Education is one of the most important subject areas of our lives. The coronavirus pandemic we have been expe-riencing for the last two years has reminded us of this situation very well. This health tragedy experienced by the whole world has created a serious chaos in education. The education life of many children was interrupted and gained a different quality. There were countries that failed to adapt to this very painful process, as well as those who managed well.It can be stated that the most important factor that reveals this result is the quality of life. The concept we call qua-lity of life expresses a phenomenon consisting of multidimensional, subjective, and objective indicators. It includes many factors such as health, education, politics, transportation, economy, as well as how people perceive them and their level of satisfaction. In this context, it can be claimed that countries with high quality of life indicators are also in good standing in the field of education and attach great importance to education. This is actually an interaction. As the education conditions and level improve, this will certainly reflect on the quality of life. Our living conditions and outlook on life are largely shaped by the education we receive.In the context of all this, what is the situation of Turkey? How do we stand in relation to education and quality of life compared to other countries? The answers to all these questions are important in order to understand how important and place education is in the quality of life in Turkey. In this study, after mentioning the importance of education in quality of life, we will evaluate the relationship and status of education-quality of life in Turkey
Eğitim, yaşamımızın en önemli konu alanlarından biridir. Son iki yıldır yaşadığımız koronavirüs pandemisi bunu çok iyi hatırlattı. Tüm dünyanın yaşadığı bu sağlık trajedisi, eğitimde de ciddi bir kaos yarattı. Birçok çocuğun eğitim hayatı sekteye uğradı ve farklı bir nitelik kazandı. Oldukça sancılı olan bu sürece duruma uyum sağlama noktasında başarısız olan ülkeler olduğu gibi, iyi yönetenler de vardı. Bu sonucu ortaya çıkaran en önemli etkenin yaşam kalitesi olduğu ifade edilebilir. Yaşam kalitesi dediğimiz kav-ram, çok boyutlu, öznel ve nesnel göstergelerden oluşan bir olguyu ifade etmektedir. Sağlık, eğitim, siyaset, ulaşım, ekonomi gibi pek çok unsur yanında kişilerin bunları nasıl algıladıkları ve memnuniyet düzeylerini içermektedir. Bu bağlamda, yaşam kalitesi göstergeleri yüksek olan ülkelerin eğitim alanında da iyi durumda oldukları ve eğiti-me oldukça önem verdikleri iddia edilebilir. Bu durum aslında bir etkileşimdir. Eğitim koşulları ve düzeyi iyileştik-çe mutlaka bu, yaşam kalitesine yansır. Yaşam koşullarımız ve yaşama bakışımız büyük ölçüde aldığımız eğitimler tarafından şekillenmektedir. Tüm bunlar bağlamında, Türkiye’nin durumu nedir? Diğer ülkelere kıyasla eğitim ve yaşam kalitesi ilişkisi bağ-lamında ne durumdayız? Tüm bu soruların yanıtı, Türkiye’de yaşam kalitesi içerisinde eğitimin ne kadar önemli olduğunu ve yer tuttuğunu anlamak adına önemlidir. Bu çalışmada, yaşam kalitesi içerisinde eğitimin önemine değindikten sonra Türkiye’de eğitim-yaşam kalitesi ilişkisini ve durumunu değerlendireceğiz
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 4 |