Bu çalışmayla öğretmenlerin duygusal emek davranışları ve tükenmişlik alt boyutları arasındaki ilişkiyi araştırmak, demografik değişkenler ile duygusal emek ve tükenmişlik boyutları arasında farklılaşma ya da benzerlikleri incelemek amaçlanmaktadır. Araştırma nicel bir araştırma olup betimsel araştırma özelliğindedir. Ayrıca ilişkisel ve kesitsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Kocaeli il merkezinde farklı okullarda görev yapan 261 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri “Duygusal Emek Ölçeği” ve “Mesleki Tükenmişlik Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmada öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin duygusal emek boyutları ile ilişkisi incelendiğinde; doğal duygusal edimlere sahip kişilerin tükenmişlik düzeylerinin daha az olduğu saptanmıştır. Duygusal emek alt boyutlarındaki cinsiyet farklılıkları incelendiğinde yüzeysel ve derinden davranma puanlarında cinsiyetler arası bir fark olmadığı görülmüştür. Buna karşın samimi davranış alt boyutunda kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere kıyasla anlamlı olarak daha yüksek puan aldıkları bulunmuştur.
This study aims to examine the relationship between teachers’ emotional labor behaviors and the sub-dimensions of burnout, as well as to investigate the differences or similarities between demographic variables and the dimensions of emotional labor and burnout. The research is a quantitative study and has a descriptive design. Additionally, relational and cross-sectional survey methods were employed. The sample of the study consists of 261 teachers working in various schools in the city center of Kocaeli during the 2023–2024 academic year. The data of the study were collected using the “Emotional Labor Scale” and the “Professional Burnout Scale.” When the relationship between teachers’ levels of burnout and the dimensions of emotional labor was examined, it was found that individuals who display genuine emotional expressions experience lower levels of burnout. Regarding gender differences in the sub-dimensions of emotional labor, no significant differences were found in surface acting and deep acting scores. However, in the genuine acting sub-dimension, it was found that female teachers scored significantly higher than male teachers.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |