Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KONYA'DA YAŞAYAN YABANCI ÖĞRENCİLERİN İDEAL VE BEKLENTİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 21, 20 - 43, 29.07.2025
https://doi.org/10.58202/joecopol.1636949

Öz

Bu çalışmada, Konya'da öğrenim gören yabancı öğrencilerin kente ve üniversiteye uyum süreçleri incelenmiş ve çeşitli bulgular elde edilmiştir. Öğrenciler, Konya’daki üniversitelerin eğitim kalitesini ve sunduğu akademik fırsatları genellikle olumlu değerlendirmişlerdir. Ancak, dil yeterliliği ve farklı eğitim sistemine uyum gibi konular bazı öğrenciler için zorluk teşkil etmektedir. Üniversitelerin ve şehrin sunduğu sosyal olanaklar, öğrenciler tarafından büyük ölçüde memnuniyetle karşılanmıştır. Özellikle gençlik merkezleri ve parklar/bahçeler gibi sosyal tesisler, öğrencilerin sıklıkla faydalandığı hizmetler arasında yer almaktadır. Öğrencilerin büyük bir kısmı, Türkiye Bursları (YTB) gibi çeşitli burs ve finansal desteklerden yararlanmaktadır. Ancak, bazı öğrenciler finansal zorluklarla karşılaşmakta ve bu durum akademik başarılarını olumsuz etkileyebilmektedir. Öğrencilerin çoğunluğu evlerde veya özel yurtlarda kalmayı tercih etmektedir. Devlet yurtlarının da önemli bir kısmı öğrencilere konaklama imkanı sağlamaktadır. Ancak, konaklama maliyetleri ve uygun yer bulma gibi konular bazı öğrenciler için sorun teşkil etmektedir. Öğrenciler, kültürel farkındalık ve uyum sağlama konusunda çeşitli zorluklarla karşılaşmaktadır. Dil bariyerleri, sosyal ve ahlaki değerlerdeki farklılıklar, yeni arkadaşlık ilişkileri kurma ve sosyal uyum süreçleri gibi konular, öğrencilerin yaşam kalitesini ve akademik başarılarını etkilemektedir.

Kaynakça

  • Akıncı, B., Nergiz, A., & Gedik, E. (2015). Uyum süreci üzerine bir değerlendirme: Göç ve toplumsal kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, (2), 58–83. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gad/issue/43299/526432
  • Allaberdiyev, P. (2007). Türk Cumhuriyetlerinden Türkiye'ye yüksek öğrenim görmeye gelen öğrencilerin uyum düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=h7cQL2J0pwTHtSYBelGPGg&no=wVgv-pJwdZ5b-aY8_vQ-aA
  • Çelik, F. (2005). İç göçler: Teorik bir analiz. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 167–184. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/50231
  • Doğan, S. (2021). Sorularla sosyoloji ve eğitim sosyolojisi (1. baskı). Akıl Fikir Yayınları. https://www.academia.edu/80120475/SORULARLA_SOSYOLOJ%C4%B0_VE_E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M_SOSYOLOJ%C4%B0S%C4%B0
  • Edmonds, M. L. (2010). The lived experience of nursing students who study abroad: A qualitative inquiry. Journal of Studies in International Education, 14(5), 545–568. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=3e321f0b51dfa01e5b985a0c7f94a870a77e6c0e
  • Emiroğlu, B. (2017). Değerler eğitiminin gençlerin sağlıklı sosyalleşmelerine etkisi. International Journal of Eurasian Education and Culture, 2(3), 115–126. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/398448
  • Ercan, L. (1998). Yabancı uyruklu ve Türk üniversite öğrencilerine ait sorunların bazı değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. http://efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/2869-published.pdf
  • Ertürk, E., Filizöz, B., & Erdirençelebi, M. (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin intibak sorunları: Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Cumhuriyet Üniversitesinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrenciler üzerine bir araştırma. Researcher, 5(1), 49–68. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2151329
  • Eurostat. (2008). Foreign students by level of education and sex. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/product/view/educ_mofo_gen?category=educ.educ_uoe_h.educ_mo.educ_mofo
  • Geçkil, T., & Alagöz, S. B. (2017). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin sorunlarının incelenmesi: Konya ili örneği. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 20(4), 279-285. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/400209
  • Gizir, C. A. (2005). Orta Doğu Teknik Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin problemleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/161013
  • González, C. R., Mesanza, R. B., & Mariel, P. (2011). The determinants of international student mobility flows: An empirical study on the Erasmus Programme. Higher Education, 62(4), 413–430. https://doi.org/10.1007/s10734-010-9396-5
  • Gökyer, N. (2017). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin psikolojik uyumları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 98–108. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1711643
  • Güçlü, N. (1996). Yabancı öğrencilerin uyum problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 101–110. http://efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/1272-published.pdf
  • Gülnar, B., & Balcı, Ş. (2010). Televizyon izleme motivasyonları ve kültürleşme: Yabancı uyruklu üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (28), 447–483. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/257807
  • Kahanec, M., & Králiková, R. (2011). Pulls of international student mobility. IZA Discussion Papers, 6233. Institute for the Study of Labor (IZA). https://www.econstor.eu/bitstream/10419/58949/1/697289508.pdf
  • Kıroğlu, K., & Altun, K. A. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 26–39. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/160784
  • Levatino, A. (2017). Transnational higher education and international student mobility: Determinants and linkage. Higher Education, 73, 637–653. https://link.springer.com/article/10.1007/s10734-016-9985-z
  • Mazzarol, T., & Soutar, G. N. (2002). The push-pull factors influencing international student selection of education destination choice. The International Journal of Educational Management, 16(2), 82–90. https://doi.org/10.1108/09513540210418403
  • Migin, M., Falahat, M., & Khatibi, A. (2015). Conceptualizing the decision-making process of international students in higher education. International Journal of Business and Social Science, 6(1), 119–126. https://www.researchgate.net/publication/306347445_Conceptualizing_the_Decision_Making_Process_of_International_Students_in_Higher_Education
  • OECD. (2022). International Migration Outlook 2022. https://www.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/international-migration-outlook-2022_ee801c11-en
  • Oikarinen, A. (2016). Factors influencing international degree students' study destination choice: A micro-level research on University of Oulu [Unpublished master’s thesis]. University of Oulu. https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201612023191
  • Özkan, G., & Güngör, A. (2015). Uluslararası öğrencilerin durumları: Kırklareli ve Trakya Üniversiteleri örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 174–190. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/17061
  • Özoğlu, M., Gür, B., & İpek, C. S. (2012). Küresel eğilimler ışığında Türkiye’de uluslararası öğrenciler. SETA Yayınları. https://www.academia.edu/4268730
  • Project Atlas. (2022). The top 12 host countries of international students in 2022 (by number of students). Global Challenges. https://globalchallenges.ch/issue/14/figure/table-the-top-12-host-countries-of-international-students-in-2022-by-number-of-students
  • Pyvis, D., & Chapman, A. (2007). Why university students choose an international education: A case study in Malaysia. International Journal of Educational Development, 27(2), 235–246. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2006.07.008
  • Rüzgar, M. E. (2020). Yurt Dışında Yükseköğrenim Gören Türk Öğrenciler Üzerine Bir Araştırma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 193-204. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1711860
  • Sungur, M. A., Şahin, M., Can, G., Şahin, M. F., Duman, K., Pektaş, B., ... & Onuk, H. (2016). Düzce Üniversitesinde yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin yaşam doyumları ve sosyal uyumlarını etkileyen faktörler. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 101–109. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/224968
  • Şahin, M., & Demirtaş, H. (2014). Üniversitelerde yabancı uyruklu öğrencilerin akademik başarı düzeyleri, yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 44(204), 88–113. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/441921
  • Townsend, P., & Poh, H. J. (2008). An exploratory study of international students studying and living in a regional area. Journal of Marketing for Higher Education, 18(2), 240–262. https://doi.org/10.1080/08841240802487411
  • Tuzcu, A., & Bademli, K. (2014). Göçün psikososyal boyutu. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 6(1), 56–66. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/115028
  • UNESCO Institute for Statistics. (2009). Global education digest 2009: Comparing education statistics across the world. UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001832/183249e.pdf
  • UNESCO Institute for Statistics. (2022). International student mobility in tertiary education. https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/f_unesco1015_brochure_web_en.pdf
  • Yazıcı, H. (2018). İnsan ve kültür Kitap İncelemesi. Remzi Kitabevi. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/612728
  • Yıldıran, C., & Özer, D. (2016). Yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin durum analizi. Karabük Üniversitesi Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 20–34. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/307234
  • Yiğit, R. (2012). Konya ilinde öğrenim gören yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin temel psikolojik ihtiyaçlarının bir kısım değişkenler bakımından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (28), 317–326. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1724607
  • Yükseköğretim Kurulu. (2024). Yükseköğretimde uluslararasılaşma strateji belgesi. https://eski.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2025/yuksekogretimde-uluslararasilasma-strateji-belgesi-2024-2028.pdf
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hanane Fidha 0009-0002-0779-7465

Ahmet Diken 0000-0002-6455-9749

Erken Görünüm Tarihi 17 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 29 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 10 Şubat 2025
Kabul Tarihi 16 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Fidha, H., & Diken, A. (2025). KONYA’DA YAŞAYAN YABANCI ÖĞRENCİLERİN İDEAL VE BEKLENTİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, 9(21), 20-43. https://doi.org/10.58202/joecopol.1636949
AMA Fidha H, Diken A. KONYA’DA YAŞAYAN YABANCI ÖĞRENCİLERİN İDEAL VE BEKLENTİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. joecopol. Temmuz 2025;9(21):20-43. doi:10.58202/joecopol.1636949
Chicago Fidha, Hanane, ve Ahmet Diken. “KONYA’DA YAŞAYAN YABANCI ÖĞRENCİLERİN İDEAL VE BEKLENTİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi 9, sy. 21 (Temmuz 2025): 20-43. https://doi.org/10.58202/joecopol.1636949.
EndNote Fidha H, Diken A (01 Temmuz 2025) KONYA’DA YAŞAYAN YABANCI ÖĞRENCİLERİN İDEAL VE BEKLENTİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi 9 21 20–43.
IEEE H. Fidha ve A. Diken, “KONYA’DA YAŞAYAN YABANCI ÖĞRENCİLERİN İDEAL VE BEKLENTİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”, joecopol, c. 9, sy. 21, ss. 20–43, 2025, doi: 10.58202/joecopol.1636949.
ISNAD Fidha, Hanane - Diken, Ahmet. “KONYA’DA YAŞAYAN YABANCI ÖĞRENCİLERİN İDEAL VE BEKLENTİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi 9/21 (Temmuz2025), 20-43. https://doi.org/10.58202/joecopol.1636949.
JAMA Fidha H, Diken A. KONYA’DA YAŞAYAN YABANCI ÖĞRENCİLERİN İDEAL VE BEKLENTİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. joecopol. 2025;9:20–43.
MLA Fidha, Hanane ve Ahmet Diken. “KONYA’DA YAŞAYAN YABANCI ÖĞRENCİLERİN İDEAL VE BEKLENTİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, c. 9, sy. 21, 2025, ss. 20-43, doi:10.58202/joecopol.1636949.
Vancouver Fidha H, Diken A. KONYA’DA YAŞAYAN YABANCI ÖĞRENCİLERİN İDEAL VE BEKLENTİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. joecopol. 2025;9(21):20-43.