Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect Of Organizational Silence And Personality Traits On Emotional Labor: A Research On Cabin Crew

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 53 - 77, 29.07.2019

Öz

Emotional labour is the shaping of emotions and gestures in a way to emotions that can managed and observed. In generally behaviour of emotional labour that showed in service sector is closely related with characteristic features and silence attitude of individuals. Therefore in the research model that has been designed, research has been executed on 406 cabin attendant of establishment that in business with the aviation industry in Istanbul. In the research the scale of organizational silence, the scale of emotional labour and the scale of developed base personality in Turkish culture has been used. In scope of research, organizational silence attitude of individuals and impact of characteristic features on emotional labour has been covered with definitive, relational and transactional models. In sight of results that have been gained, attitude of organizational silence had positive effect on emotional labour; and statistical sensitive differences of the related variables with demographic characteristics have been determined.

Kaynakça

  • Ashforth, B. E. ve Humphrey, R. H. (1993). “Emotional labor in service roles: The influence” of identity. Academy of Management Review, 18(1), 88-115.
  • Austin, E. J., Dore, T. C. ve O’donovan, K. M. (2008). “Associations of personality and emotional intelligence with display rule perceptions and emotional labour”, Personality and Individual Differences, 44(3), 679-688.
  • Benson, M. J. ve Hogan, R. (2008). “How dark side leadership personality destroys trust and degrades organisational effectiveness.” Organisations and People, 15(3), 10-18.
  • Basım, H. N. ve Beğenirbaş, M. (2012). Çalışma yaşamında duygusal emek: Bir ölçek uyarlama çalışması. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 77-90.
  • Basım, H. N., Beğenirbaş, M. ve Can Yalçın, R. (2013). “Effects of teacher personalities on emotional exhaustion: Mediating role of emotional labor”, Educational Sciences: Theory and Practice, 13(3), 1488-1496.
  • Beğenirbaş, M. ve Yalçın, R.C. (2012), “Öğretmenlerin kişilik özelliklerinin duygusal emek gösterimlerine etkileri.” Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1): 47-65.
  • Beğenirbaş, M. (2013). “Kişiliğin öğretme stillerine etkisinde duygusal emek ve tükenmişliğin aracılık rolü: Öğretmenler üzerinde bir araştırma”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bowen, F. ve Blackmon, K. (2003). “Spirals of silence: The dynamic effects of diversity on organizational voice.” Journal of Management Studies, 40(6), 1393-1417.
  • Brotheridge, C. M. ve Grandey, A. A. (2002). “Emotional labor and burnout: Comparing two perspectives of “People work”.” Journal of Vocational Behavior, 60(1), 17-39.
  • Brotheridge, C. M. ve Lee, R. T. (2003). Development and validation of the emotional labour scale. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 76(3), 365-379.
  • Bryant, M. ve Wolfram Cox, J. (2004). “Conversion stories as shifting narratives of organizational change.” Journal of Organizational Change Management, 17(6), 578-592.
  • Burger, J. M. (2004). Personality: Thomson/Wadsworth.
  • Cüceloglu, D. (1991). Insan ve davranisi. Remzi Bookstore, Istanbul. Çakıcı, A. (2010). Örgütlerde işgören sessizliği: Neden sessiz kalmayı tercih ediyoruz?. Detay Yayıncılık.
  • Çetinkaya, Ö. ve A. G. A. M. Alparslan (2011). "Duygusal zekânın iletişim becerileri üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma", Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 16(1).
  • Çolak, H. E. (2015). Örgütsel sessizlik. NE Özler İçinde, Örgütsel Davranışta Güncel Konular, 363-396.
  • Demirci, M. K., Özler, D. E. ve Girgin, B. (2007). "Beş faktör kişilik mmodelinin işyerinde duygusal tacize (Mobbing) etkileri: Hastane işletmelerinde bir uygulama" Journal of Azerbaijani Studies ,Vol. 10 No. 3-4 13-39.
  • Diefendorff, J. M., Croyle, M. H. ve Gosserand, R. H. (2005). “The dimensionality and antecedents of emotional labor strategies.” Journal of Vocational Behavior, 66(2), 339-357.
  • Durgut, M. ve Kahya, C. (2015). “Duygusal emek ve örgütsel sessizlik arasındaki ilişki: Kamu iç denetçileri üzerinde örnek bir u ygulama.” Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 13(1), 348-364.
  • Dyne, L. V., Ang, S. ve Botero, I. C. (2003). “Conceptualizing employee silence and employee voice as multidimensional constructs.” Journal of Management Studies, 40(6), 1359-1392.
  • Eroğlu, F. (2007). Davranış Bilimleri. İstanbul: Beta.
  • Gençöz, T. ve Öncül, Ö. (2012). “Examination of personality characteristics in a Turkish sample: Development of basic personality traits inventory.” The Journal of General Psychology, 139(3), 194-216.
  • Grandey, A. A. (2000). “Emotional regulation in the workplace: A new way to conceptualize emotional labor.” Journal of Occupational Health Psychology, 5(1), 95.
  • Gürbüz, S. Ve Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. 4.Bs. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Gürsoy, D., Boylu, Y. ve Avci, U. (2011). “Identifying the complex relationships among emotional labor and its correlates.” International Journal of Hospitality Management, 30(4), 783-794.
  • Hirschman, A. O. (1970). Exit, voice, and loyalty: Responses to decline in firms, organizations, and states (Vol. 25). Harvard University Press.
  • Hochschild, A. R. (1983). The managed heart. commercialization of Human Feeling. Berkeley: Unıversity of California Press.
  • Hodgetts, R. M. (1999). “Yönetim teori, süreç ve uygulama” (C. Çetin & E. C. Mutlu, Trans. 5 ed.). İstanbul: Der Yayınları.
  • Holman, D. Chissick, C. ve Totterdell, P. (2002). “The effects of performance monitoring on emotional labor and well-being in call centers.” Motivation and Emotion, 26(1), 57-81.
  • Kim, H. J. (2008). “Hotel service providers’ emotional labor: The antecedents and effects on burnout.” International Journal of Hospitality Management, 27(2), 151-161.
  • Kruml, S. M. ve Geddes, D. (2000). “Exploring the dimensions of emotional labor: The heart of hochschild’s work”, Management Communication Quarterly, 14(1), 8-49.
  • Kunda, G. ve Van Maanen, J. (1999). “Changing scripts at work: Managers and professionals.” The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 561(1), 64-80.
  • Luthans, F. ve Kreitner, R. (1985). Organizational behavior modification and beyond: An Operant and Social Learning Approach. Glenview, Ill: Scott, Foresman.
  • MacKinnon, D. W. (1944). The Structure of personality.
  • Mastracci, S. H., Newman, M. A., ve Guy, M. E. (2006). “Appraising emotion work: Determining whether emotional labor is valued in government jobs.” The American Review of Public Administration, 36(2), 123-138.
  • Milliken, F. J., Morrison, E. W., ve Hewlin, P. F. (2003). An exploratory study of employee silence: Issues that employees don’t communicate upward and why. Journal of Management Studies, 40(6), 1453-1476.
  • Morris, J. A. ve Feldman, D. C. (1996). “The dimensions, antecedents, and consequences of emotional labor.” Academy of Management Review, 21(4), 986-1010.
  • Morrison, E. W. ve Milliken, F. J. (2000). “Organizational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world.” Academy of Management Review, 25(4), 706-725.
  • Neuman, G. A. ve Wright, J. (1999). “Team effectiveness: Beyond skills and cognitive ability.” Journal of Applied Psychology, 84(3), 376.
  • Orzechowicz, D. (2008). “Privileged emotion managers: The case of actors.” Social Psychology Quarterly, 71(2), 143-156.
  • Ödemiş, S. (2011). “Beş faktör kişilik özelliklerinin üretkenlik karşıtı davranışlar üzerine etkileri”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pinder, C. C., ve Harlos, K. P. (2001). “Employee silence: Quiescence and acquiescence as responses to perceived injustice.” In Research in Personnel and Human Resources Management (Pp. 331-369). Emerald Group Publishing Limited.
  • Premeaux, S. F. ve Bedeian, A. G. (2003). “Breaking the silence: The moderating effects of self‐monitoring in predicting speaking up in the workplace.” Journal of Management Studies, 40(6), 1537-1562.
  • Seçer, H. Ş. (2005). “Çalışma yaşamında duygular ve duygusal emek: Sosyoloji, psikoloji ve örgüt teorisi açısından bir değerlendirme.” Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, (50), 813-834.
  • Somer, O., Korkmaz, M. ve Tatar, A. (2011). “Kuramdan uygulamaya beş faktör kişilik modeli ve beş faktör kişilik envanteri:(5FKE)”, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.
  • Steinberg, R. J. ve Figart, D. M. (1999). “Emotional labor since: The managed heart.” The Annals of The American Academy of Political and Social Science, 561(1), 8-26.
  • Şenol, S. ve Aktaş, H. (2017). “Algılanan örgütsel demokrasinin örgütsel sessizlik tutumlarına etkisi: İstanbul’da tekstil sektöründe faaliyet gösteren bir işletme çalışanları üzerinde araştırma.” Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi, 833-850.
  • Şimşek, E. ve Aktaş, H. (2014). “Örgütsel sessizlik ile kişilik ve yaşam doyumu etkileşimi: Kamu sektöründe bir araştırma.” Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 121-136.
  • Tan, H. H., Foo, M. D., Chong, C. L. ve Ng, R. (2003). “Situational and dispositional predictors of displays of positive emotions.” Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 24(8), 961-978.
  • Taşkıran, E. (2011). Liderlik ve örgütsel sessizlik arasındaki etkileşim:(Örgütsel adaletin rolü). Beta Basım Yayım. 2011.
  • Tracy, S. J. ve Tracy, K. (1998). Emotion labor at 911: A Case Study and Theoretical Critique.
  • Wharton, A. S. (1999). “The psychosocial consequences of emotional labor.” The Annals of The American Academy of Political and Social Science, 561(1), 158-176.
  • Wharton, A. S. (2009). “The sociology of emotional labor.” Annual Review of Sociology, 35, 147-165.
  • Yazdani, N. (2013). “Emotional labor and big five personality model”, In 3rd International Conference on Business Management by School of Business and Economics, University of Management and Technology, Lahore, Pakistan.
  • Yeni, Z. (2015). “Beş faktör kişilik özellikleri ile duygusal emek arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir araştırma.” Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.

Örgütsel Sessizlik ve Kişilik Özelliklerinin Duygusal Emek Üzerindeki Etkisi: Kabin Ekipleri Üzerinde Bir Araştırma

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 53 - 77, 29.07.2019

Öz

Duygusal emek, kavram olarak duyguların yönetilerek gözlemlenebilecek şekilde jest ve mimiklere şekil verilmesi olarak ifade edilmektedir. Genel olarak hizmet sektöründe sergilenen duygusal emek davranışı, bireylerin sessizlik tutumları ve kişilik özellikleri ile yakın ilişki içerisindedir. Buna bağlı olarak tasarlanan araştırma modelinde, İstanbul’da havacılık sektöründe faaliyet gösteren bir işletmede 406 kabin memuru üzerinde araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada örgütsel sessizlik ölçeği, duygusal emek ölçeği ve Türk kültüründe geliştirilen temel kişilik ölçeği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında bireylerin örgütsel sessizlik tutumları ve kişilik özelliklerinin duygusal emek üzerindeki etkisi tanımlayıcı, ilişkisel ve etkileşimsel modellerle ele alınmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde, örgütsel sessizlik tutumlarının duygusal emek üzerinde pozitif bir etkisi olduğu; ilgili değişkenlerin demografik özelliklerle de istatistiki olarak anlamlı farklılıkları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ashforth, B. E. ve Humphrey, R. H. (1993). “Emotional labor in service roles: The influence” of identity. Academy of Management Review, 18(1), 88-115.
  • Austin, E. J., Dore, T. C. ve O’donovan, K. M. (2008). “Associations of personality and emotional intelligence with display rule perceptions and emotional labour”, Personality and Individual Differences, 44(3), 679-688.
  • Benson, M. J. ve Hogan, R. (2008). “How dark side leadership personality destroys trust and degrades organisational effectiveness.” Organisations and People, 15(3), 10-18.
  • Basım, H. N. ve Beğenirbaş, M. (2012). Çalışma yaşamında duygusal emek: Bir ölçek uyarlama çalışması. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 77-90.
  • Basım, H. N., Beğenirbaş, M. ve Can Yalçın, R. (2013). “Effects of teacher personalities on emotional exhaustion: Mediating role of emotional labor”, Educational Sciences: Theory and Practice, 13(3), 1488-1496.
  • Beğenirbaş, M. ve Yalçın, R.C. (2012), “Öğretmenlerin kişilik özelliklerinin duygusal emek gösterimlerine etkileri.” Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1): 47-65.
  • Beğenirbaş, M. (2013). “Kişiliğin öğretme stillerine etkisinde duygusal emek ve tükenmişliğin aracılık rolü: Öğretmenler üzerinde bir araştırma”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bowen, F. ve Blackmon, K. (2003). “Spirals of silence: The dynamic effects of diversity on organizational voice.” Journal of Management Studies, 40(6), 1393-1417.
  • Brotheridge, C. M. ve Grandey, A. A. (2002). “Emotional labor and burnout: Comparing two perspectives of “People work”.” Journal of Vocational Behavior, 60(1), 17-39.
  • Brotheridge, C. M. ve Lee, R. T. (2003). Development and validation of the emotional labour scale. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 76(3), 365-379.
  • Bryant, M. ve Wolfram Cox, J. (2004). “Conversion stories as shifting narratives of organizational change.” Journal of Organizational Change Management, 17(6), 578-592.
  • Burger, J. M. (2004). Personality: Thomson/Wadsworth.
  • Cüceloglu, D. (1991). Insan ve davranisi. Remzi Bookstore, Istanbul. Çakıcı, A. (2010). Örgütlerde işgören sessizliği: Neden sessiz kalmayı tercih ediyoruz?. Detay Yayıncılık.
