AnlamınaktarılmasındaönemliroloynamasınarağmenparçalarüstübirimleryabancılaraTürkçeöğretimindeihmaledil
enkonulardanbiridir.Bu çalışma,
yabancıdilolarakTürkçeöğrenenArapöğrencilerinsesliokumalarınıparçalarüstübirimlerdenvurguvedurakbakımınd
anbetimlemeyiamaçlamaktadır. Bu çerçevede Gaziantep ÜniversitesiTürkçeÖğretimMerkezi (TÖMER)’de B2
seviyesindeöğrenimgören 34 SuriyeliöğrenciyeAvrupaBirliğiDilÖğretimPortfolyosunauygunolarak B2
seviyesindekikitapsetindenseçilenbirmetinüzerindesesliokumayaptırılmıştır.
Öğrencilerinseskayıtlarıgürültüdenyalıtılmışbirortamdaseskayıtcihazınakaydedilmiştir.
EldeedilenseskayıtlarıPraatve Cool Edit yazılımlarıkullanılarakçözümlenmiştir.
Öğrencilerinokumalarınaaitvurguveduraklaruzmanlarcabelirlenenkriterlerbazalınıpkarşılaştırılmıştır.Öğrencilereaitvurguveduraklarınuzmanlarınbelirlediklerivurguveduraklardanistatistikselolarakanlamlısapmalargösterdiğibeli
rlenmiştir
YabancıdilolarakTürkçeöğretimi parçalarüstübirimler vurgu durak
Although suprasegmental features are essential in conveying meaning, they are one of the neglected topics in teaching Turkish as a foreign language. This paper aims to examine read speech by Arabic students learning Turkish as a foreign language and describe their readings in terms of stress and pause. Within this framework, 34 Syrian students enrolled in Gaziantep University Turkish Teaching Application and Research Center (TÖMER) at B2 level were asked to read a text chosen from one of the books prepared for European language portfolio B2 level. The voice recordings of the student were carried out in a sound-treated room. Voice recordings were analyzed using Praat and Cool Edit software programs. Students’ stress and pause durations were compared and contrasted according to the criteria set by experts. The results showed that students’ stress and pause patterns showed statistically significant deviations from those criteria.
Diğer ID | JA99BU99AM |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 1 |