Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TURİZM LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN TURİZM SEKTÖRÜNE YÖNELİK İŞ ETİĞİ TUTUMLARI

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 38 - 46, 23.07.2019

Öz

Turizm sektöründe kalifiye iş gören ve turizm mezunu işletme yöneticilerinin olması gerektiği birçok çalışmada yinelenmektedir. Fakat birçok işletme turizm mezunu personellerini elde tutma konusunda zorluk yaşamaktadır. Bu nedenle işletmelerin çalışanlarının işletme ile ilgili tutumlarını, davranışlarını değerlendirmeleri ve anlamaları gerekmektedir. Bu noktada iş etiği önem arz etmektedir. Bu doğrultuda çalışma iş etiği kavramının önemine değinmek ve turizm lisans öğrencilerinin turizm sektörüne yönelik iş etiği tutumlarını belirlemek, bu tutumların demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini ölçmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Turizm İşletmeciliği bölümü
öğrencilerine yönetici gözünden iş etiği tutumu anketi yöneltilmiştir. Öğrencilerin kendilerini yönetici yerine koyarak bu anketi iş etiği açısından değerlendirmeleri istenmiştir. Çalışmada 274 öğrenci üzerinden kullanılabilir anket elde edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre Turizm İşletmeciliği bölümü öğrencilerinin cinsiyet ve sınıf düzeyleri ile iş etiği tutumları arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Fakat lise türü, sektör deneyimi, kariyer, iş etiği kavramını duyma, etik ve ahlak konularında ders alma ile ilgili demografik özelliklerine göre iş etiği tutumları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aktaş, K. (2014). Etik-Ahlak İlişkisi ve Etiğin Gelişim Süreci, Journal of International Management and Social Researches, 1(2), 22-32.
  • Aslan, A., & Kozak, M. (2006). Turizmde Gelişme ve Etik Sorunları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Ege Academic Review, 6(1), 49-61.
  • Aydın, E., Şimşek, A., & Çilesiz, E. (2016). Potansiyel İş Gücü Olarak Turizm Öğrencilerinin Etik Eğilimlerinin Belirlenmesi: Atatürk Üniversitesi Turizm Fakültesine Yönelik Bir Uygulama, Journal of Tourism and Research, 5(2), 20-42.
  • Başarır, Ç. (2006). İnsan Kaynakları Yönetiminde Etiksel İlkelerin Yerleştirilmesi ve Bir Uygulama, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir.
  • Buff, C. L. (2005). Using Student Generated Codes of Conduct in the Classroom to Reinforce Business Ethics Education, Journal of Business Ethics, 61, 101-110.
  • Cole, B.C., & Smith, D.L. (1996). Perceptions of Business Ethics: Students vs. Business People, Journal of Business Ethics, 15, 889-896.
  • Donyadide, A. (2010). Ethics in Tourism, European Journal of Social Sciences, 17(3), 426-433.
  • Eltan, C. (2013). Etik, İş Etiği ve Sağlık Hizmetlerinde Etik (Çivril Devlet Hastanesi Sağlık Personelinde İş Etiği Algısı), Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Anabilim Dalı Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Erdem, B. (2004). Otel İşletmelerinde İnsan Kaynakları Planlamasının Yeri ve Önemi, Sosyal Bilimler Dergisi, 35-54.
  • Fox, J. (2000). Approaching Managerial Ethical Standards in Croatia’s Hotel İndustryi International Journal of Contemporary Hospitality Management, 12(1),70-74. Holjevac, I. A. (2008). Business Ethics in Tourism: As a Dimension of TQM, Total Quality Management, 19 (10), 1029-1041.
  • İyitoğlu, V. (2012). Turizm Öğrencilerinin Turizm İşletmelerinde İş Etiği Algıları: Farklı Önlisans Turizm Programlarına Bir Kıyaslama, III. Turizmde İnsan Kaynakları Sempozyumu, 166-184.
  • Jamnik, A. (2017). The Challenges of Business Ethics: The Basic Principles of Business Ethics-Ethical Codex in Business, Review of Innovation and Competitiveness, 3(3), 85-98.
  • Kacetl, J. (2014). Business Ethics for Students of Management, 2. World Conference on Business, Economics and Management, 109, 875-879.
  • Kaya, M. (2017). Öğrencilerin Otel İşletmelerindeki İş Etiğine Yönelik Algıları, International Conference on Eurasian Economies, 192-198.
  • Lee, L. Y.-S., & Tsang, N. K. F. (2013). Perceptions of Tourism and Hotel Management Students on Ethics in the Workplace, Journal of Teaching in Travel ve Tourism, 13(3), 228-250.
  • Payne, D., & Dimanche, F. (1996). Towards a Code of Conduct fort he Tourism Industry: An Ethics Model, Journal of Business Ethics, 15, 997-1007.
  • Pelit, E., & Güçer, E. (2006). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğiyle İlgili Etik Olmayan Davranışlara ve Öğretmenlerİ Etik Dışı Davranışa Yönelten Faktörlere İlişkin Algılamaları, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 95-119.
  • Salehi, M., Saeidinia, M., & Aghaei, M. (2012). Business Ethics, International Journal of Scientific and Research Publications. 2(1), 91-95.
  • Sayım, F. (2015). Etik Ve İş Etiği Kavramları, Akademik Arge Dergisi-Sosyal Bilimler, Sayı:15-1, İstanbul.
  • Taş, H., Bingöl, S., Cebeci, E., Kartal, K., & Zengince, M. (2005). Etik, Etik Mühendislik ve Etik Kavramının Tarihsel Gelişimi, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Bildiriler Kitabı, 83-86.
  • Tunç, R. (2010). Çalışma Hayatında İş Etiği ve Turizm Sektöründe Bir Uygulama, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Tezli Yüksek Lisans, Afyon.
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2011). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Detay Yayıncılık, 3. Baskı, Ankara.
  • Yeh, R. (2012). Hotel General Managers’ Perceptions of Business Ethics Education: Implications for Hospitality Educators, Professionals, and Students, Journal of Human Resources in Hospitality ve Tourism, 11(1), 72-86.
  • Yıldırım, M. H., & Uğuz Ş. (2012). İş Etiği ve Üniversite Öğrencilerinin Etik Algılarını Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 177-187.
  • Yılmazer, A., & Bahadır, İ. (2011). Otel İşletmelerinde Ön Büro Çalışanlarının Etik Algılamalarına Yönelik Bir Araştırma, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 21-40.
  • YÖK (Yükseköğretim Kurumu), (2018). Genel İstatistikler, http://www.tuader.org/wp-content/uploads/2018/09/Genel-%C4%B0statistikler.pdf.
  • Zebardast, L. (2018). The Role of Environmental Ethics in Sustainable Tourism Development, International Journal of Ethics ve Society (IJES), 1(1), 1-5.