  • Çetinkaya, Ö. ve A. G. A. M. Alparslan (2011). "Duygusal zekânın iletişim becerileri üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma", Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 16(1).
  • Çolak, H. E. (2015). Örgütsel sessizlik. NE Özler İçinde, Örgütsel Davranışta Güncel Konular, 363-396.
  • Demirci, M. K., Özler, D. E. ve Girgin, B. (2007). "Beş faktör kişilik mmodelinin işyerinde duygusal tacize (Mobbing) etkileri: Hastane işletmelerinde bir uygulama" Journal of Azerbaijani Studies ,Vol. 10 No. 3-4 13-39.
  • Diefendorff, J. M., Croyle, M. H. ve Gosserand, R. H. (2005). “The dimensionality and antecedents of emotional labor strategies.” Journal of Vocational Behavior, 66(2), 339-357.
  • Durgut, M. ve Kahya, C. (2015). “Duygusal emek ve örgütsel sessizlik arasındaki ilişki: Kamu iç denetçileri üzerinde örnek bir u ygulama.” Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 13(1), 348-364.
  • Dyne, L. V., Ang, S. ve Botero, I. C. (2003). “Conceptualizing employee silence and employee voice as multidimensional constructs.” Journal of Management Studies, 40(6), 1359-1392.
  • Eroğlu, F. (2007). Davranış Bilimleri. İstanbul: Beta.
  • Gençöz, T. ve Öncül, Ö. (2012). “Examination of personality characteristics in a Turkish sample: Development of basic personality traits inventory.” The Journal of General Psychology, 139(3), 194-216.
  • Grandey, A. A. (2000). “Emotional regulation in the workplace: A new way to conceptualize emotional labor.” Journal of Occupational Health Psychology, 5(1), 95.
  • Gürbüz, S. Ve Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. 4.Bs. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Gürsoy, D., Boylu, Y. ve Avci, U. (2011). “Identifying the complex relationships among emotional labor and its correlates.” International Journal of Hospitality Management, 30(4), 783-794.
  • Hirschman, A. O. (1970). Exit, voice, and loyalty: Responses to decline in firms, organizations, and states (Vol. 25). Harvard University Press.
  • Hochschild, A. R. (1983). The managed heart. commercialization of Human Feeling. Berkeley: Unıversity of California Press.
  • Hodgetts, R. M. (1999). “Yönetim teori, süreç ve uygulama” (C. Çetin & E. C. Mutlu, Trans. 5 ed.). İstanbul: Der Yayınları.
  • Holman, D. Chissick, C. ve Totterdell, P. (2002). “The effects of performance monitoring on emotional labor and well-being in call centers.” Motivation and Emotion, 26(1), 57-81.
  • Kim, H. J. (2008). “Hotel service providers’ emotional labor: The antecedents and effects on burnout.” International Journal of Hospitality Management, 27(2), 151-161.
  • Kruml, S. M. ve Geddes, D. (2000). “Exploring the dimensions of emotional labor: The heart of hochschild’s work”, Management Communication Quarterly, 14(1), 8-49.
  • Kunda, G. ve Van Maanen, J. (1999). “Changing scripts at work: Managers and professionals.” The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 561(1), 64-80.
  • Luthans, F. ve Kreitner, R. (1985). Organizational behavior modification and beyond: An Operant and Social Learning Approach. Glenview, Ill: Scott, Foresman.
  • MacKinnon, D. W. (1944). The Structure of personality.
  • Mastracci, S. H., Newman, M. A., ve Guy, M. E. (2006). “Appraising emotion work: Determining whether emotional labor is valued in government jobs.” The American Review of Public Administration, 36(2), 123-138.
  • Milliken, F. J., Morrison, E. W., ve Hewlin, P. F. (2003). An exploratory study of employee silence: Issues that employees don’t communicate upward and why. Journal of Management Studies, 40(6), 1453-1476.
  • Morris, J. A. ve Feldman, D. C. (1996). “The dimensions, antecedents, and consequences of emotional labor.” Academy of Management Review, 21(4), 986-1010.
