Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 28 - 41, 24.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Adams, A. E., Miller, B. G., Saul, M., & Pegg, J. (2014). Supporting elementary pre-service teachers to teach STEM through place-based teaching and learning experiences. Electronic Journal of Science Education, 18(5), 1-22.
  • Altan, E. B., Yamak, H., ve Kırıkkaya, E. B. (2016). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde FETEMM eğitimi uygulamaları: Tasarım temelli fen eğitimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 212-232.
  • Aslan Tutak, F., Akaygün, S., ve Tezsezen, S. (2017). İşbirlikli FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) eğitimi uygulaması: Kimya ve matematik öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 32(4): 794-816 [2017] doi: 10.16986/HUJE.2017027115
  • Aşık, G., Doğança Küçük, Z., Helvacı, B., ve Corlu, M. (2017). Integrated teaching project: A sustainable approach to teacher education. Turkish Journal of Education, 6(4), 200-215. doi: 10.19128/turje.332731
  • Aydın, G., Saka, M., ve Guzey, S. (2017). 4-8. sınıf öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 787-802. doi: 10.17860/mersinefd.290319
  • Buyruk, B., ve Korkmaz, Ö. (2016). FeTeMM Farkındalık Ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(2), 61-76.
  • Bybee, R. W. (2011). Scientific and engineering practises in k-12 classrooms: Understanding “A framework for k-12 science education. Science and Children, 49(4), 10-16.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). Research methods in education. (Fourth Edition), Newyork: Routledge.
  • Corlu, S.M., Capraro, R. M., & Capraro, M. M. (2014). FeTeMM eğitimi ve alan öğretmeni eğitimine yansımaları. Eğitim ve Bilim, 39(171), 74-85.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (Gözden geçirilmiş baskı), Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • Çevik, M., Danıştay, A., ve Yağcı, A. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin FeTeMM farkındalıklarının farklı değişkenlere göre değerlendirilmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 584-599.
  • El-Deghaidy, H. & Mansour, N. (2015). Science teachers’ perceptions of STEM Education: Possibilities and challenges. International Journal of Learning and Teaching, 1(1), 51-54. doi: 10.18178/ijlt.1.1.51-54
  • Kirman-Bilgin, A. (2019). Fen bilimlerinde yaşam becerileri eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Er Nas, S., Şenel Çoruhlu, T., ve Kirman Bilgin, A. (2016). The effect of fire context on the conceptual understanding of students: “Expansion-contraction”. Educational Research and Reviews, 11(21), 1973-1985.
  • Eroğlu, S., ve Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.4c3s3m
  • Evans, E. M. (2015). Preparing elementary pre-service teachers to ıntegrate STEM: A mixed-methods study. Unpublished PhD thesis. Northern Illinois University, Illinois.
  • Gencer, A. S. (2015). Fen eğitiminde bilim ve mühendislik uygulaması: Fırıldak etkinliği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 5(1), 1-19.
  • Gülhan, F. ve Şahin, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciencies, 13(1), 602-620. doi:10.14687/ijhs.v13i1.3447
  • Goldin, G. A. (2003). Developing complex understandings: On the relationship of mathematics education research in mathematics. Educational Studies in Mathematics, 54, 171–202.
  • Gökbayrak, S., ve Karışan, D. (2017). Altıncı sınıf öğrencilerinin FeTeMM temelli etkinlikler hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-40.
  • Gülgün, C., Yılmaz, A., ve Çağlar, A. (2017). Fen bilimleri dersinde uygulanan STEM etkinliklerinde bulunması gereken nitelikler hakkında öğretmen görüşleri. Journal of Current Researches on Social Sciences, 7(1), 459-478.
  • Hacıoğlu, Y., Yamak, H., ve Kavak, N. (2016). Mühendislik tasarım temelli fen eğitimiyle ile ilgili öğretmen görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 807-830.
  • Karakaya, F., & Avgın, S. S. (2016). Effect of demographic features to middle school students’ attitude towards FeTeMM (STEM). Journal of Human Sciences, 13(3), 4188-4189.
  • Kennedy, M. M., Ahn, S., & Choi, J. (2008). The value added by teacher education. In M. Cochran‐Smith, S. Feiman‐Nemser, and J. McIntyre (Editors). Handbook of Research on Teacher Education: Enduring Issues in Changing Contexts. 3rd edition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Kırılmazkaya, G. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının FeTeMM öğretimine ilişkin görüşlerinin araştırılması (Şanlıurfa örneği). Harran Education Journal, 2(2), 59-74. doi: 10.22596/2017.0202.59.74
  • Marulcu, İ. ve Sungur, K. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendis ve mühendislik algılarının ve yöntem olarak mühendislik-dizayna bakış açılarının incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 12(2012), 13-23.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi (3.-8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Özsoy, N. (2017). STEM ve yaratıcı drama. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 633-644.
  • Roberts, A. (2012). A Justification for STEM Education – ITEEA.
  • Seymour, E., & Hewitt, N. M. (2000). Talking about leaving: Why undergraduates leave the science. Boulder, CO: Westview Press. Journal of Women in Culture and Society, 25(1), 294-297.
  • Siew, N. M., Amir, N., & Chong, C. L. (2015). The perceptions of pre-service and in-service teachers regarding a project-based STEM approach to teaching science. Springerplus, 4(8), 1-20.
  • Şahin, A., Ayar, M.C., ve Adıgüzel, T. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 297-322.
  • Şimşek, F. (2019). FeTeMM etkinliklerinin öğrencilerin fen tutum, ilgi, bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi ve öğrenci görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(3), 654-679.
  • Uyanık Balat, G., ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönemde STEM yaklaşımı. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(42), 337-348.
  • Wang, H. H. (2012). A new era of science education: science teachers’ perceptions and class room practices of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) integration. Unpublished doctoral dissertation, Minnesota University, Minnesota.
  • Wang, H. H., Moore, T.J., Roehrig, G. H., & Park, M. S. (2011). STEM integration: Teacher perceptions and practice. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 1(2), 1-13. Doi: 10.5703/1288284314636
  • Wellington, J. (2000). Educational research, contemporary ıssues and practical ap¬proaches, Continuum, London.
  • White, D.W. (2014). What is STEM education and why is it important? Florida Association of Teacher Educators Journal, 1(14), 1-9.
  • Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yıldırım, B., ve Selvi, M. (2015). Adaptation of STEM attitude scale to Turkish. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 10(3), 1117-1130. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7974
  • Yıldırım, B., ve Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuvar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezeri Fen ve Mühendislik Dergisi, 2(2), 28-40.
  • Yıldırım, B., ve Selvi, M. (2017). STEM uygulamaları ve tam öğrenmenin etkileri üzerine deneysel bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(2), 183-210.

