Öz
Son yıllarda, gelişen teknoloji ve hızla ilerleyen iletişim ihtiyacı yeni yabancı dil öğretim yöntem ve tekniklerini de beraberinde getirmiş ve dilin işlevi ve kullanımı açısından ikinci dil edinim çalışmaları hız kazanmıştır. Bu çalışmalar, disiplinlerarası düzlemde, dilbilimden uygulamalı dilbilime, eğitbilime ve psikodilbilime kadar birçok alanı da etkisi altına almıştır. Tüm bu disiplinlerin ortak çalıştığı noktalardan biri de bireylerin sözlükçesini genişletme çabasıdır. Bu temelde ortaya çıkan sözcüksel yaklaşım ve beraberinde getirdiği kalıplaşmış yapıların edinimi için alanyazında birçok çalışmalar yapıldığı görülmektedir. Bu çalışmalar özellikle deneysel tabanda çevrimiçi yöntemlerle yapılmakta ve bu yöntemlerin başında da göz izleme çalışmaları gelmektedir. Göz izleme çalışmaları sayesinde, ikinci bir dili edinen bireylerin dili kavrama yöntemine yönelik gerçek zamanlı verilere ulaşılabilmekte ve dil edinim ve depolama sürecinde bu çalışmaların beyne sağladığı görsel haritalar aracılığıyla geniş bir bakış açısı sağlanabilmektedir. Bu çalışmada, dilbilimden uygulamalı dilbilime, alanyazındaki kuramsal çalışmaların yansımaları incelenerek, sözcüksel yaklaşım ele alınmış ve sözlükçe temelinde yapılmış olan çevrimiçi yöntemler konusunda bilgi verilmiştir.