Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinde Fiziksel Aktivite Farkındalığı, Aktivite Düzeyi ve Mobil Teknoloji Kullanımının Araştırılması

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 11 - 20, 30.01.2021

Öz

Amaç: Teknoloji sağlık alanında da farklı amaç ve uygulamalar ile kendini göstermektedir. Sağlıklı yaşamın en önemli bileşenlerinden olan aktiviteye dikkat çekmek ve katılımı arttırarak kronik hastalık gelişimini önlemek hedeflenmektedir. Bu amaçla kullanılan sistemler kapsamında mobil aplikasyonlar ve günlük yaşamda da pratik kullanım sağlayan pedometreler, egzersiz rehberleri gibi birçok uygulama geliştirilmiştir. Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyi ve farkındalığını değerlendirmek, mobil teknolojilerin kullanım oranlarını araştırmaktır.
Gereç ve Yöntem: Mobil telefon kullanan ve araştırmaya katılımı kabul eden üniversite öğrencilerinin demografik özellikleri, FIT Skoru ve Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (UFAA) ile fiziksel aktivite düzeyi, yazarlarca oluşturulan değerlendirme formu ile fiziksel aktivite farkındalığı ve mobil teknolojiler hakkında bilgileri sorgulandı.
Bulgular: Çalışmaya 100 üniversite öğrencisi (ortalama yaş: 20,88±1,57 yıl) katıldı. Öğrencilerin FIT skorlarının %71’i normal seviyenin altında bulundu. UFAA sonuçlarına göre öğrencilerin %24’ü düşük, %54’ü orta ve %22’si şiddetli fiziksel aktiviteye katılımı vardı. Öğrencilerin %46’sı düzenli fiziksel aktivite yaparken, fiziksel aktivite yapmalarının birincil amacının ‘’Sağlıklı yaşam’’ (%40) olduğu görüldü. Fiziksel aktivitenin sağlığa yararının yüksek olduğu ve başlangıç yaşının ortalama 9,04 yaş olması gerektiği bildirildi. En sık tercih edilen aktivitenin yürüyüş olduğu ve şiddetinin belirlemede pedometre kullanımının %49 olduğu saptandı.
Sonuç: Öğrencilerin birçoğu yetersiz fiziksel aktivite düzeyine sahip olduğu görülmüştür. Diğer yandan sağlık için fiziksel aktivitenin önemli olduğu ve erken yaşlarda başlanması gerektiği de savunulmuştur. Katılımcıların aktif olarak telefon kullanmalarına karşın fiziksel aktiviteyi destekleyen teknolojik uygulamalar hakkında yeterince bilgiye sahip olmadıkları da düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Blumenthal J, Wilkinson A, Chignell, M. Physiotherapists' and physiotherapy students' perspectives on the use of mobile or wearable technology in their practice. Physiotherapy Canada 2018, 70 (3): 251-261.
  • Carney C, Mutrie N, McNeish S. The impact of transition from university on physically active students. International Journal of Health Promotion and Education 2000, 38 (3): 113-118.
  • Ćosić Mulahasanović I, Nožinović Mujanović A, Mujanović E, Atiković A. Level of Physical Activity of the Students at the University of Tuzla According to IPAQ. Central European Journal of Sport Sciences and Medicine 2018, 21 (1): 23-30.
  • Direito A, Jiang Y, Whittaker R, Maddison R. Smartphone apps to improve fitness and increase physical activity among young people: protocol of the Apps for IMproving FITness (AIMFIT) randomized controlled trial. BMC Public Health 2015, 15 (1): 1-12.
  • Fagaras SP, Radu LE, Vanvu G. The level of physical activity of university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2015, 197: 1454-1457.
  • Genç A, Şener Ü, Karabacak H, Üçok K. Kadın ve erkek genç erişkinler arasında fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi farklılıklarının araştırılması. Kocatepe Tıp Dergisi 2011, 12 (3): 145-150.
  • Hebden L, Cook A, Van Der Ploeg HP, Allman-Farinelli M. Development of smartphone applications for nutrition and physical activity behavior change. JMIR research protocols 2012, 1 (2): e9.
  • Keating XD, Guan J, Piñero JC, Bridges DM. A meta-analysis of college students' physical activity behaviors. Journal of American college health 2005, 54 (2): 116-126.
  • Lapa TY. Physical activity levels and psychological well-being: A case study of university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2015, 186: 739-743.
  • Lieberman LJ, Stuart ME, Hand K, Robinson B. An investigation of the motivational effects of talking pedometers among children with visual impairments and deaf-blindness. Journal of Visual Impairment & Blindness 2006, 100 (12): 726-736.
  • Lubans DR, Morgan PJ, Tudor-Locke C. A systematic review of studies using pedometers to promote physical activity among youth. Preventive medicine 2009, 48 (4): 307-315.
  • Ndahimana D, Kim EK. Measurement methods for physical activity and energy expenditure: a review. Clinical nutrition research. 2017, 6 (2): 68-80.
  • Pengpid S, Peltzer K, Kassean HK, Tsala JPT, Sychareun V, Müller-Riemenschneider F. Physical inactivity and associated factors among university students in 23 low-, middle-and high-income countries. International journal of public health 2015, 60 (5): 539-549.
  • Peterson NE, Sirard JR, Kulbok PA, DeBoer MD, Erickson JM. Sedentary behavior and physical activity of young adult university students. Research in Nursing & Health 2018, 41 (1): 30-38.
  • Sánchez-Zafra M, Zurita-Ortega F, Ramírez-Granizo I, Puertas-Molero P, González-Valero G. Ubago-Jiménez JL. Benlik kavramının düzeyleri ve ilkokul üçüncü kademe öğrencilerinde Video Oyunlarının kullanımıyla ilişkisi. J. Sport Health Res 2019, 11: 43–54.
  • Uluöz E. Overweightness and obesity prevalence among university students in 2015-2016 educational season. Journal of Human Sciences 2016, 13 (3): 5884-5900.
  • Yahia N, Wang D, Rapley M, Dey R. Assessment of weight status, dietary habits and beliefs, physical activity, and nutritional knowledge among university students. Perspectives in public health 2016, 136 (4): 231-244.
  • Yıldız A, Tarakcı D, Mutluay FK. Genç erişkinlerde fiziksel aktivite düzeyi ile vücut kompozisyonu ilişkisi: Pilot çalışma. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 2015, 2 (3): 297-305.
  • Walsh JC, Corbett T, Hogan M, Duggan J, McNamara A. An mHealth intervention using a smartphone app to increase walking behavior in young adults: a pilot study. JMIR mHealth and uHealth 2016, 4 (3): e109.
  • World Health Organization. Global recommendations on physical activity for health. Geneva; 2010. (https://www.who.int/publications/i/item/9789241599979) Accessed February 2019.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Halk Sağlığı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gönül Ertunç Gülçelik

Onur Aydın

Aysel Yıldız Özer

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2021
Gönderilme Tarihi 7 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ertunç Gülçelik, G., Aydın, O., & Yıldız Özer, A. (2021). Üniversite Öğrencilerinde Fiziksel Aktivite Farkındalığı, Aktivite Düzeyi ve Mobil Teknoloji Kullanımının Araştırılması. Journal of Health Sciences and Management, 1(1), 11-20.