Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REFLECTIONS OF ENDURING EDUCATIONAL INSTITUTIONS: VILLAGE INSTITUTES

Yıl 2019, , 343 - 358, 01.08.2019
https://doi.org/10.26809/joa.4.026

Öz

The Village Institutes are a major step forward in the
Republican era for the development of the community as well as the education
system. The students were educated in ways of vocational and technical aspects
in mentioned institutions. For example; student haven’t been only taking some
theoretical lessons as it is today; it has been working in the school’s field,
beekeeping, raising chickens, and female students have been cooking. These
lessons were given in the school curriculum have been doing as practical. In
this way, both students have been fully being trained and the village's needs
have been being provided and thus, these activities, which were carried out
simultaneously, also have been serving social development.



It is seen that today's education system is formed in
the following form: in the framework of a standard education program, independent
of the students' abilities, it is based on a theory and based examination
system and in the form of an institutional structuring which prevents them from
thinking and pushing to rote learning.



Comparing the educational level of the Village
Institutes with today's education level as much as possible and identifying the
missing aspects of the current education system are the aims of this paper. At
this point, one graduates from the Village Institutes was contacted directly
and his opinions were consulted.

Kaynakça

  • AYDIN, B. M., 2007, Köy Enstitüleri ve Toplum Kalkınması, Anı Yayıncılık, 978-944-474-19-1
  • AYDOĞAN, M. , 2007, Köy Enstitüleri: Amaçlar – İlkeler – Uygulamalar, Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları, 978-975-98131-3-0
  • AYTAÇ, K., 2017, Köy Enstitüleri ve İsmayıl H. Baltacıoğlu’nun Değerlendirmeleri, Sosyoloji Konferansları – Kuramsal Makale, 55 (2017-1), 351-367.
  • BAHADIR, Z., “Köy Enstitüsü” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. Cilt. 26, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 2002, p. 283 – 285.
  • ÇETİN, S. ve A. KAHYA, 2017, Kırda Bir Modernleşme Projesi Olarak Köy Enstitüleri: Aksu ve Gönen Örnekleri Üzerinden Yeni Bir Anlamlandırma Denemesi, METU JFA, 2017 / 1, (34:1), p. 133-162.
  • DEMİRTAŞ, Ö., 2018, Gelecek Kaygısı Olanlar El Kaldırsın…, Mehmet Zorlu Foundation Youth Summit, (19.0.2019)
  • DÜNDAR, C., 2000, Köy Enstitüleri, İmge Kitabevi, 975-533-098-4
  • EVREN, N., 1998, Köy Enstitüleri Neydi Ne Değildi, Güldikeni Yayınları, 975-8094-6-1
  • GEDİKOĞLU, Ş., 1971, Evreleri, Getirdikleri ve Yankılarıyla Köy Enstitüleri, İş Matbaacılık ve Ticaret
  • KALYONCUOĞLU, Z., 2010, Köy Enstitüleri’nde Hasan Ali Yücel’in Yeri, Cyprus International University Folklor / Edebiyat, C. 16, S. 64, 2010 / 4, 237 – 244.
  • ÖTÜKEN TURKISH DICTIONARY, 2007, “Pâyidar”, C. 4, Ankara: Ötüken Neşriyat
  • PAZAR, M., 2001, Demokratik Eğitimde Bir Anıt Kurum: Köy Enstitüleri, Güldikeni Yayınları, 975-6731-26-5
  • ŞAHİN, M., 1996, Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Uygulamalarında Yabancı Uzmanların Yeri (1923 – 1960), PhD Thesis, Dokuz Eylül University, Institute of Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, p. 224 – 225.
  • YENİ KUŞAK KÖY ENSTİTÜLER DERNEĞİ, 2011, Karanlık Sokakta Aydınlanma: Aksu Köy Enstitüsü
  • YILDIZ, N. ve O. AKANDERE, 2017, Köy Enstitülerinin İdeolojik Yapısı, Journal Of Modern Turkish History Studies, XVII/35 (2017-Autumn), p. 275-316.
  • YÜCEL ERONAT, C., 2006, Köy Enstitüleri Düyasından Hasan Ali Yücel’e Mektuplar, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 978-9944-88-074-9
Yıl 2019, , 343 - 358, 01.08.2019
https://doi.org/10.26809/joa.4.026