TOURISM UNDERGRADUATE STUDENTS’ ATTITUDES OF BUSINESS ETHICS FOR TOURISM SECTOR

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 38 - 46, 23.07.2019

Öz

Turizm sektöründe kalifiye iş gören ve turizm mezunu işletme yöneticilerinin olması gerektiği birçok çalışmada yinelenmektedir. Fakat birçok işletme turizm mezunu personellerini elde tutma konusunda zorluk yaşamaktadır. Bu nedenle işletmelerin çalışanlarının işletme ile ilgili tutumlarını, davranışlarını değerlendirmeleri ve anlamaları gerekmektedir. Bu noktada iş etiği önem arz etmektedir. Bu doğrultuda çalışma iş etiği kavramının önemine değinmek ve turizm lisans öğrencilerinin turizm sektörüne yönelik iş etiği tutumlarını belirlemek, bu tutumların demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini ölçmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Turizm İşletmeciliği bölümü
öğrencilerine yönetici gözünden iş etiği tutumu anketi yöneltilmiştir. Öğrencilerin kendilerini yönetici yerine koyarak bu anketi iş etiği açısından değerlendirmeleri istenmiştir. Çalışmada 274 öğrenci üzerinden kullanılabilir anket elde edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre Turizm İşletmeciliği bölümü öğrencilerinin cinsiyet ve sınıf düzeyleri ile iş etiği tutumları arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Fakat lise türü, sektör deneyimi, kariyer, iş etiği kavramını duyma, etik ve ahlak konularında ders alma ile ilgili demografik özelliklerine göre iş etiği tutumları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aktaş, K. (2014). Etik-Ahlak İlişkisi ve Etiğin Gelişim Süreci, Journal of International Management and Social Researches, 1(2), 22-32.
  • Aslan, A., & Kozak, M. (2006). Turizmde Gelişme ve Etik Sorunları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Ege Academic Review, 6(1), 49-61.
  • Aydın, E., Şimşek, A., & Çilesiz, E. (2016). Potansiyel İş Gücü Olarak Turizm Öğrencilerinin Etik Eğilimlerinin Belirlenmesi: Atatürk Üniversitesi Turizm Fakültesine Yönelik Bir Uygulama, Journal of Tourism and Research, 5(2), 20-42.
  • Başarır, Ç. (2006). İnsan Kaynakları Yönetiminde Etiksel İlkelerin Yerleştirilmesi ve Bir Uygulama, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir.
  • Buff, C. L. (2005). Using Student Generated Codes of Conduct in the Classroom to Reinforce Business Ethics Education, Journal of Business Ethics, 61, 101-110.
  • Cole, B.C., & Smith, D.L. (1996). Perceptions of Business Ethics: Students vs. Business People, Journal of Business Ethics, 15, 889-896.
  • Donyadide, A. (2010). Ethics in Tourism, European Journal of Social Sciences, 17(3), 426-433.
  • Eltan, C. (2013). Etik, İş Etiği ve Sağlık Hizmetlerinde Etik (Çivril Devlet Hastanesi Sağlık Personelinde İş Etiği Algısı), Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Anabilim Dalı Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Erdem, B. (2004). Otel İşletmelerinde İnsan Kaynakları Planlamasının Yeri ve Önemi, Sosyal Bilimler Dergisi, 35-54.
  • Fox, J. (2000). Approaching Managerial Ethical Standards in Croatia’s Hotel İndustryi International Journal of Contemporary Hospitality Management, 12(1),70-74. Holjevac, I. A. (2008). Business Ethics in Tourism: As a Dimension of TQM, Total Quality Management, 19 (10), 1029-1041.
  • İyitoğlu, V. (2012). Turizm Öğrencilerinin Turizm İşletmelerinde İş Etiği Algıları: Farklı Önlisans Turizm Programlarına Bir Kıyaslama, III. Turizmde İnsan Kaynakları Sempozyumu, 166-184.
  • Jamnik, A. (2017). The Challenges of Business Ethics: The Basic Principles of Business Ethics-Ethical Codex in Business, Review of Innovation and Competitiveness, 3(3), 85-98.
  • Kacetl, J. (2014). Business Ethics for Students of Management, 2. World Conference on Business, Economics and Management, 109, 875-879.
  • Kaya, M. (2017). Öğrencilerin Otel İşletmelerindeki İş Etiğine Yönelik Algıları, International Conference on Eurasian Economies, 192-198.
  • Lee, L. Y.-S., & Tsang, N. K. F. (2013). Perceptions of Tourism and Hotel Management Students on Ethics in the Workplace, Journal of Teaching in Travel ve Tourism, 13(3), 228-250.
  • Payne, D., & Dimanche, F. (1996). Towards a Code of Conduct fort he Tourism Industry: An Ethics Model, Journal of Business Ethics, 15, 997-1007.
  • Pelit, E., & Güçer, E. (2006). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğiyle İlgili Etik Olmayan Davranışlara ve Öğretmenlerİ Etik Dışı Davranışa Yönelten Faktörlere İlişkin Algılamaları, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 95-119.
  • Salehi, M., Saeidinia, M., & Aghaei, M. (2012). Business Ethics, International Journal of Scientific and Research Publications. 2(1), 91-95.
  • Sayım, F. (2015). Etik Ve İş Etiği Kavramları, Akademik Arge Dergisi-Sosyal Bilimler, Sayı:15-1, İstanbul.
  • Taş, H., Bingöl, S., Cebeci, E., Kartal, K., & Zengince, M. (2005). Etik, Etik Mühendislik ve Etik Kavramının Tarihsel Gelişimi, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Bildiriler Kitabı, 83-86.
  • Tunç, R. (2010). Çalışma Hayatında İş Etiği ve Turizm Sektöründe Bir Uygulama, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Tezli Yüksek Lisans, Afyon.
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2011). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Detay Yayıncılık, 3. Baskı, Ankara.
  • Yeh, R. (2012). Hotel General Managers’ Perceptions of Business Ethics Education: Implications for Hospitality Educators, Professionals, and Students, Journal of Human Resources in Hospitality ve Tourism, 11(1), 72-86.
  • Yıldırım, M. H., & Uğuz Ş. (2012). İş Etiği ve Üniversite Öğrencilerinin Etik Algılarını Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 177-187.
  • Yılmazer, A., & Bahadır, İ. (2011). Otel İşletmelerinde Ön Büro Çalışanlarının Etik Algılamalarına Yönelik Bir Araştırma, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 21-40.
  • YÖK (Yükseköğretim Kurumu), (2018). Genel İstatistikler, http://www.tuader.org/wp-content/uploads/2018/09/Genel-%C4%B0statistikler.pdf.
  • Zebardast, L. (2018). The Role of Environmental Ethics in Sustainable Tourism Development, International Journal of Ethics ve Society (IJES), 1(1), 1-5.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serpil Kaya

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaya, S. (2019). TURİZM LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN TURİZM SEKTÖRÜNE YÖNELİK İŞ ETİĞİ TUTUMLARI. Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 2(1), 38-46.