Objective: This study aims to determine the care perceptions of nursing students according to the gender perspective.
Methods: This study is a cross-sectional, quantitative, and descriptive comparative study. In this study, the total sample of nursing students (n=495), consisting of Turkish students (n=334) and International students (n=161) from class/year one to four in the Faculty of Nursing were analysed. The data of the study were collected using the Student Assessment Forms and the Care Behavior Inventory and evaluated by IBM SPSS version 22.0. Nurses’ and patients’ caring behavior perceived by nursing students and other related factors were compared using both inferential and descriptive statistics.
Results: In this study, 69.9% of the participants were female, 30.1% were male. While the total score of the female nursing students was 5.23±0.69, the score of the male nursing students was 5.18±0.81. The difference between the total and subgroups’ score of the students according to their gender was not statistically significant. But, there is significant difference in the sub-dimensions of the scale according to the gender of the participants with some characteristics.
Conclusion: In this study, no significant difference was found between gender and perception of care in the scale total mean score of the participants. However, when some subgroups were analyzed according to gender, significant differences were found. In addition, the mean scores of female students were higher than those of male students.
To proceed with this study, necessary institutional permissions were obtained from the Institute of Health Sciences (project no: 2018/62-650) and the Faculty of Nursing (reference no:765/20158) to carry out this research.
NA
2018/62-650
NA
Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin cinsiyete göre bakım algılarını belirlemektir.
Yöntemler: Bu çalışma kesitsel, nicel ve tanımlayıcı karşılaştırmalı bir çalışmadır. Bu çalışmada Hemşirelik Fakültesi'nde birinci sınıftan dördüncü sınıfa kadar öğrenim gören Türk öğrenciler (n=334) ve uluslararası öğrencilerden (n=161) oluşan toplam hemşirelik öğrencisi (n=495) örneklemi analiz edildi. Çalışmanın verileri Öğrenci Değerlendirme Formları ve Bakım Davranışı Envanteri kullanılarak toplandı ve IBM SPSS sürüm 22.0 ile değerlendirildi. Hemşirelik öğrencileri tarafından algılanan hemşirelerin ve hastaların bakım davranışları ve diğer ilgili faktörler hem çıkarımsal hem de tanımlayıcı istatistikler kullanılarak karşılaştırıldı.
Bulgular: Çalışmada katılımcıların %69,9’u kadın, %30,1’i erkektir. Kadın hemşirelik öğrencilerinin toplam puanı 5,23±0,69 iken, erkek hemşirelik öğrencilerinin puanı 5,18±0,81’dir. Öğrencilerin cinsiyetlerine göre toplam ve alt grupların puanları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı değildir. Ancak bazı özellikler açısından katılımcıların cinsiyetlerine göre ölçeğin alt boyutlarında anlamlı fark vardır.
Sonuç: Bu çalışmada katılımcıların ölçek toplam puan ortalamalarında cinsiyet ve bakım algısı arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ancak bazı alt gruplar cinsiyete göre incelendiğinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Ayrıca kadın öğrencilerin puan ortalamaları erkek öğrencilere göre daha yüksektir.
hemşirelik hemşirelik bakımı hemşirelik öğrencileri cinsiyet
Bu çalışmaya devam edebilmek için Sağlık Bilimleri Enstitüsü'nden (proje no: 2018/62-650) ve Hemşirelik Fakültesi'nden (referans no: 765/20158) bu araştırmanın gerçekleştirilmesi için gerekli kurumsal izinler alınmıştır.
NA
2018/62-650
NA
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2018/62-650 |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 6 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |