Amaç: Bu araştırmada amaç 0-6 Yaş Psikososyal Gelişim Dönemi Tutumları Ölçeği’nin (0-6 PGDTÖ) geliştirilmesi ve eğitim müdahalesiyle ölçeğin ilk uygulamasını yapmaktır.
Yöntemler: Araştırma metodolojik ve girişimsel bir araştırmadır. Ölçek araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir. İzmir ilinde hizmet veren iki ana okul öğrencilerinin annelerine ölçek uygulanmıştır
(n=151). Ölçeğin zamana karşı değişmezliğini ölçmek için ölçek 30 anneye yeniden uygulanmıştır. Etik kurul, araştırma yeri ve araştırmaya katılmayı kabul eden bireylerden izin alındıktan sonra,
eğitim öncesi veri toplama araçları uygulanmıştır. Eğitim sonrası ölçekler yeniden uygulanmıştır.
Bulgular: Ölçeğin geçerlilik çalışması için içerik geçerliliği yöntemi uygulanmıştır. Uzman görüşleri arasında fark olmadığı saptanmıştır (P=,810). Ölçeğin güvenirlik çalışması aşamasında, ölçekte yer alan 30 maddenin toplam puan korelasyonları incelenmiş olup, 0,20 korelasyon sınırının altında olan maddeler ölçekten çıkarılmıştır. Ölçek bu hali ile 18 maddede bırakılmıştır. Ölçeğin iç tutarlılık analizlerinde ise Cronbach Alpha değeri 0,74 olarak bulunmuştur, bu doğrultuda ölçeğin kabul edilebilir düzeyde iç tutarlılık gösterdiği saptanmıştır. Ölçeğin zamana karşı değişmezliği için test-tekrar test arasındaki ilişki anlamlı (P=,000) bulunmuştur. Eğitim sonrası 0-6 PGDTÖ puan ortalaması yükselmiştir.
Sonuç: Ölçek Türk toplumu için geçerli ve güvenilir bir ölçektir. Annelerin eğitim sonrası 0-6 PGDTÖ puan ortalaması yükselmiştir
Objective: The aim of this study was to develop the 0-6 Age Psychosocial Development Period Attitudes Scale and to make the first application of the scale with an educational intervention.
Methods: This is a methodological and educational intervention study. The scale was developed by the researchers. The scale was first administered to 151 mothers of children who were attending 2 kindergartens in the province of İzmir (n=151). The scale was then administered to 30 mothers to measure the invariance of the scale against time. After Ethical Committee approval was taken and the necessary permissions were taken from the institution the study was performed in and from the investigators, the scales were administered before education and again after education.
Results: Content validity was used to determine the validity of the scale. No differences were found between the opinions of the experts (P=.810). During the reliability study of the scale, the
total score correlations of the 30 items on the scale were examined, and the items that were below the .20 correlation limit were removed from the scale. This left the scale with 18 items. The
internal consistency analyses of the scale determined a Cronbach’s alpha value of 0.74, an acceptable level of internal consistency. A significant relationship between the test–retest (P=.000) was
found for the invariance of the scale against time. The mean PDPAS score rose after the training.
Conclusion: This scale is a valid and reliable scale for Turkish society. The mean scale score rose after the training.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik, Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 25 Sayı: 2 |