Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FAST-FOOD ÜRÜNLERİNİN TERCİH EDİLME NEDENLERİNİN TESPİTİ: SİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA

Yıl 2019, , 449 - 462, 30.10.2019
https://doi.org/10.15637/jlecon.6.028

Öz

Dünya
genelinde, hayatın hemen her alanını kolaylaştırmak adına, pratikleşmeye
yönelik alternatiflerin ortaya çıkması, yeme alışkanlıklarını da evrilmeye
yöneltmiştir. Öyle ki, yapılan araştırmalar sonucunda geleneksel yeme
alışkanlıklarından fast food yeme şekline büyük bir geçiş yapıldığı
görülmektedir. Fast food yeme şeklinin hitap ettiği büyük bir hedef kitle
vardır ki, bu kitlenin önemli bir bölümünü gençler özellikle de öğrenciler
oluşturmaktadır.



Bu çalışma,
Sivas Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerinin fast food ürünlerini tercih etme
nedenlerini belirlemek ve bu nedenlerle öğrencilerin demografik özellikleri ile
bir farklılık olup olmadığını anlamak amacı ile yapılmıştır. Çalışmanın
anakütlesini Sivas Cumhuriyet Üniversitesi’nde okuyan öğrenciler
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile
toplanmıştır. Ankette fast food ürünlerini tercih etme nedenlerini anlamaya yönelik
Öncü ve ark. (2007) tarafından uygulanan ölçekten yararlanılmıştır. Ölçek 6
boyuttan oluşmakta ve boyutlar toplamda 19 ifade ile ölçülmektedir. Uygulanan
anket formunun ikinci bölümünde ise öğrencilerin demografik özelliklerini
belirlemeye yönelik ifadeler yer almaktadır.



Araştırmanın bulguları arasında öğrenciler için fast food tercih etme
nedenlerinden ürün özelliği boyutundan olan yiyeceklerin tazeliği alt boyutu
önemli görülmektedir

Kaynakça

  • BAYRAKTAR, M., BABEKOĞLU, Y. ve SALMAN, M., (1995), Tüketicilerin fast food restoran tercihlerini etkileyen faktörler. Ankara: Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayın No: 1400, Bilimsel Araştırma ve İncelemeler: 780.
  • BLESİC, I. ve diğerleri, (2018). “Factors Influencıng Students’ Choıce Of Fast Food Restaurants”, Economics of Agriculture, (65) 1 (257-268).
  • İSLAM, N. (2010). Factors Affecting Consumer’s Preferences On Fast Food Items In Bangladesh,132.
  • KAHRAMAN, M.A. (2019). Fast Food Zincirlerinde Marka Algısı ve Müşteri Memnuniyetinin Marka Tercihleri ile Olan İlişkilerinin X ve Y Kuşağına Göre Karşılaştırılmalı İncelenmesi. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Bilim Dalı. İstanbul.
  • KAYNAK, E., KÜÇÜKEMİROĞLU, O., Aksoy, S. (1996). Consumer Preferences For Fast Food Outlets İn A Developing Country, 99.Kıngır, S., Karakaş, A., Şengün, H İ., Çenberlitaş, İ. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Fast Food Tercih Etme Sebeplerinin Belirlenmesi: Dicle Üniversitesi Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi/Journal of Travel and Hospitality Management, 102-119.
  • KORKMAZ, S. (2005). Fast Food (Hızlı Yemek) Pazarında Rekabetçi Stratejilerin Etkinliği: Üniversite Gençliğinin Tercihlerinin Analizi. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi,25.
  • KULTAŞ, E. (2018). “Çocukların Fast Food Markalarını Tercih Etme Nedenleri/ The reasons of children’s fast food brand”. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Reklamcılık Anabilim Dalı.
  • NJAGI, P.G., (2017). “Factors That Influence Consumptıon of Junk Foods ın Fast Food Restaurants In Naırobi City Country, Kenya”A research Project Submıtted in Partıal Fulfıllment of the Requıremnts for the Award of a Master Of Science in Marketing Degree, School Of Business, Universty Of Naırobi.
  • NORA A. ve diğerleri (2015). “Riyad'da Yaşayan Ergen ve Genç Yetişkin Suudi Kızlar Arasında Fast Food Tüketiminin Eğilimleri”.( Trends of fast food consumption among adolescent and young adult Saudi girls living in Riyadh).
  • ONURLUBAŞ, E. ve YILMAZ, N. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Fast Food Tüketim Alışkanlıkları. (Fast Food Consumption Habits Of University Students) Uluslararası Ticaret Bölümü, Keşan Yusuf Çapraz Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu, Trakya Üniversitesi, Edirne / Keşan, Türkiye
  • ÖNCÜ, M.A., ÇATI, K. ve ÖZBAY, G. (2007),” Hızlı Yiyecek İşletmelerinin Tercihinde Etkili Olan Faktörler”, Dokuz
  • Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 317-336.
  • ÖZLEYEN, G. (2005). Fast Food İşletmelerde Tüketici Davranışları Analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı.
  • SAN, Z. (2009). Tüketicilerin Yaşam Tarzları İle Fast Food Restoranlarındaki Hizmet Kalitesini Algılamaları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Sakarya üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı. Sakarya.
  • SORMAZ, Ü., SÜRÜCÜOĞLU, M. ve AKAN, L.S., (2015). Beslenme Kültüründeki Eğilim: Fast Food Yemek Tercihleri, Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı.
  • YARDIMCI, H., OZDOĞAN, Y., Özçelik, A.O., Surucuoğlu, M.S., (2012) Fast-Food Consumption Habits of University Students: The Sample of Ankara.
  • YAZICIOĞLU, İ., IŞIN, A., KOÇ, B. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Fast Food Ürünleri Tercih Etme Nedenleri (The Reasons of University Students’ Preference to Fast Food Products). Gazi University, Faculty of Tourism, Department of Gastronomy and Culinary Arts, Ankara,

DETERMINATION OF THE REASONS FOR PREFENCE OF FAST FOOD PRODUCTS: AN APPLICATION ON STUDENTS OF SIVAS REPUBLIC UNIVERSITY

Yıl 2019, , 449 - 462, 30.10.2019
https://doi.org/10.15637/jlecon.6.028

Öz

In order to facilitate almost all aspects of life worldwide, the
emergence of alternatives to practicality has led to the evolution of eating
habits. As a result of the researches, it is seen that a great transition has
been made from the traditional eating habits to the way of eating fast food.
There is a big target group that the way of eating fast-food, a significant
part of this mass is composed of young people; especially students.



The aim of this study was to determine the reasons why Sivas Cumhuriyet
University students prefer fast food products and to understand whether there
is a difference with the demographic characteristics of the students. The aim
of this study was to determine the reasons why the students of Sivas Cumhuriyet
University prefer fast food products. The sample of the study consisted of
students studying at Sivas Cumhuriyet University. Data of the study Simple
random sampling method was collected. Öncü et al. (2007) used the scale. The
scale consists of 6 dimensions and the dimensions are measured with 19
expressions in total. In the second part of the survey, there are statements
that determine the demographic characteristics of the students.



Among the findings of the study, the freshness of food sub-dimension,
which is the product feature dimension, is one of the most important reasons
why students prefer fast food.

Kaynakça

  • BAYRAKTAR, M., BABEKOĞLU, Y. ve SALMAN, M., (1995), Tüketicilerin fast food restoran tercihlerini etkileyen faktörler. Ankara: Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayın No: 1400, Bilimsel Araştırma ve İncelemeler: 780.
  • BLESİC, I. ve diğerleri, (2018). “Factors Influencıng Students’ Choıce Of Fast Food Restaurants”, Economics of Agriculture, (65) 1 (257-268).
  • İSLAM, N. (2010). Factors Affecting Consumer’s Preferences On Fast Food Items In Bangladesh,132.
  • KAHRAMAN, M.A. (2019). Fast Food Zincirlerinde Marka Algısı ve Müşteri Memnuniyetinin Marka Tercihleri ile Olan İlişkilerinin X ve Y Kuşağına Göre Karşılaştırılmalı İncelenmesi. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Bilim Dalı. İstanbul.
  • KAYNAK, E., KÜÇÜKEMİROĞLU, O., Aksoy, S. (1996). Consumer Preferences For Fast Food Outlets İn A Developing Country, 99.Kıngır, S., Karakaş, A., Şengün, H İ., Çenberlitaş, İ. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Fast Food Tercih Etme Sebeplerinin Belirlenmesi: Dicle Üniversitesi Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi/Journal of Travel and Hospitality Management, 102-119.
  • KORKMAZ, S. (2005). Fast Food (Hızlı Yemek) Pazarında Rekabetçi Stratejilerin Etkinliği: Üniversite Gençliğinin Tercihlerinin Analizi. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi,25.
  • KULTAŞ, E. (2018). “Çocukların Fast Food Markalarını Tercih Etme Nedenleri/ The reasons of children’s fast food brand”. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Reklamcılık Anabilim Dalı.
  • NJAGI, P.G., (2017). “Factors That Influence Consumptıon of Junk Foods ın Fast Food Restaurants In Naırobi City Country, Kenya”A research Project Submıtted in Partıal Fulfıllment of the Requıremnts for the Award of a Master Of Science in Marketing Degree, School Of Business, Universty Of Naırobi.
  • NORA A. ve diğerleri (2015). “Riyad'da Yaşayan Ergen ve Genç Yetişkin Suudi Kızlar Arasında Fast Food Tüketiminin Eğilimleri”.( Trends of fast food consumption among adolescent and young adult Saudi girls living in Riyadh).
  • ONURLUBAŞ, E. ve YILMAZ, N. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Fast Food Tüketim Alışkanlıkları. (Fast Food Consumption Habits Of University Students) Uluslararası Ticaret Bölümü, Keşan Yusuf Çapraz Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu, Trakya Üniversitesi, Edirne / Keşan, Türkiye
  • ÖNCÜ, M.A., ÇATI, K. ve ÖZBAY, G. (2007),” Hızlı Yiyecek İşletmelerinin Tercihinde Etkili Olan Faktörler”, Dokuz
  • Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 317-336.
  • ÖZLEYEN, G. (2005). Fast Food İşletmelerde Tüketici Davranışları Analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı.
  • SAN, Z. (2009). Tüketicilerin Yaşam Tarzları İle Fast Food Restoranlarındaki Hizmet Kalitesini Algılamaları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Sakarya üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı. Sakarya.
  • SORMAZ, Ü., SÜRÜCÜOĞLU, M. ve AKAN, L.S., (2015). Beslenme Kültüründeki Eğilim: Fast Food Yemek Tercihleri, Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı.
  • YARDIMCI, H., OZDOĞAN, Y., Özçelik, A.O., Surucuoğlu, M.S., (2012) Fast-Food Consumption Habits of University Students: The Sample of Ankara.
  • YAZICIOĞLU, İ., IŞIN, A., KOÇ, B. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Fast Food Ürünleri Tercih Etme Nedenleri (The Reasons of University Students’ Preference to Fast Food Products). Gazi University, Faculty of Tourism, Department of Gastronomy and Culinary Arts, Ankara,
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mualla Akçadağ 0000-0002-0785-3976

Tuba Ahıskalı Bozkurt 0000-0001-9576-5599

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Akçadağ, M., & Ahıskalı Bozkurt, T. (2019). FAST-FOOD ÜRÜNLERİNİN TERCİH EDİLME NEDENLERİNİN TESPİTİ: SİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Journal of Life Economics, 6(4), 449-462. https://doi.org/10.15637/jlecon.6.028