The aim of this study is to examine the web sites of medical travel facilitators which are operating as mediators in medical tourism that is subdivision of rapidly developing health tourism in the world and in our country. In the worldwide 4.5% of searches which is made by the internet are related to health.Also, in medical tourism brokers are the first meeting point with the patient. The review of the web sites of these brokers is important to understand the role of intermediaries in medical tourism and it is one of the few studies which is analysing study the web sites of travel planners in medical tourism.In this study, web sites of medical travel planners were examined using content analysis method. The contents of the web sites were analyzed with a scale consisting of 7 dimensions and 43 expressions. The scale includes institutional information, target group/stakeholder information, health information, product/service information, upto-date and information, facilitating transactions and financial information. According to the findings of in the research obtained, is seen that the satisfaction of the medical patients is given importance, the detailed information about the services is provided and the medical planners are working as a travel agent. Hotel accommodation and package price options are some of features of the web sites which are the forefront. What is seen from the study that tourism and medical service are offered together
Medical tourism website content medical travel planners health tourism
Bu çalışmanın amacı Dünya’da ve ülkemizde hızla gelişmekte olan sağlık turizminin bir alt dalı olan medikal turizmde, aracı kurum olarak faaliyet gösteren medikal seyahat planlayıcılarının web sitelerinin incelenmesidir. Dünya genelinde internet üzerinden yapılan aramaların %4,5’i sağlık ile ilgilidir. Ayrıca, medikal turizmde hastaların ilk buluşma noktası aracılardır. Bu aracı kurumların web sitelerinin incelenmesi medikal turizmde aracıların rolünü anlamak ve medikal turizmde seyahat planlayıcılarının web sitelerini inceleyen az sayıda çalışmadan biri olması bakımından önemlidir. Bu çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılarak, medikal seyahat planlayıcılarının web siteleri incelenmiştir. Söz konusu web sitelerinin içerikleri 7 boyut ve 43 ifadeden oluşan bir ölçek ile analiz edilmiştir. Ölçek, kurum bilgileri, hedef grup/paydaş bilgisi, sağlık bilgisi, ürün/hizmet bilgisi, güncellik ve bilgilendirme, kolaylaştırıcı işlemler ve finansal bilgileri içermektedir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, medikal hastaların memnuniyetlerine önem verildiği, hizmetler konusunda detaylı bilgiler sunulduğu ve medikal planlayıcıların bir seyahat acentası gibi çalıştığı görülmektedir. Web sitelerinin özellikleri arasında otelde konaklama ve paket fiyat seçenekleri ön plana çıkmakta, turizmin ve tıbbi hizmetin bir arada sunulduğu görülmektedir
Medikal turizm web sitesi içeriği medikal seyahat planlayıcıları sağlık turizmi
Diğer ID | JA46EB55TG |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |