Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

A COMPARİSON OF THE CONCEPTS OF STATE İN THE WORKS OF NECİP FAZIL KISAKÜREK, NURETTİN TOPÇU, AND SEZAİ KARAKOÇ

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 91 - 109, 30.06.2024

Öz

The purpose of this study is to compare the ideal state conceptions of three significant Turkish thinkers: Necip Fazıl Kısakürek, Nurettin Topçu, and Sezai Karakoç. This analysis focuses on how these intellectuals defined the state, structured its institutions, envisioned their ideal states, and the foundations upon which they based their state philosophies. All three scholars agree that a new state structure should be constructed in the light of religious and spiritual values, thereby necessitating the determination of state institutions and laws. They are convinced that a state founded on religious and spiritual values can change and improve the world.However, while each thinker frequently emphasizes religious elements, their visions differ: Kısakürek desires a state that is in harmony with both national and universal values, as well as being rooted in Islamic values. Kısakürek prefers a "baş yücelik" state, Topçu advocates for a national state aligning with an authoritarian and moral national perspective, and Karakoç centers his thought around a universal Islamic state. Unlike Karakoç, who does not exhibit a systematic state structure, both Kısakürek and Topçu display more systematic frameworks. Topçu and Karakoç define the administrative structure of the state with specific principles, with Karakoç possessing supreme commandments that order society. The characteristics necessary in Topçu’s state are concretely specified, whereas Karakoç’s desired traits in a state are implicitly felt rather than explicitly stated. Kısakürek does not exhibit these characteristics. Kısakürek argues for the state's effective intervention in all areas of society, Topçu emphasizes the importance of protecting each individual, and Karakoç envisions a structure that unites the Islamic world under one roof.

Kaynakça

  • Ağcaoğlu A. (2015). Bir İktidar Biçimi Olarak Devlet Kavramı: Erken Dönem Sovyet Sinemasında İktidarın Görünümü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ateş O. (2009). Katılımcı Demokrasi ve E-devlet Uygulamalarının Türkiye’de Demokratik Yönetime Etkileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ay H. ,Uçar Ö. (2015). Devletin Gelişim Süreci. İşletme Fakültesi Dergisi, 16 (2), 195-206
  • Baş, M. K. (2021). Sezai Karakoç'un Medeniyet Anlayışı. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Bahadır, M. (2002). Mukaddesat ve Manevi Kuvvet. Ankara: Bilge Yayınları.
  • Çelik, A. (2022). Modern Türkiye'de Devlet Anlayışı. İstanbul: Akademi Yayınları.
  • Demir, B. (2022). İslam ve Devlet: Teorik ve Pratik Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Demir, M. (2018). Milli Devlet ve İlahiyat. İstanbul: Marmara Yayınları.
  • Demir, M. (2019). İslam ve Devlet. Ankara: İlahiyat Yayınları.
  • Doğan, A. (2017). Devletin Metafizik Temelleri. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Ergin, A. (2019). Nurettin Topçu ve Devlet Felsefesi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ergin, A. (2019). Sezai Karakoç ve Devlet Felsefesi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ergin, A. (2022). Necip Fazıl Kısakürek'in Düşünce Dünyası. İstanbul: Marmara Yayınları.
  • Heywood A. (2015). Siyasetin Temel Kavramları. Ankara: Adres Yayınları.
  • Kara, İ. (2013). İslam ve Devlet Düşüncesi. İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Kara, M. (2022). Felsefi Düşünce ve Devlet Teorileri. İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Karakoç S. (2002). Çıkış Yolu I. İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç S. (2002). Çıkış Yolu II. İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç S. (2003). Çıkış Yolu III. İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç S. (2020). Yapı Taşları ve Kaderimizin Çağrısı I. İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç S. (2022). Fizik Ötesi Açısından Ufuklar ve Daha Ötesi II. İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç S. (2022). Fizik Ötesi Açısından Ufuklar ve Daha Ötesi III. İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Kısakürek N.F.(2021). İdeolocya Örgüsü. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Ortaylı İ. (2014). İmparatorluğun Son Nefesi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Şahin, H. (2015). İslam Devlet Teorisi. İzmir: Felsefe Yayınları.
  • Şahin, H. (2016). Modern İslam Devlet Düşüncesi. İzmir: Felsefe Yayınları.
  • Şahin K., ve Türkölmez O. (2021). Siyasi Düşünce'de Devlet ve Yönetim. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Şahin, R. (2015). Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemlerinde Devlet Anlayışı. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.
  • Şehsuvaroğlu, Z. (2011). Devletin Adalet ve Kudret İlkesi. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Şentürk, B. (2022). Türk Düşünce Tarihinde Devlet ve Yönetim Modelleri. Ankara: Bilimsel Araştırmalar Derneği Yayınları.
  • Solak, Ö. (2022). Sezai Karakoç ve Muhafazakârlık. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (30), 465-474.
  • Topçu, N. (1978). Milliyetçiliğimizin Esasları. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Topçu, N. (2018). Ahlak Nizamı. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Topçu, N. (2020). İradenin Davası. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Topçu, N. (2020).Devlet ve Demokrasi. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Yıldırım, M. (2022). İslam ve Devlet: Teorik ve Pratik Yaklaşımlar. İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Yılmaz, E. (2023). Devlet ve Toplum İlişkileri. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.

Necip Fazıl Kısakürek, Nurettin Topçu ve Sezai Karakoç'un Devlet Anlayışlarının Karşılaştırılması

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 91 - 109, 30.06.2024

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye Cumhuriyeti'nin önemli üç düşünürü Necip Fazıl Kısakürek, Nurettin Topçu ve Sezai Karakoç'un ideal devlet tasavvurlarını mukayese etmektir. Bu düşünürlerin devleti nasıl tanımladıkları, devlet yapılarını nasıl şekillendirdikleri, ideal devletlerini hangi bakış açılarıyla kurguladıkları ve devlet anlayışlarını neye dayandırdıkları soruları, analizin temel karşılaştırma parametreleri olarak ele alınmıştır. İncelenen aydınlar, dini ve manevi değerler ışığında yeni bir devlet yapısının inşa edilmesi gerektiği noktasında hemfikirdir. Bu bağlamda, devletin kurum ve yasalarının belirlenmesi gerekliliğine inanırlar. Üç düşünür de, dini ve manevi değerlere dayalı bir devletin, dünyayı değiştirebileceğine ve geliştirebileceğine kani olmuşlardır. Farklılık olarak, her üç düşünür de dini unsurlara sıklıkla vurgu yapmakla beraber, Kısakürek milli ve evrensel değerlerle uyumlu, aynı zamanda İslami değerlere dayalı bir devletin tesis edilmesini arzular. Kısakürek baş yücelik devletini, Topçu milli devleti, Karakoç ise İslam devletini tercih etmiştir. Topçu, ulus-devlet anlayışıyla paralel olarak otoriter ve ahlaki milli bir devlet görüşünü öne sürerken, Karakoç bu düşüncelerin merkezine evrensel bir İslam devletini yerleştirir. Karakoç'ta sistematik bir devlet yapısı görülmezken, Kısakürek ve Topçu daha sistematik bir yapı sergiler. Topçu ve Karakoç, devletin idari yapısını belirli prensiplere oturturken, Karakoç topluma düzen veren baş yücelik emirlerine sahiptir. Topçu'nun devlette bulunması gereken özellikler somut bir biçimde belirtilirken, Karakoç'un devlette aranan özellikler açıkça ifade edilmemiş olsa da varlığı hissedilir. Kısakürek'te bu özelliklerin bulunmadığı görülür. Kısakürek, devletin toplumun her alanına etkili bir şekilde müdahale etmesi gerektiğini savunurken, Topçu her bireyin korunmasının önemine vurgu yapar. Karakoç ise, İslam dünyasını tek bir çatı altında toplayan bir yapıyı ifade eder.

Kaynakça

  • Ağcaoğlu A. (2015). Bir İktidar Biçimi Olarak Devlet Kavramı: Erken Dönem Sovyet Sinemasında İktidarın Görünümü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ateş O. (2009). Katılımcı Demokrasi ve E-devlet Uygulamalarının Türkiye’de Demokratik Yönetime Etkileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ay H. ,Uçar Ö. (2015). Devletin Gelişim Süreci. İşletme Fakültesi Dergisi, 16 (2), 195-206
  • Baş, M. K. (2021). Sezai Karakoç'un Medeniyet Anlayışı. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Bahadır, M. (2002). Mukaddesat ve Manevi Kuvvet. Ankara: Bilge Yayınları.
  • Çelik, A. (2022). Modern Türkiye'de Devlet Anlayışı. İstanbul: Akademi Yayınları.
  • Demir, B. (2022). İslam ve Devlet: Teorik ve Pratik Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Demir, M. (2018). Milli Devlet ve İlahiyat. İstanbul: Marmara Yayınları.
  • Demir, M. (2019). İslam ve Devlet. Ankara: İlahiyat Yayınları.
  • Doğan, A. (2017). Devletin Metafizik Temelleri. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Ergin, A. (2019). Nurettin Topçu ve Devlet Felsefesi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ergin, A. (2019). Sezai Karakoç ve Devlet Felsefesi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ergin, A. (2022). Necip Fazıl Kısakürek'in Düşünce Dünyası. İstanbul: Marmara Yayınları.
  • Heywood A. (2015). Siyasetin Temel Kavramları. Ankara: Adres Yayınları.
  • Kara, İ. (2013). İslam ve Devlet Düşüncesi. İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Kara, M. (2022). Felsefi Düşünce ve Devlet Teorileri. İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Karakoç S. (2002). Çıkış Yolu I. İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç S. (2002). Çıkış Yolu II. İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç S. (2003). Çıkış Yolu III. İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç S. (2020). Yapı Taşları ve Kaderimizin Çağrısı I. İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç S. (2022). Fizik Ötesi Açısından Ufuklar ve Daha Ötesi II. İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç S. (2022). Fizik Ötesi Açısından Ufuklar ve Daha Ötesi III. İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Kısakürek N.F.(2021). İdeolocya Örgüsü. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Ortaylı İ. (2014). İmparatorluğun Son Nefesi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Şahin, H. (2015). İslam Devlet Teorisi. İzmir: Felsefe Yayınları.
  • Şahin, H. (2016). Modern İslam Devlet Düşüncesi. İzmir: Felsefe Yayınları.
  • Şahin K., ve Türkölmez O. (2021). Siyasi Düşünce'de Devlet ve Yönetim. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Şahin, R. (2015). Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemlerinde Devlet Anlayışı. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.
  • Şehsuvaroğlu, Z. (2011). Devletin Adalet ve Kudret İlkesi. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Şentürk, B. (2022). Türk Düşünce Tarihinde Devlet ve Yönetim Modelleri. Ankara: Bilimsel Araştırmalar Derneği Yayınları.
  • Solak, Ö. (2022). Sezai Karakoç ve Muhafazakârlık. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (30), 465-474.
  • Topçu, N. (1978). Milliyetçiliğimizin Esasları. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Topçu, N. (2018). Ahlak Nizamı. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Topçu, N. (2020). İradenin Davası. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Topçu, N. (2020).Devlet ve Demokrasi. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Yıldırım, M. (2022). İslam ve Devlet: Teorik ve Pratik Yaklaşımlar. İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Yılmaz, E. (2023). Devlet ve Toplum İlişkileri. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatma Nur Doğruyol 0009-0000-7832-0045

Hakkı Büyükbaş 0000-0003-4648-3557

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 10 Haziran 2024
Kabul Tarihi 25 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Doğruyol, F. N., & Büyükbaş, H. (2024). Necip Fazıl Kısakürek, Nurettin Topçu ve Sezai Karakoç’un Devlet Anlayışlarının Karşılaştırılması. Journal of Management Theory and Practices Research, 5(1), 91-109.