The aim of this research is to examine the relationshipbetween the attitudes towards artificial intelligence andthe level of sports awareness of students studying in the field of Sports Sciences at Adıyaman University. The survey model was used as the method. The datacollection tool used was the Sports Awareness Scale (SAS) developed by Uyar (2019) and the Attitude ScaleTowards Artificial Intelligence developed by Schepmanand Rodway (2020), which was adapted into Turkish byKaya et al. (2022). While 320 students studying at the Faculty of Sports Sciences at Adıyaman University in the2024-2025 academic year formed the population, the sample group consisted of 154 volunteer students. The SPSS 26 program was used for data analysis. The frequency and percentage distributions of theparticipants' demographic characteristics were provided. Descriptive statistics values for the general and sub-dimension scores of sports awareness with respect toattitudes towards artificial intelligence have beenobtained. The Pearson correlation method was appliedto examine the relationship between artificial intelligence attitudes and the general and sub-dimension scores of sports awareness. According to thedemographic characteristics of the participants, the independent samples t-test, a parametric method, was used to examine the differentiation between artificial intelligence attitudes and the general and sub-dimension scores of sports awareness. In statisticalcomparisons, the significance level of p<.05 was examined. Looking at the findings obtained from the research, it was observed that there was no significant difference among the participants in terms of genderand department variables. It has been observed that the average attitude score towards artificial intelligence of participants who are knowledgeable about the technologies used in artificial intelligence is lowercompared to those who are not knowledgeable. Thereare weak positive relationships between the attitudescores towards artificial intelligence and the sub-dimensions of sports awareness, such as sportsknowledge and discernment, as well as the sub-dimensions of social and individual benefits. The multiple linear regression model established regardingthe effect of participants' sports awareness sub-dimension scores (sports knowledge and differentiationof knowledge, as well as social and individual benefit) ontheir attitudes towards artificial intelligence isstatistically significant. According to the variable of having general knowledge about artificial intelligence, no significant difference was found between the participants' scores on sports knowledge and distinction, social and individual benefit, and total sports awarenessscores (p > .05). A significant difference was found in theparticipants' sports knowledge and ability to distinguishinformation in the attitude scores towards artificial intelligence based on the variable of having basic knowledge about the technologies used in artificial intelligence.
Bu araştırmanın amacı, Adıyaman Üniversitesi Spor Bilimleri alanında okuyan öğrencilerin yapay zekaya yönelik tutumları ve spor farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Yöntem olarak tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı Uyar(2019) tarafından geliştirilen Spor Farkındalık Ölçeği (SFÖ) ve Schepman ve Rodway (2020) tarafından geliştirilen ve Türkçe’ye uyarlaması Kaya vd. (2022) tarafından yapılan “Yapay Zekaya Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Adıyaman Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde 2024-2025 yılında eğitim-öğretim gören 320 öğrenci oluştururken; örneklem grubunu ise 154 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Veri analizinde SPSS 26 program kullanılmıştır. Katılımcıların demografik özellikleri için frekans ile yüzde dağılımları verilmiştir. Yapay zeka tutum ile spor farkındalık genel ve alt boyut puanlarının tanımlayıcı istatistik değerleri elde edilmiştir. Yapay zeka tutum ile spor farkındalık genel ve alt boyut puanları arasındaki ilişki için Pearson korelasyon yöntemi uygulanmıştır. Katılımcıların demografik özelliklerine göre yapay zeka tutum ile spor farkındalık genel ve alt boyut puanları arasında farklılaşma durumu için parametrik yöntem olan bağımsız gruplar t testi yöntemi kullanılmıştır. İstatiksel karşılaştırmalarda p<.05 anlamlılık düzeyi incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara bakıldığında, katılımcıların cinsiyet ve bölüm değişkeni açısından anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Yapay zekada kullanılan teknolojiler hakkında bilgi sahibi olan katılımcıların yapay zekaya yönelik tutum puan ortalaması bilgi sahibi olmayanlara göre daha düşük olduğu görülmüştür. Yapay zekaya yönelik tutum puanları ile spor farkındalık alt boyutlarından spor bilgisi ve bilgiyi ayırt etme ile sosyal ve bireysel fayda alt boyut puanları arasında zayıf düzeyde pozitif yönlü ilişkiler bulunmaktadır. Katılımcıların spor farkındalığı alt boyut puanlarının (spor bilgisi ve bilgiyi ayırt etme ile sosyal ve bireysel fayda) yapay zekaya yönelik tutum puanlarına olan etkisine ilişkin kurulan çoklu doğrusal regresyon modeli istatistiksel olarak anlamlıdır. Yapay zeka hakkında genel bilgi sahibi olma durumu değişkenine göre katılımcıların spor bilgisi ve bilgiyi ayırt etme, sosyal ve bireysel fayda ve spor farkındalık toplam puanları arasında anlamlı fark bulunmamıştır (p > .05). Yapay Zekaya Yönelik Tutum Puanlarının Yapay zekada kullanılan teknolojiler hakkında temel bilgi sahibi olma durumu değişkenine göre katılımcıların spor bilgisi ve bilgiyi ayırt etme yapay zekaya yönelik tutum puanlarında anlamlı fark saptanmıştır.
Araştırmanın Etik Kurul İzni: Adıyaman Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Etik Kurulundan 18.03.2025-4 tarihi ve karar sayısı oy birliği ile karar verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 15 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |