Bu çalıĢma, yabancı dilde sözcük geliĢiminin artımlı ve çok boyutlu yapısını ve bunun, katılımcıların okuma ve
yazma performansları ile genel yabancı dil yetenekleriyle ilgisini açıklığa kavuĢturma amacındadır. Bu esas
amaç doğrultusunda katılımcıların sözcük bilgisi testleri ile okuma ve yazma sınavlarında aldıkları notlar
kullanılarak; algısal ve üretimsel sözcük bilgisi arasındaki iliĢki, algısal sözcük bilgisi ve okuma performansı
arasındaki iliĢki ve üretimsel sözcük bilgisi ile yazma performansı arasındaki iliĢki incelenmiĢtir. Ayrıca,
katılımcılar tarafından yazılan kompozisyonların sözcük seviyesi ve bunun katılımcıların üretimsel sözcük
bilgisiyle ilgisi ile hem algısal hem de üretimsel sözcük bilgisinin genel yabancı dil yeteneği üzerinde etkisi de
araĢtırılmıĢtır. 175 Ġngilizce Hazırlık öğrencisi bu çalıĢmaya katılmıĢtır. Sonuçlar, öğrencilerin algısal sözcük
bilgilerinin, üretimsel sözcük bilgilerinden daha fazla olduğunu ortaya çıkarmıĢtır. Sözcük bilgisinin; yabancı dil
okuma, yazma ve yeterlik performanslarına katkısının önemli olduğu da bulunmuĢtur. Ayrıca, sözcük sıklığı
profili sonuçlarına göre, öğrenci kompozisyonlarının sözcük seviyesi ile öğrencilerin üretimsel sözcük bilgisi
arasındaki iliĢki de önemlidir.
This study is an attempt to clarify the incremental and multidimensional nature of foreign language vocabulary development and its relation to the participants’ reading and writing performances and general language ability of English as a foreign language (EFL). With this principle aim, the current study investigated the relationship between receptive and productive vocabulary knowledge, the relationship between receptive vocabulary knowledge and reading performance and the relationship between productive vocabulary knowledge and writing performance using the participants’ scores on vocabulary knowledge tests, a reading exam and a writing exam. Additionally, the lexical level of the essays written by the participants and its relation to their productive vocabulary knowledge and the impact of both receptive and productive vocabulary knowledge on the participants’ general language ability of EFL were also examined. 175 students studying in an intensive language program participated in the study. The results revealed that the students’ receptive vocabulary knowledge was larger than their productive vocabulary knowledge. It was also found that the contribution of vocabulary knowledge to the foreign language performances of reading, writing and proficiency was significant. Moreover, according to the Lexical Frequency Profile results, the lexical level of the student essays and the students’ productive vocabulary knowledge were significantly related.
Diğer ID | JA42TE39RP |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 1 |