use by Students: Undergraduates in Economics, Literature, and Nursing.The Journal of Academic Librarianship, 33 (1), 3- 13.
  • MEB (2011). Z-Kitap İle İlgili Ortak Çalışmalar. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/duyuruincele.php?id=9adresinden03.04.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Mol, S. E., Bus, A. G. ve Jong, M. T. (2009). Interactive Book Reading in Early Education: A Tool to Stimulate Print Knowledge as Well as Oral Language. Review Of Educational Research ,79 (2), 979-1007.
  • O’Toole, J.M. ve Absalom, D.J. (2003). The impact of blended learning on student out comes: Is there room on the horse for two? Journal of Educational Media, 28, 2-3, 179-190.
  • Özay, E. ve Hasenekoğlu, İ. (2007). Lise-3 Biyoloji Ders Kitaplarındaki Görsel Sunumla Gözlemlenen Bazı Sorunlar, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 4(1), 80-91.
  • Öztürk, E. ve Can, I. (2013). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Elektronik Kitap Okumaya İlişkin Görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 137-153.
  • Mansor, N., Hassanuddin, N. A. ve Abdullah, Z (2012). An Emprical Study on e-Book Usage. http://crs.phg.my/v1/participants/full_paper/AN_EMPIRICAL_STUDY_ON_EBOOK_USAGE3008201213 5341.docx adresinden 02.06.2014 tarihinde erişilmiştir.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm SEVENTH ISSUE
Yazarlar

Filiz Varol Bu kişi benim

Seda Özer Bu kişi benim

Yalın Kılıç Türel

Yayımlanma Tarihi 4 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 3 - SEVENTH ISSUE

Kaynak Göster

APA Varol, F., Özer, S., & Kılıç Türel, Y. (2015). ARCS Motivasyon Modeline Yönelik Tasarlanan Z-Kitaplara İlişkin Görüşler. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3(3).