The goal of the study is to examine the attitudes of the undergraduate students at the Marmara
University toward social gender roles with multivariate analysis techniques. The population of the
research is constituted by the undergraduate students at the Marmara University. The “Attitude Scale
concerning Social Gender Roles” whose validity and reliability have been proven in the literature
shall be used in the scope of the study. The survey was applied to a sample consisted of 3404 unit
designed with the Stratified Sampling technique.
The gathered data have been analyzed with various statistical techniques especially including
logistic regression and two-stage clustering analysis and the findings were comparatively interpreted.
As a result of the study, it has been determined that the attitudes of the students toward social
gender roles vary depending especially on gender and also on variables such as marital status, class,
faculty, family type, parents’ educational level and number of brothers in terms of customs and
equalitarian. In addition, the students have been classified as male students, conventional female
students and equalitarian male students.
Communal Gender Role Multivariate Analysis Logistic Regression Cluster Analysis Applied Statistics
Çalışmanın amacı Marmara Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan lisans öğrencilerinin
toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarını çok değişkenli analiz teknikleri ile incelemektir.
Araştırmanın evrenini Marmara Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan lisans öğrencileri
oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında literatürde geçerliliği ve güvenilirliği kanıtlanmış “Toplumsal
Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. İlgili anket Tabakalı Örnekleme tekniğiyle
tasarlanan 3403 birimlik bir örnekleme uygulanmıştır. Tabakalandırma fakültelere göre yapılmış, alt
örneklem hacimleri belirlenirken Orantılı Dağıtım’dan yararlanılmıştır.
Toplanan veriler başta Lojistik Regresyon ve İki Aşamalı Kümeleme analizi olmak üzere
çeşitli istatistik teknikler ile analiz edilmiş, bulgular karşılaştırmalı olarak yorumlanmıştır.
Çalışma sonucunda öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının başta
cinsiyet olmak üzere, medeni durum, sınıf, fakülte, aile tipi, anne eğitim düzeyi ve erkek kardeş sayısı
değişkenlerine göre geleneksel veya eşitlikçi olarak değiştiği tespit edilmiştir. Ayrıca öğrenciler
geleneksel erkek öğrenciler, geleneksel kadın öğrenciler ve eşitlikçi erkek öğrenciler olarak üç kümeye
ayrılmıştır
Toplumsal Cinsiyet Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz Lojistik Regresyon Kümeleme Analizi Uygulamalı İstatistik
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |