The purpose of this study is to compare the ideal state conceptions of three significant Turkish thinkers: Necip Fazıl Kısakürek, Nurettin Topçu, and Sezai Karakoç. This analysis focuses on how these intellectuals defined the state, structured its institutions, envisioned their ideal states, and the foundations upon which they based their state philosophies. All three scholars agree that a new state structure should be constructed in the light of religious and spiritual values, thereby necessitating the determination of state institutions and laws. They are convinced that a state founded on religious and spiritual values can change and improve the world.However, while each thinker frequently emphasizes religious elements, their visions differ: Kısakürek desires a state that is in harmony with both national and universal values, as well as being rooted in Islamic values. Kısakürek prefers a "baş yücelik" state, Topçu advocates for a national state aligning with an authoritarian and moral national perspective, and Karakoç centers his thought around a universal Islamic state. Unlike Karakoç, who does not exhibit a systematic state structure, both Kısakürek and Topçu display more systematic frameworks. Topçu and Karakoç define the administrative structure of the state with specific principles, with Karakoç possessing supreme commandments that order society. The characteristics necessary in Topçu’s state are concretely specified, whereas Karakoç’s desired traits in a state are implicitly felt rather than explicitly stated. Kısakürek does not exhibit these characteristics. Kısakürek argues for the state's effective intervention in all areas of society, Topçu emphasizes the importance of protecting each individual, and Karakoç envisions a structure that unites the Islamic world under one roof.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye Cumhuriyeti'nin önemli üç düşünürü Necip Fazıl Kısakürek, Nurettin Topçu ve Sezai Karakoç'un ideal devlet tasavvurlarını mukayese etmektir. Bu düşünürlerin devleti nasıl tanımladıkları, devlet yapılarını nasıl şekillendirdikleri, ideal devletlerini hangi bakış açılarıyla kurguladıkları ve devlet anlayışlarını neye dayandırdıkları soruları, analizin temel karşılaştırma parametreleri olarak ele alınmıştır. İncelenen aydınlar, dini ve manevi değerler ışığında yeni bir devlet yapısının inşa edilmesi gerektiği noktasında hemfikirdir. Bu bağlamda, devletin kurum ve yasalarının belirlenmesi gerekliliğine inanırlar. Üç düşünür de, dini ve manevi değerlere dayalı bir devletin, dünyayı değiştirebileceğine ve geliştirebileceğine kani olmuşlardır. Farklılık olarak, her üç düşünür de dini unsurlara sıklıkla vurgu yapmakla beraber, Kısakürek milli ve evrensel değerlerle uyumlu, aynı zamanda İslami değerlere dayalı bir devletin tesis edilmesini arzular. Kısakürek baş yücelik devletini, Topçu milli devleti, Karakoç ise İslam devletini tercih etmiştir. Topçu, ulus-devlet anlayışıyla paralel olarak otoriter ve ahlaki milli bir devlet görüşünü öne sürerken, Karakoç bu düşüncelerin merkezine evrensel bir İslam devletini yerleştirir. Karakoç'ta sistematik bir devlet yapısı görülmezken, Kısakürek ve Topçu daha sistematik bir yapı sergiler. Topçu ve Karakoç, devletin idari yapısını belirli prensiplere oturturken, Karakoç topluma düzen veren baş yücelik emirlerine sahiptir. Topçu'nun devlette bulunması gereken özellikler somut bir biçimde belirtilirken, Karakoç'un devlette aranan özellikler açıkça ifade edilmemiş olsa da varlığı hissedilir. Kısakürek'te bu özelliklerin bulunmadığı görülür. Kısakürek, devletin toplumun her alanına etkili bir şekilde müdahale etmesi gerektiğini savunurken, Topçu her bireyin korunmasının önemine vurgu yapar. Karakoç ise, İslam dünyasını tek bir çatı altında toplayan bir yapıyı ifade eder.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1 |