Being sustainable in today's business life has become the biggest goal of organizations. Ensuring customer satisfaction and stakeholder satisfaction in product and service delivery by providing competitive advantage has started to attract attention as an important priority not only for the private sector but also for public institutions. In this context, organizations can initiate the changes required by the age by applying post-modern management approaches and create proactive and reactive strategies by analyzing the environment. There are various methods used by organizations in this process. Six sigma concept is considered as a concept that advocates perfectionism and error-free in terms of providing customer satisfaction and increasing quality in many businesses, especially in production enterprises. On the other hand, lean production and management practices are also the art of embracing being free from elements that are not needed in the realization of activities. The Lean Six Sigma concept is a philosophy that focuses on business units and processes together. Lean Six Sigma advocates perfectionism and simplicity in all corporate processes by addressing the advantages of Six Sigma and Lean Management in a single managerial technique. In this research, it is aimed to examine Lean Six Sigma theoretically by considering Six Sigma and Lean Management techniques which are effective in the emergence of Lean Six Sigma concept. Referring to the studies on Six Sigma, Lean Management and Lean Six Sigma, it was concluded that the concept should be adopted and implemented in the private and public sector, not in a single process or unit, but in all institutions.
Günümüz iş hayatında sürdürülebilir olmak, örgütlerin en büyük hedefi haline gelmiştir. Rekabet avantajı sağlayarak ürün ve hizmet sunumunda müşteri memnuniyetinin ve paydaş tatmininin sağlanması sadece özel sektörün değil kamu kurumlarının da önemli bir önceli olarak dikkat çekmeye başlamıştır. Bu kapsamda örgütler, post modern yönetim yaklaşımları uygulayarak çağın gerektirdiği değişimleri başlatabilmekte, çevreyi analiz ederek proaktif ve reaktif stratejiler oluşturabilmektedir. Bu süreçte örgütlerin yararlandığı çeşitli yöntemler mevcuttur. Altı Sigma kavramı üretim işletmeleri başta olmak üzere pek çok işletmede müşteri memnuniyeti sağlama ve kaliteyi arttırma hususunda mükemmeliyetçiliği ve hatasızlığı savunan bir kavram olarak ele alınmaktadır. Diğer taraftan yalın üretim ve yönetim uygulamaları da faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde ihtiyaç olmayan unsurlardan arınmış olmayı benimseme sanatıdır. Yalın Altı Sigma kavramı ise iş birimi ve süreçlere birlikte odaklanan bir felsefedir. Yalın Altı Sigma, Altı Sigmanın ve Yalın Yönetimin avantajlarını tek bir yönetsel teknikte ele alarak kurumsal süreçlerin tamamında mükemmeliyetçiliği ve yalınlığı savunmaktadır. Bu araştırmada Yalın Altı Sigma kavramının ortaya çıkmasında etkili olan Altı Sigma ve Yalın Yönetim teknikleri ele alınarak Yalın Altı Sigma’nın kuramsal olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Altı Sigma, Yalın Yönetim ve Yalın Altı Sigma ile ilgili yapılan çalışmalara atıfta bulunulmuş, kavramın özel ve kamu sektöründe ihtiyaç duyulan alanlarda kurumların tek bir süreç ya biriminde değil tamamında benimsenip uygulanması gerekliliği sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İş Sistemleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 3 |