Bu
çalışma, hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık algılarının klinik
liderlik özellikleri üzerindeki etkilerini belirleyebilmek amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın evrenini, Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki bir
devlet üniversitesinin Hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrenciler
oluşturmaktadır. Çalışmada örneklem seçimine gidilmemiş olup öğrencilerin
tamamı (N=371) araştırmaya dâhil edilmiş ve toplam 285 öğrenciye ulaşılmıştır.
Veri toplama aracı olarak; tanıtıcı bilgi formu, Klinik Liderlik Ölçeği ve
Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde, SPSS 25 paket programı kullanılarak; tanımlayıcı
analizler, güvenirlik analizi, korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır.
Araştırmanın yürütülebilmesi için; etik kurul onayı, ilgili üniversiteden
gerekli yazılı izinler ve öğrencilerin sözel onamları alınmıştır. Araştırma
kapsamında gerçekleştirilen kültürlerarası duyarlılık ile klinik liderlik
ölçeği alt boyutları arasındaki korelasyon analizinde, pozitif yönde zayıf bir
ilişki olduğu ve bazı alt boyutlar arasında ise ilişkinin olmadığı
saptanmıştır. Bununla birlikte, kültürlerarası duyarlılık ve klinik liderlik
ölçeklerine ait alt boyutların, birbirleri üzerindeki etkilerini ortaya koymak
amacıyla yürütülen regresyon modeline ilişkin istatistiksel tahminlerle,
modelin anlamlı ve kullanılabilir olduğu belirlenmiştir (p<0.001,
p<0.05). Sonuç olarak; hemşirelik öğrencilerin kültürel duyarlılık puan
ortalamalarının orta ve klinik liderlik özelliklerine ait ortalama puanlarının
ise yüksek düzeyde olduğu belirlenmiş ve yine, kültürlerarası duyarlılığın
klinik liderlik özellikleri üzerine olumlu etkileri olduğu saptanmıştır.
Klinik Liderlik Kültürlerarası Duyarlılık Hemşirelik Öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Politikası |
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |