Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Language Maintenance and Multilingual Education: The Case of the Circassian Language in Israel / Dilin Korunması ve Çok Dilli Eğitim: İsrail'de Çerkes Dili Örneği

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 9, 89 - 114, 30.11.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı Çerkes dilinin korunmasını ve İsrail’deki Çerkesler için önemini incelemektir. Çalışma aynı zamanda bu örnek vakanın okul sistemi, ev ve topluluk hakkındaki teorik tartışmaları nasıl desteklediğini değerlendirecektir. Çalışma, özellikle, nesiller arası aktarımın dilin korunmasında oynadığı merkezi rol hakkındaki teorik fikre karşı çıkmaktadır. Bir diğer yanda ise okul sisteminin Çerkes dilinin korunmasına ne şekilde yardımcı olabilidiği ve Çerkes okullarının hangi koşullar altında dilin kayboluşunu tersine çevirebileceğine odaklanmaktadır. Bu çalışmanın vardığı temel sonuçlardan biri resmi okul sisteminin topluluğun beklediği gibi azınlık dilini desteklemediği tersine İbranice’yi Çerkesce’ye öncelediğini ortaya koymaktadır. Ancak, okul çalışanları ve yeni yönetim Çerkes dilini ve kültürünü güçlendirmek için okul müfredatında köklü değişiklikler yapmak istemektedirler.

Kaynakça

  • Abd-el-Jawad, Hassan R. “Why Do Minority Languages Persist? The Case of Circassian in Jordan.” International Journal of Bilingual Education and Bilingualism 9.1 (2006): 51–74. Web. 24 July 2017.
  • Amara, Muhammad Hasan. “The Vitality of the Arabic Language in Israel from a Sociolinguistic Perspective.” Adalah’s Newslette 2006: 1–11. Print.
  • Ben-Rafael, Eliezer et al. “Linguistic Landscape as Symbolic Construction of the Public Space: The Case of Israel.” International Journal of Multilingualism 3.1 (2006): n. pag. Print.
  • Ben Rafael, Eliezer. Language, Identity, and Social Division : The Case of Israel. Clarendon Press, 1994. Print.

Language Maintenance and Multilingual Education: The Case of the Circassian Language in Israel / Dilin Korunması ve Çok Dilli Eğitim: İsrail'de Çerkes Dili Örneği

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 9, 89 - 114, 30.11.2019

Öz

Language and its significance to Circassians in Israel. The study will also assess how this case supports theoretical notions related to the role of the school system, home and community in this process. Particularly, the study aims to challenge the theoretical notion that intergenerational transmission is the core player in the process of language maintenance. Other areas of examination include the manner in which the school system assists in maintaining the Circassian language, and under what conditions the Circassian schools would be able to reverse the process of language decay. One of the main conclusions of this study is that the official school system doesn’t support the minority language as would be expected by the community, but rather prioritizes Hebrew over Circassian. However, the school staff and emerging leadership are seeking to make fundamental changes in the school curriculum to empower the Circassian language and culture.

Kaynakça

  • Abd-el-Jawad, Hassan R. “Why Do Minority Languages Persist? The Case of Circassian in Jordan.” International Journal of Bilingual Education and Bilingualism 9.1 (2006): 51–74. Web. 24 July 2017.
  • Amara, Muhammad Hasan. “The Vitality of the Arabic Language in Israel from a Sociolinguistic Perspective.” Adalah’s Newslette 2006: 1–11. Print.
  • Ben-Rafael, Eliezer et al. “Linguistic Landscape as Symbolic Construction of the Public Space: The Case of Israel.” International Journal of Multilingualism 3.1 (2006): n. pag. Print.
  • Ben Rafael, Eliezer. Language, Identity, and Social Division : The Case of Israel. Clarendon Press, 1994. Print.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Martin Isleem 0000-0003-4993-7155

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 9

Kaynak Göster

MLA Isleem, Martin. “Language Maintenance and Multilingual Education: The Case of the Circassian Language in Israel / Dilin Korunması Ve Çok Dilli Eğitim: İsrail’de Çerkes Dili Örneği”. Kafkasya Çalışmaları, c. 5, sy. 9, 2019, ss. 89-114.
Tüm hakları saklıdır. 2015 © Copyright JOCAS