Objective: The aim of the study was to adapt the Clinical Reasoning Scale into Turkish and to evaluate its validity and reliability in nursing students.
Methods: The study, which is methodological research, was conducted with 271 nursing students at a university in the Central Anatolia Region. The data were collected with the Personal Information Form and the 'Clinical Reasoning Scale' in its draft form. After the language and content validity of the scale, its construct validity was ensured by confirmatory factor analysis. Cronbach Alpha, item-total correlations, divergent and test-retest methods were used for the reliability of the scale.
Results: The fit indices of the Clinical Reasoning Scale for its 4 sub-dimensions, namely awareness of clinical clues, verification of clinical problems, identification and implementation of actions, evaluation and reflection, and a total of 16 items, are above 0.90, and according to these results, the structure of the scale is accepted as valid. The average explained variance of the sub-dimensions is between 0.476-0.579, and the composite reliability is between 0.778-0.854. The total Cronbach Alpha of the scale is 0.92. There is a significant difference between the top 27% and the bottom 27% groups of the scale and the test-retest correlation coefficient is 0.902.
Conclusion: It has been determined that the Clinical Reasoning Scale is a valid and reliable scale that can be used to determine the level of clinical reasoning in nursing students with 16 items and 4 sub-dimensions.
Nursing education nursing students clinical reasoning scale adaptation
Amaç: Araştırmada Klinik Muhakeme Ölçeğinin Türkçe ’ye uyarlanarak hemşirelik öğrencilerinde geçerlik ve güvenirliğinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntemler: Metodolojik bir araştırma olan çalışma, İç Anadolu Bölgesinde bulunan bir üniversitedeki 271 hemşirelik öğrencisi ile yürütülmüştür. Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve taslak halindeki ‘Klinik Muhakeme Ölçeği’ ile toplanmıştır. Ölçeğin dil ve kapsam geçerliği yapıldıktan sonra yapı geçerliği doğrulayıcı faktör analizi ile sağlanmıştır. Ölçeğin güvenirliği için Cronbach Alpha, madde-toplam korelasyonları, ayırt edicilik ve test-tekrar test yöntemleri kullanılmıştır.
Bulgular: Klinik Muhakeme Ölçeğinin klinik ipuçlarının farkındalığı, klinik sorunların doğrulanması, eylemlerin belirlenmesi ve uygulanması, değerlendirme ve yansıtma olmak üzere 4 alt boyutu ve toplam 16 maddelik yapısına ilişkin uyum indeksleri 0,90’ın üzerindedir ve bu sonuçlara göre ölçeğin yapısı geçerli kabul edilmiştir. Alt boyutların ortalama açıklanan varyansı 0,476-0,579, bileşik güvenirlik ise 0,778-0,854 arasındadır. Ölçeğin toplamda Cronbach Alpha’sı 0,92’dir. Ölçeğinin Alt %27 ile Üst %27 grupları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır ve test-tekrar test korelasyon katsayısı 0,902 olarak hesaplanmıştır.
Sonuç: Klinik Muhakeme Ölçeğinin 16 madde ve 4 alt boyut ile hemşirelik öğrencilerinde klinik muhakeme düzeyinin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu belirlenmiştir.
Hemşirelik eğitimi hemşirelik öğrencileri klinik muhakeme ölçek uyarlaması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik Eğitimi, Hemşirelik Esasları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 27 Sayı: 2 |