Öz

Kaynakça

  • AYDIN, B. M., 2007, Köy Enstitüleri ve Toplum Kalkınması, Anı Yayıncılık, 978-944-474-19-1
  • AYDOĞAN, M. , 2007, Köy Enstitüleri: Amaçlar – İlkeler – Uygulamalar, Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları, 978-975-98131-3-0
  • AYTAÇ, K., 2017, Köy Enstitüleri ve İsmayıl H. Baltacıoğlu’nun Değerlendirmeleri, Sosyoloji Konferansları – Kuramsal Makale, 55 (2017-1), 351-367.
  • BAHADIR, Z., “Köy Enstitüsü” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. Cilt. 26, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 2002, p. 283 – 285.
  • ÇETİN, S. ve A. KAHYA, 2017, Kırda Bir Modernleşme Projesi Olarak Köy Enstitüleri: Aksu ve Gönen Örnekleri Üzerinden Yeni Bir Anlamlandırma Denemesi, METU JFA, 2017 / 1, (34:1), p. 133-162.
  • DEMİRTAŞ, Ö., 2018, Gelecek Kaygısı Olanlar El Kaldırsın…, Mehmet Zorlu Foundation Youth Summit, (19.0.2019)
  • DÜNDAR, C., 2000, Köy Enstitüleri, İmge Kitabevi, 975-533-098-4
  • EVREN, N., 1998, Köy Enstitüleri Neydi Ne Değildi, Güldikeni Yayınları, 975-8094-6-1
  • GEDİKOĞLU, Ş., 1971, Evreleri, Getirdikleri ve Yankılarıyla Köy Enstitüleri, İş Matbaacılık ve Ticaret
  • KALYONCUOĞLU, Z., 2010, Köy Enstitüleri’nde Hasan Ali Yücel’in Yeri, Cyprus International University Folklor / Edebiyat, C. 16, S. 64, 2010 / 4, 237 – 244.
  • ÖTÜKEN TURKISH DICTIONARY, 2007, “Pâyidar”, C. 4, Ankara: Ötüken Neşriyat
  • PAZAR, M., 2001, Demokratik Eğitimde Bir Anıt Kurum: Köy Enstitüleri, Güldikeni Yayınları, 975-6731-26-5
  • ŞAHİN, M., 1996, Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Uygulamalarında Yabancı Uzmanların Yeri (1923 – 1960), PhD Thesis, Dokuz Eylül University, Institute of Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, p. 224 – 225.
  • YENİ KUŞAK KÖY ENSTİTÜLER DERNEĞİ, 2011, Karanlık Sokakta Aydınlanma: Aksu Köy Enstitüsü
  • YILDIZ, N. ve O. AKANDERE, 2017, Köy Enstitülerinin İdeolojik Yapısı, Journal Of Modern Turkish History Studies, XVII/35 (2017-Autumn), p. 275-316.
  • YÜCEL ERONAT, C., 2006, Köy Enstitüleri Düyasından Hasan Ali Yücel’e Mektuplar, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 978-9944-88-074-9
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yasemin Çiftçi 0000-0002-7536-6918

Timuçin Tunç Bu kişi benim 0000-0001-6026-0283

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Çiftçi, Y., & Tunç, T. (2019). REFLECTIONS OF ENDURING EDUCATIONAL INSTITUTIONS: VILLAGE INSTITUTES. Journal of Awareness, 4(3), 343-358. https://doi.org/10.26809/joa.4.026