Objective: This study aimed to evaluate the congruence between nursing students' self-assessments and their preceptors' assessments of nursing competence at graduation.
Methods: This cross-sectional, descriptive study was conducted with a purposeful sample of 382 participants, including 191 nursing students and 191 nurses serving as student preceptors in the west of Türkiye. A descriptive characteristics form and the Holistic Nursing Competence Scale were used to collect data. The data were analyzed utilizing descriptive statistics, paired t-tests, and standardized mean differences. The study was documented according to the STROBE checklist.
Results: At the group level, the nursing students' self-assessment for overall nursing competence (5.60 ± 0.88) was higher than the assessment by preceptors (5.37 ± 1.32) and significantly different (t = 2.277, P = .024, Cohen's d = .165). When congruence between students’ and preceptors’ assessments was examined at the single student-preceptor level, in comparison to their preceptors, students rated their nursing competence higher on every sub-scale and the overall competence scale.
Conclusion: The present study revealed a lack of congruence between student self-assessments and preceptor assessments. Students rated their own competencies higher than the preceptors compared to the preceptors’ evaluations. The findings suggest that it is important to be careful when evaluating students' competence levels, and that it is necessary to use different assessment methods, such as rubrics, in addition to self-assessment.
For the conduct of the study, written permission from Dokuz Eylul University Faculty of Nursing (date: May 13, 2022, number: E-51688696-799-256586) and Dokuz Eylul University Hospital (date: May 18, 2022, number: E-99577370-100-259875) has been obtained. Ethical approval for the study was received from the Dokuz Eylul University Non-Interventional Research Ethics Committee (date: May 25, 2022, decision no.: 2022/19-06). Verbal and written consent was obtained from individuals who volunteered to participate in the study. Written permission was received from Adeviye Aydın via e-mail for the scale used in the study.
None
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin öz değerlendirmeleri ile rehberlerinin mezuniyet aşamasında hemşirelik yeterliğine ilişkin değerlendirmeleri arasındaki uyumu değerlendirmeyi amaçlamıştır.
Yöntemler: Bu kesitsel, tanımlayıcı çalışma, Türkiye’nin batısında 191 hemşirelik öğrencisi ve onlara rehberlik yapan 191 hemşire dâhil olmak üzere 382 katılımcıdan oluşan amaçlı bir örneklemde gerçekleşti. Verilerin toplanmasında tanımlayıcı özellikler formu ve Bütünsel Hemşirelik Yeterlik Ölçeği kullanıldı. Veriler tanımlayıcı istatistikler, eşleştirilmiş t-testi ve standartlaştırılmış ortalama fark kullanılarak analiz edildi. Çalışma STROBE kontrol listesine göre yazılmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin genel hemşirelik yeterliğine ilişkin öz değerlendirmeleri (5,60 ± 0,88), rehberlerin değerlendirmesinden (5,37 ± 1,32) grup düzeyinde daha yüksekti ve anlamlı derecede farklıydı (t = 2,277, P = ,024, Cohen d = ,165). Öğrencilerin ve rehberlerin değerlendirmeleri arasındaki uyum tek öğrenci-rehber düzeyinde incelendiğinde, rehberlerle karşılaştırıldığında öğrenciler hemşirelik yeterliklerini her alt boyutta ve toplam yeterlilik ölçeğinde daha yüksek puanladılar.
Sonuç: Bu çalışma, öğrencilerin öz değerlendirmeleri ile rehber değerlendirmeleri arasında uyum eksikliği olduğunu ortaya çıkarmıştır. Rehberlerin değerlendirmeleriyle karşılaştırıldığında öğrenciler kendi yeterliklerini rehber hemşirelerden daha yüksek değerlendirmişti. Bulgular, öğrencilerin yeterlilik düzeylerini değerlendirirken dikkatli olunması gerektiğini, öz değerlendirmenin yanı sıra rubrik gibi farklı değerlendirme yöntemlerinin de kullanılması gerektiğini ortaya koymaktadır.
Çalışmanın yürütülmesi için Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi’nden 13 Mayıs 2022 tarih ve E-51688696-799-256586 sayılı, Dokuz Eylül Üniversitesi Hastanesi’nden ise 18 Mayıs 2022 tarih ve E-99577370-100-259875 sayılı yazılı izin alınmıştır. Çalışma için etik onay Dokuz Eylül Üniversitesi Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulu’ndan 25 Mayıs 2022 tarih ve 2022/19-06 sayılı kararla alınmıştır. Çalışmaya katılmaya gönüllü olan bireylerden sözlü ve yazılı onam alınmıştır. Çalışmada kullanılan ölçek için Adeviye Aydın’dan e-posta yoluyla yazılı izin alınmıştır.
Yoktur
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 28 Sayı: 3 |