Fen Bilimleri Öğretim Programında Yeniden Yapılandırılan Fen ve Mühendislik Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 28 - 41, 24.06.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı fen bilimleri öğretmenlerinin fen ve mühendislik uygulamalarına yönelik düşüncelerini belirlemektir. Çalışmada özel durum yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 19 (11 erkek, 8 kadın) fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış mülakatlardan yararlanılmıştır. Mülakatlar bireysel olarak yürütülmüştür. Mülakatların her biri yaklaşık olarak 15-20 dakika sürmüştür. Mülakattan elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Ayrıca, öğretmenlerin ortak görüşleri çerçevesinde grafikler oluşturulmuştur. Çalışma sonucunda, 9 öğretmenin FeTeMM kavramını “Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematiğin eğitimde bütünleştirilmesi” şeklide doğru bir anlayışla tanımladıkları görülmüştür. Araştırmadaki öğretmenlerin genel olarak fen ve mühendislik uygulamalarının uygulanabilirliği hakkında olumlu görüşlere sahip oldukları bulunmuştur. Fakat öğretmenlerin görüşlerini gerekçelendiremedikleri görülmüştür. Hizmet içi eğitim kursları ile öğretmenlerin mühendislik ve matematik uygulamaları konusunda bilgilendirilmesi ve hizmet içi eğitim kurslarında örnek uygulamalara yer verilmesi gerektiği önerilmektedir.

