Objective: The purpose of this systematic review is to evaluate web-based education interventions for people with asthma.
Methods: The study was conducted by scanning Cochrane, Pubmed and, Science Direct. English for the keywords "Medical Subject Headings" and Turkish for the keywords "Turkey Science Terms" analyzed the directory. Inclusion criteria in the review; These are all randomized controlled studies that indicate web-based asthma
education interventions, conducted in 2015 and 2020 for adult asthma patients, and published in English and Turkish. 3.146 studies on the subject were examined. A total of five publications that meet the inclusion criteria have been included in the study.
Results: The five studies that met the inclusion criteria included a minimum of 51 and a maximum of 330 participants, with implementation times of a minimum of 3 weeks and a maximum of 12 months. Two of the studies were conducted in the UK, the others in Australia, Canada, and Germany. Four of the studies were randomized, and one was stratified randomization. Two of the studies included in the review had a theoretical framework for the impact of participants' exposure to the website and were piloted.
Conclusion: Web-based education in asthma management appears to be feasible, but the online community does not improve adherence to self-medication. It has emerged that studies on the subject are few and more randomized controlled studies are needed.
Amaç: Bu sistematik derlemenin amacı astımlı bireylere yönelik yapılan web tabanlı eğitim müdahalelerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Yöntemler: Çalışma, Cochrane, Pubmed ve Science Direct taranarak yürütülmüştür. İngilizce anahtar kelimeler için “Medical Subject Headings” ve Türkçe anahtar kelimeler için ise “Türkiye Bilim Terimleri” dizinlerine bakılmıştır. Derlemeye dâhil edilme kriterleri; web tabanlı astım eğitim müdahalelerini belirten, 2015-2020 yılları içerisinde yetişkin astımlı hastalara yönelik yapılmış, İngilizce ve Türkçe dilinde yayınlanmış randomize kontrollü tüm çalışmalardır. Konuyla ilgili 3.146 çalışma incelenmiştir. Araştırmaya dahil edilme kriterlerine uygun toplam beş yayın çalışma kapsamına alınmıştır.
Bulgular: Dahil edilme kriterlerini karşılayan beş çalışmada en az 51 en fazla 330 katılımcıyı içermektedir ve uygulama süreleri en az 3 hafta ve an fazla 12 aydır. Araştırmaların ikisi Birleşik Krallıkta, diğerleri Avusturalya, Kanada ve Almanya’da yapılmıştır. Çalışmaların dördünde rastgele randomizasyon bir tanesinde ise tabakalı randomizasyon yapılmıştır. Derlemeye dahil edilen çalışmalardan iki tanesinde katılımcıların web sitesine maruz kalmasının etkisinin teorik çerçevesi vardır ve pilot uygulama yapılmıştır.
Sonuç: Astım yönetiminde web tabanlı eğitimin uygulanabilir olduğu ancak çevrimiçi topluluğun kendi kendine ilaç tedavisine uyumu iyileştirmediği görülmektedir. Konu ile ilgili çalışmaların az olduğu ve daha fazla randomize kontrollü çalışmalara gereksinim olduğu ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik, Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Sistematik Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 25 Sayı: 1 |