Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Nomofobi Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 24 - 34, 30.06.2019

Öz

Akıllı telefonların sebep olduğu rahatsızlıkların başında nomofobi
sendromu gelmektedir. İngilizce “no mobile phobia” kelimelerinden türetilen
nomofobi, bireyin cep telefonundan mahrum olma korkusu anlamına gelmektedir.
Bireyin telefonu yanında değilken boşluk duygusuna kapılması ya da telefonunu
sürekli kontrol etmesi şeklinde takıntılı davranışlar sergilemesi ve bazı
fiziksel sorunlarla anksiyete belirtileri göstermesi bu sendromun bazı
işaretleridir. Öğrencilere, örgün eğitim içinde zinde yaşam teknikleri ve
pratiklerinin eğitimini veren beden eğitimi ve spor öğretmenleridir ve beden
eğitimi öğretmenlerinin nomofobi düzeyleri bilinmemektedir. Dolayısı ile
yapılan bu çalışmayla, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin nomofobi
düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2018-2019 eğitim öğretim
yılında Ankara’da görev yapmakta olan 2002 beden eğitimi öğretmeni arasından
336’sına uygulanmıştır. Yıldırım ve Correia’nın (2015) geliştirdikleri ve
Yıldırım ve arkadaşlarının (2016) Türkçe’ye uyarladıkları, 20 madde ve “Bilgiye
Ulaşamama (BU), Cihazdan Yoksunluk (CY), İletişimi Kaybetme (İK), Çevrimiçi
Olamama (ÇO)” adı altında 4 alt boyuttan oluşan 5’li likert tipi nomofobi
ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi için parametrik testlerden cinsiyet
değişkeni için t testi, yaş ve hizmet yılı değişkenleri için tek faktörlü ANOVA
kullanılmıştır. Yapılan tüm analizlerde anlamlılık düzeyi 0.05 olarak
alınmıştır. Çalışma sonuçlarına göre, erkek beden eğitimi öğretmenlerinin,
kadın beden eğitimi öğretmenlerine göre nomofobi düzeylerinin daha fazla, yaşı
küçük olan beden eğitimi öğretmenlerinin, yaşı daha büyük beden eğitimi
öğretmenlerine göre nomofobik eğilimleri daha çok görülmektedir. Hizmet yılı
daha az olan beden eğitimi öğretmenlerinin, hizmet yılı daha fazla olan
öğretmenlere göre nomofobi düzeyleri daha fazladır. Hem kendi yaşam
kalitelerini arttırmaları hem de öğrencilerin nomofobi olmalarını engelleyici
tedbir almaları açısından beden eğitimi öğretmenlerinde farkındalık yaratmak
gerekmektedir. Bu sendromun akıllı cep telefonu kullanan her insan da
görülebileceğinden hareketle nomofobiye ilişkin daha fazla araştırma yapılması
önerilmektedir.

Kaynakça

  • Beranuy, M., Oberst, U., Carbonell, X., & Chamarro, A. (2009). Problematic Internet and Mobile Phone Use and Clinical Symptoms in College Students: The Role of Emotional Intelligence. Computers in Human Behavior, 25(5), 1182-1187.
  • Bragazzi, N. L., & Del Puente, G. (2014). A Proposal for Including Nomophobia in the New DSM-V. Psychology Research and Behavior Management, 7, 155.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (24. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cummiskey, M. (2011). There’s an App for That Smartphone Use in Health and Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 82(8), 24-30.
  • Erdem, H., Türen, U., & Kalkın, G. (2017). Mobil Telefon Yoksunluğu Korkusu (Nomofobi) Yayılımı: Türkiye’den Üniversite Öğrencileri ve Kamu Çalışanları Örneklemi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(1),1.
  • Hoşgör, H., Tandoğan, Ö. & Hoşgör, D. G. (2017). Nomofobinin Günlük Akıllı Telefon Kullanım Süresi Ve Okul Başarısı Üzerindeki Etkisi: Sağlık Personeli Adayları Örneği, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 5, Sayı: 46, s. 573-595.
  • Kang, S., & Jung, J. (2014). Mobile Communication for Human Needs: A Comparison of Smartphone Use Between The US and Korea. Computers in Human Behavior, 35, 376-387.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıcılık.
  • King, A. L. S., Valença, A. M., Silva, A. C., Sancassiani, F., Machado, S., & Nardi, A. E. (2014). “Nomophobia”: Impact of Cell Phone Use Interfering with Symptoms and Emotions of Individuals with Panic Disorder Compared with a Control Group. Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health: CP & EMH, 10, 28.
  • Krejcie, R. V. ve Morgan, D. W. (2002). Determining Sample Size For Research Activities. Educatıonal And Psychologıcal Measurement, 30, 607-610.
  • Kretschmann, R. (2015). Effect of Physical Education Teachers' Computer Literacy on Technology Use in Physical Education. The Physical Educator, 72(5).
  • Kwon M. vd. (2013) The Smartphone Addiction Scale: Development and Validation of a Short Version for Adolescents. Plos One, 8(12): 1-7.
  • Oberst, U. E. (2018). From Technological Addiction to Benefit, Well-Being, and Health. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l'educació i de l'esport Blanquerna, 36(1), 9-10.
  • Oulasvirta, A., Rattenbury, T., Ma, L., & Raita, E. (2012). Habits Make Smartphone Use More Pervasive. Personal and Ubiquitous Computing, 16(1), 105-114.
  • Öztunç, M. (2013). Analysis of Problematic Mobile Phone Use, Feelings of Shyness and loneliness in Accordance With Several Variables. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106, 456–466.
  • Park, N., Kim, Y.-C., Shon, H. Y., & Shim, H. (2013). Factors Influencing Smartphone Use and Dependency in South Korea. Computers in Human Behavior, 29, 1763-1770.
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS İle Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Takao, M., Takahashi, S., & Kitamura, M. (2009). Addictive Personality and Problematic Mobile Phone Use. CyberPsychology & Behavior, 12(5), 501-507.
  • Wishart, J. (2009). Use of Mobile Technology for Teacher Training. Mobile Learning: Transforming The Delivery of Education and Training, 265-278.
  • Witkowski, E., Hutchins, B., & Carter, M. (2013, September). E-sports on the Rise?: Critical Considerations on the Growth and Erosion of Organized Digital Gaming Competitions. In Proceedings of The 9th Australasian Conference on Interactive Entertainment: Matters of Life and Death (p. 43). ACM.
  • Xu, J., Shen, L. X., Yan, C. H., Hu, H., Yang, F., Wang, L., & Ouyang, F. X. “Personal Characteristics Related to The Risk of Adolescent Internet Addiction: A Survey in Shanghai, China”, BMC Public Health, 12(1), 1106.
  • Yildirim, C., & Correia, A. P. (2015). Exploring the Dimensions of Nomophobia: Development and Validation of a Self-Reported Questionnaire. Computers in Human Behavior, 49, 130-137.
  • Yildirim, C., Sumuer, E., Adnan, M., & Yildirim, S. (2016). A Growing Fear: Prevalence of Nomophobia Among Turkish College Students. Information Development, 32(5), 1322–1331.
  • İNTERNET KAYNAKLARIhttps://www.cnnturk.com [Erişim Tarihi:01.03.2019].
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Ercan 0000-0002-6271-8347

Nedim Tekin

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 20 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ercan, Ö., & Tekin, N. (2019). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Nomofobi Düzeylerinin İncelenmesi. Journal of Global Sport and Education Research, 2(1), 24-34.

 

   18798    18800                Flag Counter

18711 Journal of Global Sport and Education Research (JOGSER) Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı altında lisanslanmıştır.