TÜRKİYE’DE KURULAN ESKİ VE YENİ SİYASİ PARTİ ÜYELERİNİN KURUM KİMLİĞİ VE ÖRGÜTSEL BAĞLILIK UNSURLARI ALGILARININ İNCELENMESİ
Yıl 2022,
, 79 - 96, 25.12.2022
Bahadır Süngü
Öz
Demokratik yaşamın en önemli unsurlarından birisini oluşturan siyasi partiler bir kurum olarak büyümek ve gelişmek amacına sahiptirler. Siyasi partilerin bu amaçlarını gerçekleştirmeleri kurum kimliği oluşturmaları ve üyelerinin örgütsel bağlılığını sağlamaları ile mümkündür. Bu nedenle bu çalışmada siyasi parti üyelerinin kurum kimliğinin gücüne ilişkin algıları ile örgütsel bağlılık boyutlarına ilişkin algıları incelenmektedir. Araştırmada eski ve yeni kurulan siyasi parti üyelerinin kurum kimliğinin gücüne ve örgütsel bağlılığa ilişkin algılarının demografik değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığı da irdelenmektedir. Araştırmanın bulguları genel olarak incelendiğinde eski ve yeni siyasi parti ayrımında üyelerin kurum kimliği gücü ve örgütsel bağlılık unsurlarına ilişkin algılarının cinsiyet, medeni durum ve yaş gibi demografik unsurlar açısından farklılaştığını göstermektedir.
Teşekkür
Bu makalenin hazırlanması sürecinin başından sonuna kadar her aşamasında bilgi ve tecrübesiyle bana yol gösteren ve desteklerini esirgemeyen değerli hocam sayın Prof.Dr. Hülya GÜNDÜZ ÇEKMECELİOĞLU’na içten teşekkürlerimi sunarım.
Kaynakça
- 1. Albert, S., & Whetten, D. A. (1985). Organizational İdentity. Research İn Organizational Behavior, 7, 263–295.
- 2. Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social İdentity Theory And The Organization. The Academy Of Management Review, 14(1), 20–39.
- 3. Balmer John (2008). “Identity Based Views Of The Corporation: Insights From Corporate Identity, Organizational Identity, Social Identity, Visual Identity, Corporate Brand Identity And Corporate Image”, European Journal Of Marketing. Vol. 42, No. 9, Pp. 879–906.
- 4. Brown, M.E. (1969) Identification And Some Conditions Of Organizational In-Volvement, Administrative Science Quarterly, 14: 346-355.
- 5. Dağdemir Ali (2008). Kurum Kimliği Ve Kurumsal Bağlılık Arasındaki İlişki, Kurum Kimliğinin Çalışanların Kurumsal Bağlılıkları Üzerindeki Etkilerinin Bir İşletmede Araştırılması, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- 6. Davis Anthony (2006). Halkla İlişkilerin Abc’si, (Çevr Ü. Şendilek), Mediacat Kitapları, İstanbul.
- 7. Demirtaş, H. A. (2003), “Sosyal Kimlik Kuramı, Temel Kavram Ve Varsayımlar”, İletişim Araştırmaları Dergisi,1(1), 123-144.
- 8. Dutton J., Dukerıch J. Ve Harquaıl, C.V. (1994) Organizational Images And Membership Commitment, Administrative Science Quarterly, 34: 239-263.
- 9. Elden Müge Ve Yeygel Sinem (2006). Kurumsal Reklamın Anlattıkları, Beta Yayınları, İstanbul.
- 10. Gioia, D. A., Schultz, M., & Corley, K. G. (2000). Organizational İdentity, İmage, And Adaptive İnstability. Academy Of Management Review, 25(1), 63-81.
- 11. Gagliardi, P. (1986). "The Creation And Change Of Organizational Culturs: A Conceptual Framework." Organization Al Studies, 7/2: Iı7-134.
- 12. Hatch, Mary Ve Schultz, Majken (1997). “Relations Between Organizational Culture, İdentity, And İmage,” European Journal Of Marketing. 31, (5/6): 356–365.
- 13. Kışlalı, Ahmet Tamer (2008). Siyaset Bilimi. 13. Baskı, Ankara: İmge Yayınları.
- 14. Kreiner, G.E. And Ashforth, B.E. (2004) Evidence Toward An Expanded Model Of Organizational Identification. Journal Of Organizational Behavior: The International Journal Of Industrial, Occupational And Organizational Psychology And Behavior, 25, 1-27.
- 15. Lee, S.M. (1971) An Empirical Analysis Of Organizational Identification, Academy Of Management Journal, 14: 213-226.
- 16. Marwa Tourkya, Sharifah Faridah Syed Alwic, Philip Kitchend, Tengku Melewarf And Ahmed Shaalan (2020). “New Conceptualization And Measurement Of Corporate İdentity: Evidence From Uk Food And Beverage İndustry”, Journal Of Business Research, Vol 109, Pp. 595-606.
- 17. Melewar, Tengku. (2003) “Measuring Visual İdentity: A Multi-Construct Study.” Corporate Communications: An International Journal, 5(1): 36–41
- 18. Melewar, Tengku (2003). “Kurumsal Kimlik İnşasını Belirleyen Faktörler: Bir Literatür Taraması”, (Çev: Zeliha Hepkon). İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 4, Ss. 175-211.
- 19. Okay, A. (2013). Kurum Kimliği. İstanbul: Derin Yayınları.
- 20. Okay, Ayla (2013). Kurum Kimliği, 7. Baskı, Derin Yayınları, İstanbul.
- 21. Öztekin, Ali (2007). Siyaset Bilimine Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
- 22. Salman Gülçin Ve Eroğlu Erhan (2017). “Sosyal Medyada Kurum Kimliği Yönetimi: Türkiye’nin En Büyük 500 Şirketi Üzerine Bir Araştırma”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, Ss. 525-547.
- 23. Seyhan, Mehmet (2020). The Department Of Political Science And Public Administration. (Yüksek Lisans Tezi). Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- 24. Şerif, M. (1936) Toplumsal Normların Psikolojisi (Psychology Of Social Norm)
- 25. Şevik, Neslihan (2018). “Kurumsal Kimlik Ve Kurumsal İtibar Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma”, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
- 26. Turner, J. (1987). Rediscovering The Social Group: A Self Categorization Theory. Oxford: Basil Blakcwell.
- 27. Van Rekom, J. (1997). Deriving An Operational Measure Of Corporate İdentity. European Journal Of Marketing, 31(5/6): 410 - 422.