Bu araştırma, geçici koruma altındaki Suriyeli öğrencilerin okula yönelik tutumlarının incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ayrıca Suriyeli öğrencilerin okula yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler (yaş, baba çalışma durumu vb.) açısından irdelenmesi hedeflenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa ili merkez ilçelerindeki (Eyyübiye, Haliliye ve Karaköprü) Suriye asıllı 278 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların seçiminde uygun örneklem kullanılmıştır. Çalışmada veri toplamak için Okula Yönelik Tutum Ölçeği (OYTÖ) geliştirilmiş, AFA ve DFA analizleri uygulanmıştır. Ölçek, 14 maddeden ve “Kapsayıcı Öğretmen, Okul Arkadaşları ve Okul Yönetimi” şeklinde 3 boyuttan oluşmaktadır. Verilerin analizinde normal dağılımının sağlanmadığı durumlarda non-parametrik testlerden Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testleri, normal dağılımın sağlandığı durumlarda ise parametrik testlerden t-Testi ve ANOVA testleri kullanılmıştır. Araştırmaya katılan geçici koruma altındaki Suriyeli öğrencilerin okula yönelik genel tutumlarının “yüksek” olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğin alt boyutları incelendiğinde katılımcıların okula ilişkin tutumlarının en yüksek “Okul Arkadaşları” boyutunda olduğu gözlemlenmiştir. Katılımcıların okula yönelik tutum düzeylerinin “yaş” değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Buna karşın; katılımcıların okula yönelik tutum düzeylerinin cinsiyet, sınıf, okul saatleri dışında çalışma ve babanın çalışma durumu değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılıklar gösterdiği görülmüştür. Araştırma sonucunda şu öneriler verilebilir; öğretmen, sınıf arkadaşları ve okul yönetimi Suriyeli öğrenciler için sağlıklı uyum sağlamada kilit role sahiptir. Bu nedenle politika yapıcıların, bu olguların Suriyeli öğrencilerin okula entegrasyonundaki önemini ele alması ve Suriyeli öğrenci yoğunluğu olan okullarda kapsayıcı eğitim çalışmalarını güçlendirilmesi gerekmektedir.
Okul Tutumu Göç Adaptasyon Geçici Koruma Altındaki Öğrenci Suriye
This research was carried out to examine the attitudes of Syrian students under temporary protection towards school. The study also aimed to examine the attitudes of Syrian students towards school in terms of various variables (age, number of siblings, etc.). The sample of the study consists of 278 Syrian students under temporary protection in the central districts of Şanlıurfa province (Eyyübiye, Haliliye and Karaköprü) in the 2020-2021 academic year. Appropriate sample was used in the selection of the participants. The scale (SCSS) consists of 14 items and 3 dimensions: "Inclusive Teacher, School Friends and School Management". In the analysis of the data, Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis H tests, which are non-parametric tests, were used in cases where normal distribution was not provided, and t-Test and ANOVA tests were used as parametric tests in cases where normal distribution was achieved. It was determined that the Syrian students under temporary protection participating in the study have a "high" general attitude towards school. When the sub-dimensions of the scale were examined, it was observed that the participants' attitudes towards school were highest in the "School Friends" dimension. It was determined that the level of attitudes of the participants towards school did not show a significant difference according to the "age" variable. However; It has been observed that the attitudes of the participants towards school differ significantly according to the variables of gender, class level, working outside of school hours and working status of the father.The following suggestions can be given as a result of the research; The teacher, classmates and the school administration guide Syrian students in establishing a healthy adaptation. For this reason, policy makers should address the importance of these phenomena in the integration of Syrian students into the school and strengthen inclusive education efforts in schools with a concentration of Syrian students.
School Attitude Migration Adaptation Students Under Temporary Protection Syria
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 8 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1 |