Kaynakça

  • Adams, A. E., Miller, B. G., Saul, M., & Pegg, J. (2014). Supporting elementary pre-service teachers to teach STEM through place-based teaching and learning experiences. Electronic Journal of Science Education, 18(5), 1-22.
  • Altan, E. B., Yamak, H., ve Kırıkkaya, E. B. (2016). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde FETEMM eğitimi uygulamaları: Tasarım temelli fen eğitimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 212-232.
  • Aslan Tutak, F., Akaygün, S., ve Tezsezen, S. (2017). İşbirlikli FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) eğitimi uygulaması: Kimya ve matematik öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 32(4): 794-816 [2017] doi: 10.16986/HUJE.2017027115
  • Aşık, G., Doğança Küçük, Z., Helvacı, B., ve Corlu, M. (2017). Integrated teaching project: A sustainable approach to teacher education. Turkish Journal of Education, 6(4), 200-215. doi: 10.19128/turje.332731
  • Aydın, G., Saka, M., ve Guzey, S. (2017). 4-8. sınıf öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 787-802. doi: 10.17860/mersinefd.290319
  • Buyruk, B., ve Korkmaz, Ö. (2016). FeTeMM Farkındalık Ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(2), 61-76.
  • Bybee, R. W. (2011). Scientific and engineering practises in k-12 classrooms: Understanding “A framework for k-12 science education. Science and Children, 49(4), 10-16.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). Research methods in education. (Fourth Edition), Newyork: Routledge.
  • Corlu, S.M., Capraro, R. M., & Capraro, M. M. (2014). FeTeMM eğitimi ve alan öğretmeni eğitimine yansımaları. Eğitim ve Bilim, 39(171), 74-85.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (Gözden geçirilmiş baskı), Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • Çevik, M., Danıştay, A., ve Yağcı, A. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin FeTeMM farkındalıklarının farklı değişkenlere göre değerlendirilmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 584-599.
  • El-Deghaidy, H. & Mansour, N. (2015). Science teachers’ perceptions of STEM Education: Possibilities and challenges. International Journal of Learning and Teaching, 1(1), 51-54. doi: 10.18178/ijlt.1.1.51-54
  • Kirman-Bilgin, A. (2019). Fen bilimlerinde yaşam becerileri eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Er Nas, S., Şenel Çoruhlu, T., ve Kirman Bilgin, A. (2016). The effect of fire context on the conceptual understanding of students: “Expansion-contraction”. Educational Research and Reviews, 11(21), 1973-1985.
  • Eroğlu, S., ve Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.4c3s3m
  • Evans, E. M. (2015). Preparing elementary pre-service teachers to ıntegrate STEM: A mixed-methods study. Unpublished PhD thesis. Northern Illinois University, Illinois.
  • Gencer, A. S. (2015). Fen eğitiminde bilim ve mühendislik uygulaması: Fırıldak etkinliği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 5(1), 1-19.
  • Gülhan, F. ve Şahin, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciencies, 13(1), 602-620. doi:10.14687/ijhs.v13i1.3447
  • Goldin, G. A. (2003). Developing complex understandings: On the relationship of mathematics education research in mathematics. Educational Studies in Mathematics, 54, 171–202.
  • Gökbayrak, S., ve Karışan, D. (2017). Altıncı sınıf öğrencilerinin FeTeMM temelli etkinlikler hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-40.
  • Gülgün, C., Yılmaz, A., ve Çağlar, A. (2017). Fen bilimleri dersinde uygulanan STEM etkinliklerinde bulunması gereken nitelikler hakkında öğretmen görüşleri. Journal of Current Researches on Social Sciences, 7(1), 459-478.
  • Hacıoğlu, Y., Yamak, H., ve Kavak, N. (2016). Mühendislik tasarım temelli fen eğitimiyle ile ilgili öğretmen görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 807-830.
  • Karakaya, F., & Avgın, S. S. (2016). Effect of demographic features to middle school students’ attitude towards FeTeMM (STEM). Journal of Human Sciences, 13(3), 4188-4189.
  • Kennedy, M. M., Ahn, S., & Choi, J. (2008). The value added by teacher education. In M. Cochran‐Smith, S. Feiman‐Nemser, and J. McIntyre (Editors). Handbook of Research on Teacher Education: Enduring Issues in Changing Contexts. 3rd edition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Kırılmazkaya, G. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının FeTeMM öğretimine ilişkin görüşlerinin araştırılması (Şanlıurfa örneği). Harran Education Journal, 2(2), 59-74. doi: 10.22596/2017.0202.59.74
  • Marulcu, İ. ve Sungur, K. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendis ve mühendislik algılarının ve yöntem olarak mühendislik-dizayna bakış açılarının incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 12(2012), 13-23.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi (3.-8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Özsoy, N. (2017). STEM ve yaratıcı drama. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 633-644.
  • Roberts, A. (2012). A Justification for STEM Education – ITEEA.
  • Seymour, E., & Hewitt, N. M. (2000). Talking about leaving: Why undergraduates leave the science. Boulder, CO: Westview Press. Journal of Women in Culture and Society, 25(1), 294-297.
  • Siew, N. M., Amir, N., & Chong, C. L. (2015). The perceptions of pre-service and in-service teachers regarding a project-based STEM approach to teaching science. Springerplus, 4(8), 1-20.
  • Şahin, A., Ayar, M.C., ve Adıgüzel, T. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 297-322.
  • Şimşek, F. (2019). FeTeMM etkinliklerinin öğrencilerin fen tutum, ilgi, bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi ve öğrenci görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(3), 654-679.
  • Uyanık Balat, G., ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönemde STEM yaklaşımı. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(42), 337-348.
  • Wang, H. H. (2012). A new era of science education: science teachers’ perceptions and class room practices of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) integration. Unpublished doctoral dissertation, Minnesota University, Minnesota.
  • Wang, H. H., Moore, T.J., Roehrig, G. H., & Park, M. S. (2011). STEM integration: Teacher perceptions and practice. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 1(2), 1-13. Doi: 10.5703/1288284314636
  • Wellington, J. (2000). Educational research, contemporary ıssues and practical ap¬proaches, Continuum, London.
  • White, D.W. (2014). What is STEM education and why is it important? Florida Association of Teacher Educators Journal, 1(14), 1-9.
  • Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yıldırım, B., ve Selvi, M. (2015). Adaptation of STEM attitude scale to Turkish. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 10(3), 1117-1130. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7974
  • Yıldırım, B., ve Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuvar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezeri Fen ve Mühendislik Dergisi, 2(2), 28-40.
  • Yıldırım, B., ve Selvi, M. (2017). STEM uygulamaları ve tam öğrenmenin etkileri üzerine deneysel bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(2), 183-210.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Şevki Ayvacı 0000-0002-3181-3923

Merve Bahar Alaca 0000-0002-6697-4559

Sibel Er Nas 0000-0002-5970-2811

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ayvacı, H. Ş., Alaca, M. B., & Er Nas, S. (2020). Fen Bilimleri Öğretim Programında Yeniden Yapılandırılan Fen ve Mühendislik Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 9(1), 28-41.