Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Opinions and Perceptions of Midwifery Students on the Accreditation of Midwifery Education

Yıl 2023, , 120 - 126, 23.06.2023
https://doi.org/10.5152/JANHS.2023.23347

Öz

Objective: This research was conducted to examine the perceptions and opinions of midwifery students about the accreditation of midwifery education.

Methods: The cross-sectional study was carried out with a total of 418 students studying in the midwifery department of a university between March and April 2022. The data were collected by
online data collection method, using a questionnaire and “Accreditation Perception Scale,” The data were analyzed using the Statistical Package for Social Sciences version 22 package program.

Results: About 68.7% of the students know what accreditation means, 54.5% think that it will benefit students and graduates. The general average score of the Accreditation Perception Scale of the students is 4.09 ± 0.98. The general average of the Quality Assurance sub-dimension is 4.08 ± 0.99, and the general average of the Quality Evaluation sub-dimension is 4.10 ± 0.97. The average score of the students is high according to the item level acceptance classification. Accreditation perception scale scores were found to be significantly higher in those who participated in the scientific event, knew the purpose of accreditation, internal/external stakeholders, wanted to take part in accreditation studies, knew the quality ambassadors and the mission/vision of the department (P < .001).

Conclusion: In this study, it was determined that midwifery students found accreditation beneficial and had a supportive attitude in this regard. The active participation of students in accreditation studies and the organization of awareness education on this subject can be effective in the recognition and adoption of accreditation.

Kaynakça

  • 1. Türk Dil Kurumu. Available at: https://sozluk.gov.tr/. Erişim Tarihi: 20.05.2022.
  • 2. American College of Nurse-Midwives. The Accreditation Commission for Midwifery Education. Available at: https://www.midwife.org/accreditation. Erişim tarihi: 20.05.2022.
  • 3. Yousefy A, Changiz T, Yamani N, Zahrai RH, Ehsanpour S. Developing a holistic accreditation system for medical universities of the Islamic Republic of Iran. East Mediterr Health J. 2009;15(3):747-756. [CrossRef]
  • 4. Özçiçek Y, Karaca AÇ. Yükseköğretim kurumlarında kalite ve akreditasyon: Mühendislik eğitim programlarının değerlendirilmesi. Fırat Univ Uluslararası İktisadi İdari Bilimler Derg. 2019;3(1):114-149.
  • 5. Aktan CC, Gencel U. Yükseköğretimde akreditasyon içinde değişim çağında yükseköğretim. İçinde: Aktan CC. ed. Değişim Çağında Yüksek Öğretim. İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayını; 2007.
  • 6. Nove A, Pairman S, Bohle LF, et al. The development of a global midwifery education accreditation programme. Glob Health Action. 2018;11(1):1489604. [CrossRef]
  • 7. World Health Organization. Transforming and scaling up health professional education and training. Available at: https://www.who.int/publications/i/item/transforming-and-scaling-up-health-professionals%E2%80%99-education-and-training. Erişim Tarihi: 01.10.2019.
  • 8. International Confederation of Midwives. Midwifery education accreditation programme. Available at: https://www.internationalmidwives.org/our-services/meap.htm. Erişim Tarihi: 15.05.2022.
  • 9. Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK). Akredite program listesi. Available at: https://www.sabak.org.tr/index.php/tr/akreditasyon/akredite-olan-programlarin-listesi. Erişim tarihi: 21.05.2022.
  • 10. Ebelik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAK). Available at: https://www.instagram.com/epdak2021/.Erişim Tarihi: 21.05.2022.
  • 11. Tıp Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (TEPDAD). Akredite eğitim programlarının güncel listesi. http://www.tepdad.org.tr/akredite-egitim-programlarinin-guncel-listesi. Erişim Tarihi: 21.05.2022.
  • 12. Hemşirelik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (HEPDAK). Akredite edilen kurumlar. Available at: https://www.hepdak.org.tr/akredite-edilen-kurumlar. Erişim Tarihi: 21.05.2022.
  • 13. Şenol S, Sevgili A, Kekeç B, Orhan A, Sevinç L. Öğrencilerin hemşirelik eğitiminde akreditasyon hakkındaki görüşleri. Ege Univ Hemşirelik Fak Derg. 2018;34(3):1-13.
  • 14. Bayındır SK, Efe YS, Başer M. Hemşirelik eğitiminde akreditasyon. ERÜ Sağlık Bilimleri Fak Derg. 2018;5(1-2):17-23.
  • 15. Küçükkaya B, Süt HK, Yiğitbaş CY. Akredite olan bir hemşirelik bölümünde eğitim alan öğrencilerin lisans eğitiminde akreditasyona yönelik düşünceleri. Yükseköğretim Bilim Derg. 2021;11(2):15-15.
  • 16. Çetİnkaya S, Nemmezİ Karaca S, Karagöz N. Bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin fakülteyi seçme nedenleri, akreditasyonla ilgili düşünceleri ve akademik başarı düzeyleri. Tıp Eğitimi Dünyası. 2021;20(60):112-121. [CrossRef]
  • 17. Koç E, Gedikli OK, Şahin Ü, ve ark.KTÜ Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Tıp Eğitimi Akreditasyonu Hakkındaki Farkındalıkları. IX. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi; 21-23 Mart 2016. İzmir, Türkiye.
  • 18. Barger MK, Avery MD, Luyben A. A needs assessment for recognizing midwifery and educational programs that meet the international confederation of midwives global educational standards. Int J Childbirth. 2017;7(2):60-66. [CrossRef].
  • 19. Barger MK, Hackley B, Bharj KK, Luyben A, Thompson JB. Knowledge and use of the ICM global standards for midwifery education. Midwifery. 2019;79:102534. [CrossRef].
  • 20. Hou AYC. The development of a student learning outcomes based accreditation model in Taiwan higher education. Asian J Univ Educ. 2010;6(1):29-48.
  • 21. Bogren M, Banu A, Parvin S, Chowdhury M, Erlandsson K. Implementation of a context-specific accreditation assessment tool for affirming quality midwifery education in Bangladesh: a qualitative research study. Glob Health Action. 2020;13(1):1761642. [CrossRef]
  • 22. Bogren M, Banu A, Parvin S, Chowdhury M, Erlandsson K. Findings from a context specific accreditation assessment at 38 public midwifery education institutions in Bangladesh. Women Birth. 2021;34(1):e76-e83. [CrossRef]
  • 23. Semerci Ç. Akreditasyon algısı (AA) ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bartın Univ Eğitim Fak Derg. 2017;6(3):1093-1104. [CrossRef]
  • 24. Semerci Ç, Semercİ N, Ünal F, ve ark. Akademisyenlerin akreditasyon algılarının incelenmesi. Asya Öğretim Derg. 2021;9(1):1-14. [CrossRef]
  • 25. Taşçı D, Lapçın HT. Yükseköğretimde kalite güvencesi sistemi: kurumsal akreditasyon Raporları üzerinden bir değerlendirme. Eskişehir Osmangazi Univ Sosyal Bilimler Derg. 2023;24(1):1-16. [CrossRef]
  • 26. Abedian S, Javadnoori M, Montazeri S, Khosravi S, Ebadi A, Nikbakht R. Development of accreditation standards for midwifery clinical education in Iran. BMC Med Educ. 2022;22(1):750. [CrossRef]
  • 27. Kurulu YÖK. Yükseköğretim öğrencilerine yönelik “kalite elçisi Eğitimi-4" (KEP'22). Available at: https://yokak.gov.tr/yuksekogretimogrencilerine-yonelik-kalite-elcisi-egitimi-4-kep22-282. Erişim Tarihi: 05.12.2022.
  • 28. Alkhenizan A, Shaw C. The attitude of health care professionals towards accreditation: a systematic review of the literature. J Family Community Med. 2012;19(2):74-80. [CrossRef]
  • 29. Wilby KJ, Zolezzi M, Rachid O, El-Kadi A. Development of a collegelevel assessment framework in line with international accreditation standards: a Middle Eastern perspective. Curr Pharm Teach Learn. 2017;9(1):115-120. [CrossRef]
  • 30. International Confederation of Midwives. ICM Global standards for midwifery education. Available at: https://a-moment-for-midwives2021.internationalmidwives.org/assets/moment-2021/pdf/globalstandards-for-midwifery-education_2021_en-1.pdf. Erişim Tarihi: 20.05.2022

Ebelik Öğrencilerinin Ebelik Eğitiminin Akreditasyonu Konusundaki Görüş ve Algıları

Yıl 2023, , 120 - 126, 23.06.2023
https://doi.org/10.5152/JANHS.2023.23347

Öz

Amaç: Bu araştırma, ebelik öğrencilerinin ebelik eğitiminin akreditasyonu hakkındaki algı ve görüşlerini incelenmek amacıyla yapılmıştır.

Yöntemler: Kesitsel tipteki çalışma Mart-Nisan 2022 tarihlerinde bir üniversitede ebelik bölümünde okuyan toplam 418 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler online veri toplama yöntemiyle,
tanıtıcı özellikler ile akreditasyona ilişkin görüşleri değerlendiren sorulardan oluşan anket formu ve “Akreditasyon Algısı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Çalışma verilerinin analizi SPSS 22 paket
programı ile yapılmıştır.

Bulgular: Öğrencilerin %68,7’si akreditasyonun ne anlama geldiğini bilmekte, %54,5’i öğrencilere ve mezunlara yarar sağlayacağını düşünmektedir. Öğrencilerin Akreditasyon Algısı Ölçeği genel
puan ortalamaları 4,09 ± 0,98’dir. Kalite Güvencesi alt boyutu genel ortalaması 4,08 ± 0,99, Kalite Değerlendirme alt boyutu genel ortalaması 4,10 ± 0,97’dir. Öğrencilerin puan ortalaması madde düzey kabulü sınıflandırmasına göre yüksek düzeydedir. Bilimsel etkinliğe katılan, akreditasyonun amacını, iç/dış paydaşı bilen, akreditasyon çalışmalarında yer almak isteyen, kalite elçilerini ve bölümün misyon/vizyonunu bilenlerde akreditasyon algısı ölçek puanları anlamlı olarak yüksek bulunmuştur (P < ,001).

Sonuç: Çalışmada ebelik öğrencilerinin akreditasyonu yararlı bulduğu ve bu konuda destekleyici tutuma sahip oldukları bulunmuştur. Öğrencilerin, akreditasyon çalışmalarının içinde aktif olarak
yer alması ve bu konuda farkındalık eğitimlerinin düzenlenmesi, akreditasyonun tanınırlığında ve benimsenmesinde etkili olabilir.

Kaynakça

  • 1. Türk Dil Kurumu. Available at: https://sozluk.gov.tr/. Erişim Tarihi: 20.05.2022.
  • 2. American College of Nurse-Midwives. The Accreditation Commission for Midwifery Education. Available at: https://www.midwife.org/accreditation. Erişim tarihi: 20.05.2022.
  • 3. Yousefy A, Changiz T, Yamani N, Zahrai RH, Ehsanpour S. Developing a holistic accreditation system for medical universities of the Islamic Republic of Iran. East Mediterr Health J. 2009;15(3):747-756. [CrossRef]
  • 4. Özçiçek Y, Karaca AÇ. Yükseköğretim kurumlarında kalite ve akreditasyon: Mühendislik eğitim programlarının değerlendirilmesi. Fırat Univ Uluslararası İktisadi İdari Bilimler Derg. 2019;3(1):114-149.
  • 5. Aktan CC, Gencel U. Yükseköğretimde akreditasyon içinde değişim çağında yükseköğretim. İçinde: Aktan CC. ed. Değişim Çağında Yüksek Öğretim. İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayını; 2007.
  • 6. Nove A, Pairman S, Bohle LF, et al. The development of a global midwifery education accreditation programme. Glob Health Action. 2018;11(1):1489604. [CrossRef]
  • 7. World Health Organization. Transforming and scaling up health professional education and training. Available at: https://www.who.int/publications/i/item/transforming-and-scaling-up-health-professionals%E2%80%99-education-and-training. Erişim Tarihi: 01.10.2019.
  • 8. International Confederation of Midwives. Midwifery education accreditation programme. Available at: https://www.internationalmidwives.org/our-services/meap.htm. Erişim Tarihi: 15.05.2022.
  • 9. Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK). Akredite program listesi. Available at: https://www.sabak.org.tr/index.php/tr/akreditasyon/akredite-olan-programlarin-listesi. Erişim tarihi: 21.05.2022.
  • 10. Ebelik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAK). Available at: https://www.instagram.com/epdak2021/.Erişim Tarihi: 21.05.2022.
  • 11. Tıp Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (TEPDAD). Akredite eğitim programlarının güncel listesi. http://www.tepdad.org.tr/akredite-egitim-programlarinin-guncel-listesi. Erişim Tarihi: 21.05.2022.
  • 12. Hemşirelik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (HEPDAK). Akredite edilen kurumlar. Available at: https://www.hepdak.org.tr/akredite-edilen-kurumlar. Erişim Tarihi: 21.05.2022.
  • 13. Şenol S, Sevgili A, Kekeç B, Orhan A, Sevinç L. Öğrencilerin hemşirelik eğitiminde akreditasyon hakkındaki görüşleri. Ege Univ Hemşirelik Fak Derg. 2018;34(3):1-13.
  • 14. Bayındır SK, Efe YS, Başer M. Hemşirelik eğitiminde akreditasyon. ERÜ Sağlık Bilimleri Fak Derg. 2018;5(1-2):17-23.
  • 15. Küçükkaya B, Süt HK, Yiğitbaş CY. Akredite olan bir hemşirelik bölümünde eğitim alan öğrencilerin lisans eğitiminde akreditasyona yönelik düşünceleri. Yükseköğretim Bilim Derg. 2021;11(2):15-15.
  • 16. Çetİnkaya S, Nemmezİ Karaca S, Karagöz N. Bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin fakülteyi seçme nedenleri, akreditasyonla ilgili düşünceleri ve akademik başarı düzeyleri. Tıp Eğitimi Dünyası. 2021;20(60):112-121. [CrossRef]
  • 17. Koç E, Gedikli OK, Şahin Ü, ve ark.KTÜ Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Tıp Eğitimi Akreditasyonu Hakkındaki Farkındalıkları. IX. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi; 21-23 Mart 2016. İzmir, Türkiye.
  • 18. Barger MK, Avery MD, Luyben A. A needs assessment for recognizing midwifery and educational programs that meet the international confederation of midwives global educational standards. Int J Childbirth. 2017;7(2):60-66. [CrossRef].
  • 19. Barger MK, Hackley B, Bharj KK, Luyben A, Thompson JB. Knowledge and use of the ICM global standards for midwifery education. Midwifery. 2019;79:102534. [CrossRef].
  • 20. Hou AYC. The development of a student learning outcomes based accreditation model in Taiwan higher education. Asian J Univ Educ. 2010;6(1):29-48.
  • 21. Bogren M, Banu A, Parvin S, Chowdhury M, Erlandsson K. Implementation of a context-specific accreditation assessment tool for affirming quality midwifery education in Bangladesh: a qualitative research study. Glob Health Action. 2020;13(1):1761642. [CrossRef]
  • 22. Bogren M, Banu A, Parvin S, Chowdhury M, Erlandsson K. Findings from a context specific accreditation assessment at 38 public midwifery education institutions in Bangladesh. Women Birth. 2021;34(1):e76-e83. [CrossRef]
  • 23. Semerci Ç. Akreditasyon algısı (AA) ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bartın Univ Eğitim Fak Derg. 2017;6(3):1093-1104. [CrossRef]
  • 24. Semerci Ç, Semercİ N, Ünal F, ve ark. Akademisyenlerin akreditasyon algılarının incelenmesi. Asya Öğretim Derg. 2021;9(1):1-14. [CrossRef]
  • 25. Taşçı D, Lapçın HT. Yükseköğretimde kalite güvencesi sistemi: kurumsal akreditasyon Raporları üzerinden bir değerlendirme. Eskişehir Osmangazi Univ Sosyal Bilimler Derg. 2023;24(1):1-16. [CrossRef]
  • 26. Abedian S, Javadnoori M, Montazeri S, Khosravi S, Ebadi A, Nikbakht R. Development of accreditation standards for midwifery clinical education in Iran. BMC Med Educ. 2022;22(1):750. [CrossRef]
  • 27. Kurulu YÖK. Yükseköğretim öğrencilerine yönelik “kalite elçisi Eğitimi-4" (KEP'22). Available at: https://yokak.gov.tr/yuksekogretimogrencilerine-yonelik-kalite-elcisi-egitimi-4-kep22-282. Erişim Tarihi: 05.12.2022.
  • 28. Alkhenizan A, Shaw C. The attitude of health care professionals towards accreditation: a systematic review of the literature. J Family Community Med. 2012;19(2):74-80. [CrossRef]
  • 29. Wilby KJ, Zolezzi M, Rachid O, El-Kadi A. Development of a collegelevel assessment framework in line with international accreditation standards: a Middle Eastern perspective. Curr Pharm Teach Learn. 2017;9(1):115-120. [CrossRef]
  • 30. International Confederation of Midwives. ICM Global standards for midwifery education. Available at: https://a-moment-for-midwives2021.internationalmidwives.org/assets/moment-2021/pdf/globalstandards-for-midwifery-education_2021_en-1.pdf. Erişim Tarihi: 20.05.2022
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi, Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aysun Ekşioğlu Bu kişi benim 0000-0002-8769-3289

Aytül Hadımlı 0000-0003-4096-7964

Emine Demir 0000-0003-4096-7964

Ayşenur Akan 0000-0002-1676-668X

Esın Turfan 0000-0003-2505-4913

Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

AMA Ekşioğlu A, Hadımlı A, Demir E, Akan A, Turfan E. Ebelik Öğrencilerinin Ebelik Eğitiminin Akreditasyonu Konusundaki Görüş ve Algıları. Journal of Nursology. Haziran 2023;26(2):120-126. doi:10.5152/JANHS.2023.23347

31408