  • Morrison, E. W. ve Milliken, F. J. (2000). “Organizational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world.” Academy of Management Review, 25(4), 706-725.
  • Neuman, G. A. ve Wright, J. (1999). “Team effectiveness: Beyond skills and cognitive ability.” Journal of Applied Psychology, 84(3), 376.
  • Orzechowicz, D. (2008). “Privileged emotion managers: The case of actors.” Social Psychology Quarterly, 71(2), 143-156.
  • Ödemiş, S. (2011). “Beş faktör kişilik özelliklerinin üretkenlik karşıtı davranışlar üzerine etkileri”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pinder, C. C., ve Harlos, K. P. (2001). “Employee silence: Quiescence and acquiescence as responses to perceived injustice.” In Research in Personnel and Human Resources Management (Pp. 331-369). Emerald Group Publishing Limited.
  • Premeaux, S. F. ve Bedeian, A. G. (2003). “Breaking the silence: The moderating effects of self‐monitoring in predicting speaking up in the workplace.” Journal of Management Studies, 40(6), 1537-1562.
  • Seçer, H. Ş. (2005). “Çalışma yaşamında duygular ve duygusal emek: Sosyoloji, psikoloji ve örgüt teorisi açısından bir değerlendirme.” Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, (50), 813-834.
  • Somer, O., Korkmaz, M. ve Tatar, A. (2011). “Kuramdan uygulamaya beş faktör kişilik modeli ve beş faktör kişilik envanteri:(5FKE)”, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.
  • Steinberg, R. J. ve Figart, D. M. (1999). “Emotional labor since: The managed heart.” The Annals of The American Academy of Political and Social Science, 561(1), 8-26.
  • Şenol, S. ve Aktaş, H. (2017). “Algılanan örgütsel demokrasinin örgütsel sessizlik tutumlarına etkisi: İstanbul’da tekstil sektöründe faaliyet gösteren bir işletme çalışanları üzerinde araştırma.” Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi, 833-850.
  • Şimşek, E. ve Aktaş, H. (2014). “Örgütsel sessizlik ile kişilik ve yaşam doyumu etkileşimi: Kamu sektöründe bir araştırma.” Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 121-136.
  • Tan, H. H., Foo, M. D., Chong, C. L. ve Ng, R. (2003). “Situational and dispositional predictors of displays of positive emotions.” Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 24(8), 961-978.
  • Taşkıran, E. (2011). Liderlik ve örgütsel sessizlik arasındaki etkileşim:(Örgütsel adaletin rolü). Beta Basım Yayım. 2011.
  • Tracy, S. J. ve Tracy, K. (1998). Emotion labor at 911: A Case Study and Theoretical Critique.
  • Wharton, A. S. (1999). “The psychosocial consequences of emotional labor.” The Annals of The American Academy of Political and Social Science, 561(1), 158-176.
  • Wharton, A. S. (2009). “The sociology of emotional labor.” Annual Review of Sociology, 35, 147-165.
  • Yazdani, N. (2013). “Emotional labor and big five personality model”, In 3rd International Conference on Business Management by School of Business and Economics, University of Management and Technology, Lahore, Pakistan.
  • Yeni, Z. (2015). “Beş faktör kişilik özellikleri ile duygusal emek arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir araştırma.” Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Seda Şenol

Hakkı Aktaş

Yayımlanma Tarihi 29 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 26 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şenol, S., & Aktaş, H. (2019). Örgütsel Sessizlik ve Kişilik Özelliklerinin Duygusal Emek Üzerindeki Etkisi: Kabin Ekipleri Üzerinde Bir Araştırma. Journal of Organizational Behavior Review, 1(1), 53-77.