Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İşletmelerin İnovatif Performanlarının İhracat Performanslarına Etkisi: Bir Alan Çalışması

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 17, 20.01.2023

Öz

İnovasyon kavramı son dönemlerde akademi ve iş çevrelerinde sıkça sözü edilen kavramlar arasında bulunmaktadır. Dünya ticaretinin gün geçtikçe küresel bir hal alması, yeni birçok pazarın ortaya çıkmasıyla birlikte ihracatçı işletmeler arasında da rekabetin artmasına neden olmaktadır. İhracatçı işletmelerin değişen dünya koşulları karşısında ayakta kalabilmeleri ancak kendilerini geliştirebilmeleriyle mümkündür. Bu nedenle ihracatçı işletmeler performanslarını arttırabilmek adına inovasyon uygulamalarına yönelmeye ve işletmelerini inovatif hale getirebilmek için çalışmalar yapmaya başlamışlardır. Bu kapsamda mevcut çalışmanın amacı işletmelerin ürün, süreç, pazarlama, organizasyonel, yönetim ve stratejik inovasyonlarının ihracat performansı üzerindeki etkilerini tespit etmektir. Bu amaca yönelik de Kayseri ilindeki sanayi işletmeleri üzerinde ihracatçı işletmelerin inovatif yönlerini ele alan bir alan araştırması yapılmıştır. Sonuçlar pazarlama inovasyonu dışında bütün inovasyon türlerinin ihracat performansı üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisini ortaya koymuştur.

Destekleyen Kurum

İnönü Üniversitesi

Proje Numarası

1668

Teşekkür

Çalışmanın tamamlanmasında yardımlarını esirgemeyen İnönü Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Bölümü hocalarına teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Afuah, A. (2009). Strategic innovation: New game strategies for competitive advantage. Stephen M. Ross School of Business University of Michigan.
  • Aktepe, C., & Ateş, G. (2020). Teknokentlerde faaliyet gösteren inovatif işletmelerin ihracat performansı üzerine bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 3042-3054. doi:10.20491/isarder.2020.1025
  • Aygen, S. (2006). İşletmelerde yenilik yönetimi sürecinde örgüt yapılarında ve hizmet tasarımlarında yaşanan dönüşümler: Antalya ili beş yıldızlı konaklama işletmelerinde ampirik bir araştırma ve hizmet tasarımı önerisi. (Yayımlanmamış doktora tezi) Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Baykal, B. (2007). İnovasyon ve sürdürülebilir kalkınma ilişkisi: Türkiye. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bulut, Ç., & Arbak, H. (2012). İnovasyon, direnç ve iletişim: kavramsal bir tartişma. (Ed.), Selçuk Karaata Içinde Yenilik, Yenileşim, İnovasyon Dünyasına Bir Yolculuk (s. 5-19). EGİAD Yayınları: İzmir.
  • Çetin, K., & Gedik, H. (2017). İnovasyon ve ihracat performansı ilişkisi: Karaman örneği. International Journal of Economic and Administrative Studies. doi:10.18092/ulikidince.346605
