Giriş: Hemşireler afetlerde önemli rollere sahiptir. Hemşirelik öğrencilerinin afete müdahale özyeterlilik durumlarının değerlendirilmesi önemlidir.
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik lisans öğrencilerinin afete müdahale öz yeterliliklerini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırmanın evrenini, iki hemşirelik fakültesinde öğrenim gören 3. ve 4. sınıf hemşirelik öğrencileri oluşturmaktadır (N=972). Araştırmanın örneklemine ise araştırmaya katılmayı kabul eden 387 öğrenci alındı. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu” ve “Afete Müdahale Öz Yeterlilik Ölçeği” ile toplandı.
Bulgular: Çalışmamızda Afete Müdahale Öz-Yeterlilik Ölçeği toplam puan ortalaması 3.23 ± 0.79 olarak bulundu. Çalışmaya katılan öğrencilerden afetle ilgili ders alan, aldıkları dersin 3 saat ve üzeri olduğunu ve okulda afet planı olduğunu bildirenlerin ölçek puanları istatistiksel olarak anlamlı şekilde yüksek bulundu.
Sonuç: Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin afete müdahale öz yeterliliklerinin orta seviyede olduğu ve afete müdahale öz yeterlilikleri ile bazı kişisel özellikleri ve afete yönelik eğitim durumları arasında ilişki olduğu belirlendi. Jeolojik koşullar göz önüne alındığında afetle karşılaşma riski yüksek bir ülke olan Türkiye’de üniversite düzeyindeki hemşirelik eğitiminde afet durumlarına yönelik teorik veya uygulamalı eğitimlerin zorunlu olması önemlidir.
Background: Nurses have important roles in disasters. It is important to evaluate the disaster response self-efficacy of nursing students.
Objectives: This research was conducted to evaluate the sel¬f-efficacy of nursing undergraduate students in disaster response.
Methods: The population of this descriptive study consists of 3rd and 4th year nursing students studying in two nursing faculties (N=972). The sample of the study included 387 students who agreed to participate in the study. Personal information form and Disaster Response Self-Efficacy Scale were used to collect data.
Results: In our study, the total score average of the Disaster Response Self-Efficacy Scale was found to be 3.23 ± 0.79. The scale scores of the students who participated in the study who took disaster-related courses, who reported that the course they took were 3 hours or more, and that they had a disaster plan at school, were found to be statistically significantly higher.
Conclusion: In this study, it was determined that the disaster response self-efficacy of nursing students was moderate and there was a relationship between disaster response self-efficacy and some personal characteristics and disaster-related education levels. Considering the geological conditions, it is important that theoretical or practical training on disaster situations is compulsory in nursing education at university level in Turkey, which is a country with a high risk of encountering disasters.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 3 |
Etkili Hemşirelik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus, 14 Kasım 2022 tarihinden beri SCOPUS tarafından indekslenmektedir.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/jnef/contacts
Etkili Hemşirelik DergisiDergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.