Objective: The aim of this study is to investigate the factors that affect the critical thinking dispositions of undergraduate nursing students
Methods: The population of the study consisted of all students (n=213) who received nursing undergraduate education in 2018-2019 academic year at the School of Health of a state university. The study was conducted with 190 students who agreed to participate in the study. The data were collected by using the “Descriptive Information Form” for the students and the “California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI)”. Frequency, percentage calculation, Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests were used to evaluate the data.
Results: The students' critical thinking dispositions were found to be moderate (244.28 ± 25.75). When the subscale scores of CCTDI were examined; It was found that students had a moderate tendency in systematicity, open-mindedness, inquisitiveness and analiticity sub-dimensions, and low level of critical thinking in search for truth-seeking and self-confidence sub-dimensions. When the students' descriptive characteristics and the critical thinking disposition scale total scores were compared; It was found that there was a significant difference between the variables of classroom, place of residence before the university, status of reading books, following scientific studies in nursing, participating in social activities, school achievement status, place of residence before the university and total critical thinking tendency (P < .05). There was no significant difference between gender, age, grade point average, pre-university school life variables of scientific studies, participation in projects and critical thinking disposition total scores (P > .05).
Conclusion: As a result of the study, it was found that nursing students' critical thinking disposition was moderate.
Amaç: Bu araştırmada hemşirelik bölümü lisans öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntemler: Araştırmanın evrenini, bir devlet üniversitesinin Sağlık Yüksekokulu’nda 2018-2019 eğitim öğretim
yılında hemşirelik lisans eğitimi gören tüm öğrenciler (n=213) oluşturmuştur. Araştırmaya katılmayı kabul eden
190 öğrenci ile çalışma yürütülmüştür. Veriler, öğrencilere yönelik “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (KEDEÖ)” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde frekans, yüzdelik
hesaplama, Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney U testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerinin orta düzeyde (244,28 ± 25,75) olduğu belirlenmiştir.
KEDEÖ alt boyut puanları incelendiğinde; öğrencilerin sistematiklik, açık fikirlilik, meraklılık ve analitiklik alt
boyutlarında orta düzeyde, doğruyu arama ve kendine güven alt boyutlarında ise düşük düzeyde eleştirel düşünme eğilimi gösterdiği saptanmıştır. Öğrencilerin tanıcı özellikleri ile eleştirel düşünme eğilimi ölçeği toplam
puan ortalamaları karşılaştırıldığında; sınıf, üniversiteden önce yaşanılan yer, kitap okuma sıklığı, hemşirelik
alanında yapılan bilimsel çalışmaları takip etme, sosyal etkinliklere katılma ve üniversiteden önceki okul başarı durumu değişkenleri ile eleştirel düşünme eğilimi toplam puan ortalamaları arasında anlamlı fark olduğu
saptanmıştır (P < ,05). Cinsiyet, yaş, genel not ortalaması ve üniversite öncesindeki okul yaşantısında bilimsel
çalışmalara, projeler vb. katılma durumu değişkenleri ile eleştirel düşünme eğilimi toplam puan ortalamaları
arasında anlamlı fark olmadığı saptanmıştır (P > ,05).
Sonuç: Araştırma sonucunda, hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin orta düzeyde olduğu
tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik, Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |