Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

MARKA AKTİVİZM ALGISININ TÜKETİCİ KİMLİĞİ ve SATIN ALMA ile İLİŞKİSİ: KADINA ŞİDDET ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 20, 1 - 19, 03.01.2025
https://doi.org/10.58202/joecopol.1596525

Öz

Günümüzde yaşanan hızlı değişim farklı alanlarda etkilerini göstermektedir. Bu etkiler tüketicilerin yaşam tarzları, alışkanlıkları, algıları, davranışları, kimlikleri ve marka stratejilerine, tüketicilerin markalar ile ilişkilerine yansımaktadır. Toplumu ilgilendiren her konuyu kendi bünyesinde barındıran marka aktivizm, tüketicilerin beklentileri doğrultusunda çalışmalara yön vermektedir. Bu bağlamda çalışmada; X ve Y kuşağında yer alan kadın tüketicilerin marka aktivizm reklamlarına karşı tutumunu inceleyerek konuya dair aydınlatıcı sonuçlara ulaşmak ve literatüre katkı sağlamak amaçlanmıştır. Ayrıca, tüketicilerden elde edilecek veriler doğrultusunda marka-tüketici kimliği arasındaki ilişkiye yeni bir perspektif sunmak hedeflenmiştir. Çalışmada derinlemesine mülakat yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklem büyüklüğü, Manisa ili için 12’si X 12’si Y kuşağı olmak üzere 24 kadın, Konya ili için 12’si X 12’si Y kuşağı olmak üzere 24 kadın yani toplamda 48 katılımcı olarak belirlenmiştir. Katılımcılardan toplanan verilerin kodlanması ve analizi MAXQDA 2020 programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Yapılan araştırmalar sonucunda, katılımcıların medeni durumuna göre marka aktivizm algısı değişmektedir. Türkiye’de daha fazla markanın marka aktivizm faaliyetlerinde kadına şiddet konusunu ele almaları gerektiği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Altuntuğ, N. (2010). Geleneksel Tüketim Olgusunun Kırılma Noktası: Yeni Bir Tüketim Paradigmasına ve Tüketici Kimliğine Doğru. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 111-118. Erişim adresi: Microsoft Word - 13nevriye_altuntug.doc
  • Aydın, A. (t.y.). Tüketici Davranışlarına Giriş. Erişim adresi: TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
  • Backman, F. ve Lundren, F. (2021). Millenials demand for bnrand activism: A Qualitative studie about corporate brands using brand activism as a communication strategy to reach millennials. Bachelor’s Program in International Marketing.
  • Başkale, H. (2016). Nitel Araştırmalarda Geçerlilik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/753041
  • Bilsel Engin, H. (2016). Markalaşma Kavramı Çerçevesinde Marka Ederi. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 12(46), 277-294. doi: https://doi.org/10.14783/od.v12i46.1000010015
  • Burggraaf, J. ve Larsson, D. (2019). A Quantitative Study on the influence of CEO/brand activism on brand equity and purchase intent in Sweden. (Master’s Program in International Marketing and Brand Management). Erişim adresi: https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8990996&fileOId=8990997
  • Dağdelen, M.K. (2020). Aktivist Marka Reklamlarının Tüketicilerin Marka Tutumlarına İlişkin Önemi. (Yüksek Lisans Tezi). Erişim adresi: Ulusal Tez Merkezi | Anasayfa
  • Değirmen Erenkol, H.A. (t.y.). Tüketici Davranışları. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi. Erişim adresi: http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/isletme_ue/turkdav.pdf
  • Eyada, B. (2020). Brand Activism, the Relation and Impact on Consumer Perception: A Case Study on Nike Advertising. International Journal of Marketing Studies, 12(4), 30-42. Erişim adresi: Brand Activism, the Relation and Impact on Consumer Perception: A Case Study on Nike Advertising | Eyada | International Journal of Marketing Studies | CCSE
  • Glesne, C. (2020). Nitel Araştırmaya Giriş. Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu (Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kartal, Ş. (2021). Nitel Araştırmanın Desenlenmesi. (Editör: Mustafa Çelebi). Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi, 212-236.
  • Keleş, H.N. (2011). Y Kuşağı Çalışanların Motivasyon Profillerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 129-139. Erişim adresi: hatice_necla_keles1
  • Kırıcı Tekeli, E., Kasap, G., Bozkurt, İ. ve Dağ, T. (2021). Rekreatif Bir Faaliyet Olan Balon Turunun İç Turizm Kapsamında İncelenmesi: Forsquare Örneği. 21.Ulusal- 5.Uluslararası Turizm Kongresi İç Turizm (s.412-423), Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kotler, P., Kartajaya, H. ve Setiawan, I. (2017). Pazarlama 4.0 Gelenekselden Dijitale Geçiş. Nadir Özata (Çev.). İstanbul: Optimist Yayın.
  • Kök, T. (2020). 2005-2017 Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Karşılaştırılması: Olgubilimsel Bir Çlaışma. (Yüksek Lisans Tezi). Erişim adresi: Ulusal Tez Merkezi | Anasayfa
  • Levent, O. (2021). Postmodern Pazarlama Anlayışında Dijital Aktivizm Yükselişi: Marka Aktivizm Üzerine Bir İnceleme. (Yüksek Lisans Tezi). Erişim adresi: Postmodern Pazarlama Anlayışında Dijital Aktivizmin Yükselişi: Marka Aktivizmi Üzerine bir İnceleme | AVESİS
  • Lindquist, J. ve Sirgy, M.J. (2006). Shopper, Buyer and Consumer Behavior, Cincinnati. Ok: Atomic Dog Publishing.
  • Mukherjee, S. ve Althuizen, N. (2020). Brand Activism: Does Courting Controversy Help or Hurt a Brand?. International Journal of Research in Marketing, 37(4), 772-788. Erişim adresi: Brand activism: Does courting controversy help or hurt a brand? - ScienceDirect
  • Mücevher, M.H. ve Erdem, R. (2018). X Kuşağı Akademisyenleri ile Y Kuşağı Öğrencilerin Birbirlerine Karşı Algıları. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(22), 60-74. Doi: https://doi.org/10.21076/vizyoner.391745
  • Özkan, A. (2016). Reklam ve Hukuk; Reklamlarla ilgili Yasal Düzenlemeler ve Reklamların Denetim Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. (Editör: Seda Çakar Mengü). Reklamı Anlamlandırmak. İstanbul: Derin Yayınları, 1-24.
  • Rasmussen, K. (2021). Brand Activism and Gender: Nike as a Case Study. Erişim adresi: "Brand Activism and Gender: Nike as a Case Study" by Kirsten Rasmussen
  • Sağlam, Y. ve Kanadlı, S. (2021). Nitel Veri Analizinde Kodlama. Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehnur Demirci 0000-0001-8498-1181

Esen Şahin 0000-0001-7215-5018

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 3 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2024
Kabul Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Demirci, M., & Şahin, E. (2025). MARKA AKTİVİZM ALGISININ TÜKETİCİ KİMLİĞİ ve SATIN ALMA ile İLİŞKİSİ: KADINA ŞİDDET ÖRNEĞİ. Uluslararası Ekonomi Ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, 8(20), 1-19. https://doi.org/10.58202/joecopol.1596525
AMA Demirci M, Şahin E. MARKA AKTİVİZM ALGISININ TÜKETİCİ KİMLİĞİ ve SATIN ALMA ile İLİŞKİSİ: KADINA ŞİDDET ÖRNEĞİ. joecopol. Ocak 2025;8(20):1-19. doi:10.58202/joecopol.1596525
Chicago Demirci, Mehnur, ve Esen Şahin. “MARKA AKTİVİZM ALGISININ TÜKETİCİ KİMLİĞİ Ve SATIN ALMA Ile İLİŞKİSİ: KADINA ŞİDDET ÖRNEĞİ”. Uluslararası Ekonomi Ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi 8, sy. 20 (Ocak 2025): 1-19. https://doi.org/10.58202/joecopol.1596525.
EndNote Demirci M, Şahin E (01 Ocak 2025) MARKA AKTİVİZM ALGISININ TÜKETİCİ KİMLİĞİ ve SATIN ALMA ile İLİŞKİSİ: KADINA ŞİDDET ÖRNEĞİ. Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi 8 20 1–19.
IEEE M. Demirci ve E. Şahin, “MARKA AKTİVİZM ALGISININ TÜKETİCİ KİMLİĞİ ve SATIN ALMA ile İLİŞKİSİ: KADINA ŞİDDET ÖRNEĞİ”, joecopol, c. 8, sy. 20, ss. 1–19, 2025, doi: 10.58202/joecopol.1596525.
ISNAD Demirci, Mehnur - Şahin, Esen. “MARKA AKTİVİZM ALGISININ TÜKETİCİ KİMLİĞİ Ve SATIN ALMA Ile İLİŞKİSİ: KADINA ŞİDDET ÖRNEĞİ”. Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi 8/20 (Ocak 2025), 1-19. https://doi.org/10.58202/joecopol.1596525.
JAMA Demirci M, Şahin E. MARKA AKTİVİZM ALGISININ TÜKETİCİ KİMLİĞİ ve SATIN ALMA ile İLİŞKİSİ: KADINA ŞİDDET ÖRNEĞİ. joecopol. 2025;8:1–19.
MLA Demirci, Mehnur ve Esen Şahin. “MARKA AKTİVİZM ALGISININ TÜKETİCİ KİMLİĞİ Ve SATIN ALMA Ile İLİŞKİSİ: KADINA ŞİDDET ÖRNEĞİ”. Uluslararası Ekonomi Ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 20, 2025, ss. 1-19, doi:10.58202/joecopol.1596525.
Vancouver Demirci M, Şahin E. MARKA AKTİVİZM ALGISININ TÜKETİCİ KİMLİĞİ ve SATIN ALMA ile İLİŞKİSİ: KADINA ŞİDDET ÖRNEĞİ. joecopol. 2025;8(20):1-19.