  • Damanpour, F., & Wischnevsky, J. D. (2006). Research on innovation in organizations: Distinguishing innovation-generating from innovation-adopting organizations. Journal of Engineering and Technology Management, 23(4), 269.291. doi:10.1016/jengtecman.2006.08.002
  • Demirci, A. E., Uzkurt, C., Işık, N., Aluftekin, N., Göktepe, H., & Akdeve, E. (t.y.). Yenilik yönetimi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları.
  • Elçi, Ş. (2006). İnovasyon: kalkınmanın ve rekabetin anahtarı. Nova Yayınevi.
  • Elçi, Ş., & Karataylı, İ. (2007). İnovasyon rehberi: kârlılık ve rekabetin elkitab. Technopolis.
  • Erdil, T. S., Aydoğan, S., Ayar, B., Güvendik, Ö., Diler, S., & Gusinac, K. (2018). İnovasyon performansının rekabet gücü, firma performansı ve ihracat performansı üzerindeki etkisi: birleşme ve satın alma işlemleri üzerine bir araştırma. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 40(2), 137-166. doi:10.14780/muiibd.511025
  • Gaynor, G. (2009). Doing innovation: creating economic Value-Book 1 Perspectives on Innovation. IEEE USA Books and eBooks.
  • Guan, J., & Ma, N. (2003). Innovative capability and export performance of Chinese firms. Technovation, 23, 737–747. doi:10.1016/S0166-4972(02)00013-5
  • Güleş, H. K., & Bülbül, H. (2004). Yenilikçilik-işletmeler için stratejik rekabet aracı. Nobel Yayın.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Hamel, G., & Breen, B. (2007). The future of management. Harvard Business School Press, 1-9.
  • Kanter, J. (2006). Knowledge management, pratically speaking. Information Systems Management, 16(4), 7-15. doi:10.1201/1078/43189.16.4.19990901/31198.2
  • Kish, L. (1980). Survey sampling. John Willey & Sons Inc., 49.
  • Mol, M. J., & Birkinshaw, J. (2009). The sources of management innovation: when firms introduce new management practice. Journal of Business Research, 62(12), 1269-1280. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2009.01.001
  • OECD-Avrupa Birliği. (2005). Oslo kılavuzu yenilik verilerinin toplanması ve yorumlanması için ilkeler. Tübitak.
  • Schlegelmilch, B. B., & Diamantopoulos, A. (2003). Strategic innovation: the construct, its drivers and its strategic outcomes. Journal of Strategic Marketing, 11, 117-132. doi:10.1080/0965254032000102948
  • Vatan, A. (2010). Turizm işletmelerinde inovasyon: istanbuldaki 5 yıldızlı konaklama işletmelerinde bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Wakelin, K. (1998). Innovation and export behaviour at the firm level. Research Policy, 26, 829–841. doi:10.1016/S0048-7333(97)00051-6
  • Yavuz, Ç. (2010). İşletmelerde inovasyon performans ilşkisinin incelenmesine dönük bir çalışma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(2). http://acikerisim.lib.comu.edu.tr:8080/xmlui/handle/COMU/348
  • Yılmaz, H. (2015). Stratejik inovasyon yönetimi. BETA.Yayınları

The Effect of Innovative Performances Of Companies On Export Performance: A Field Study

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 17, 20.01.2023

Öz

The term of innovation is a concept that is continually mentioned by academic and business circles recently. As the world trade becomes more and more global day by day, with the emergence of the new market, competition among the exporters also increases. It is only possible for exporters to survive against changing world conditions by developing themselves. For this reason, exporter companies started to focus on innovation practices to increase their performance and to work to make their businesses innovative. In this context, the aim of the study is to examine the effects of the product, process, marketing, organizational, management and strategic innovations of the enterprises on export performance. For this purpose, a field study was conducted on industrial enterprises in Kayseri, which deals with the innovative aspects of exporters. The results revealed a significant and positive effect of all innovation types on export performance, except for marketing innovation.

Proje Numarası

1668

Kaynakça

  • Afuah, A. (2009). Strategic innovation: New game strategies for competitive advantage. Stephen M. Ross School of Business University of Michigan.
  • Aktepe, C., & Ateş, G. (2020). Teknokentlerde faaliyet gösteren inovatif işletmelerin ihracat performansı üzerine bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 3042-3054. doi:10.20491/isarder.2020.1025
  • Aygen, S. (2006). İşletmelerde yenilik yönetimi sürecinde örgüt yapılarında ve hizmet tasarımlarında yaşanan dönüşümler: Antalya ili beş yıldızlı konaklama işletmelerinde ampirik bir araştırma ve hizmet tasarımı önerisi. (Yayımlanmamış doktora tezi) Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Baykal, B. (2007). İnovasyon ve sürdürülebilir kalkınma ilişkisi: Türkiye. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bulut, Ç., & Arbak, H. (2012). İnovasyon, direnç ve iletişim: kavramsal bir tartişma. (Ed.), Selçuk Karaata Içinde Yenilik, Yenileşim, İnovasyon Dünyasına Bir Yolculuk (s. 5-19). EGİAD Yayınları: İzmir.
  • Çetin, K., & Gedik, H. (2017). İnovasyon ve ihracat performansı ilişkisi: Karaman örneği. International Journal of Economic and Administrative Studies. doi:10.18092/ulikidince.346605
  • Damanpour, F., & Wischnevsky, J. D. (2006). Research on innovation in organizations: Distinguishing innovation-generating from innovation-adopting organizations. Journal of Engineering and Technology Management, 23(4), 269.291. doi:10.1016/jengtecman.2006.08.002
  • Demirci, A. E., Uzkurt, C., Işık, N., Aluftekin, N., Göktepe, H., & Akdeve, E. (t.y.). Yenilik yönetimi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları.
  • Elçi, Ş. (2006). İnovasyon: kalkınmanın ve rekabetin anahtarı. Nova Yayınevi.
  • Elçi, Ş., & Karataylı, İ. (2007). İnovasyon rehberi: kârlılık ve rekabetin elkitab. Technopolis.
  • Erdil, T. S., Aydoğan, S., Ayar, B., Güvendik, Ö., Diler, S., & Gusinac, K. (2018). İnovasyon performansının rekabet gücü, firma performansı ve ihracat performansı üzerindeki etkisi: birleşme ve satın alma işlemleri üzerine bir araştırma. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 40(2), 137-166. doi:10.14780/muiibd.511025
  • Gaynor, G. (2009). Doing innovation: creating economic Value-Book 1 Perspectives on Innovation. IEEE USA Books and eBooks.
  • Guan, J., & Ma, N. (2003). Innovative capability and export performance of Chinese firms. Technovation, 23, 737–747. doi:10.1016/S0166-4972(02)00013-5
  • Güleş, H. K., & Bülbül, H. (2004). Yenilikçilik-işletmeler için stratejik rekabet aracı. Nobel Yayın.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Hamel, G., & Breen, B. (2007). The future of management. Harvard Business School Press, 1-9.
  • Kanter, J. (2006). Knowledge management, pratically speaking. Information Systems Management, 16(4), 7-15. doi:10.1201/1078/43189.16.4.19990901/31198.2
  • Kish, L. (1980). Survey sampling. John Willey & Sons Inc., 49.
  • Mol, M. J., & Birkinshaw, J. (2009). The sources of management innovation: when firms introduce new management practice. Journal of Business Research, 62(12), 1269-1280. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2009.01.001
  • OECD-Avrupa Birliği. (2005). Oslo kılavuzu yenilik verilerinin toplanması ve yorumlanması için ilkeler. Tübitak.
  • Schlegelmilch, B. B., & Diamantopoulos, A. (2003). Strategic innovation: the construct, its drivers and its strategic outcomes. Journal of Strategic Marketing, 11, 117-132. doi:10.1080/0965254032000102948
  • Vatan, A. (2010). Turizm işletmelerinde inovasyon: istanbuldaki 5 yıldızlı konaklama işletmelerinde bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Wakelin, K. (1998). Innovation and export behaviour at the firm level. Research Policy, 26, 829–841. doi:10.1016/S0048-7333(97)00051-6
  • Yavuz, Ç. (2010). İşletmelerde inovasyon performans ilşkisinin incelenmesine dönük bir çalışma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(2). http://acikerisim.lib.comu.edu.tr:8080/xmlui/handle/COMU/348
  • Yılmaz, H. (2015). Stratejik inovasyon yönetimi. BETA.Yayınları
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Elif Güven 0000-0001-8304-2238

Özgür Demirtaş 0000-0002-2495-2124

Proje Numarası 1668
Erken Görünüm Tarihi 20 Ocak 2023
Yayımlanma Tarihi 20 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güven, E., & Demirtaş, Ö. (2023). İşletmelerin İnovatif Performanlarının İhracat Performanslarına Etkisi: Bir Alan Çalışması. Journal of Organizational Behavior Review, 5(1), 1-17.