Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELERDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ İLE COVİD-19 KORKUSU ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Sayı: 1, 57 - 71, 26.04.2023
https://doi.org/10.35345/johmal.1269148

Öz

Bu çalışmanın amacı bir Devlet Hastanesinde çalışan hemşirelerin Covid-19 korkusu ile problem çözme becerisi arasındaki ilişkinin bazı demografik özelliklere göre incelenmesidir. Bu amaçla Şubat-Nisan 2022 tarihleri arasında online anket aracılığıyla, çalışmaya katılmaya gönüllü olan hemşirelerden veri toplanmıştır. Veriler kişisel bilgi formu, Covid-19 Korkusu Ölçeği ve Problem Çözme Envanteri kullanılarak elde edilmiştir. Toplamda 97 hemşireye ulaşılmıştır. Hemşirelerin Covid-19 Korkusu Ölçeği puan ortalaması 15,84±6,5, Problem Çözme Envanteri puan ortalaması ise 79,68±23,54 olarak bulunmuştur. Covid-19 korkusu ile göre Problem Çözme Envanteri, Düşünen Yaklaşım Alt Boyutu, Kendine Güvenli Yaklaşım Alt Boyutu ve Planlı Yaklaşım Alt Boyutu arasında pozitif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı korelasyon olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak çalışmamızda hemşirelerin Covid-19 korkusu ile problem çözme konusunda kendisini yeterli hissetme düzeyinin orta seviyede olduğu, Covid-19 korku düzeyi arttıkça problem çözme konusunda kendisini daha yetersiz hissettiği saptanmıştır.

Destekleyen Kurum

yoktur

Proje Numarası

-

Teşekkür

Çalışmaya katılan hemşirelere teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Abaan, S., Altıntoprak, A. (2005). Hemşirelerde problem çözme becerileri: öz değerlendirme sonuçlarının analizi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 12(1): 62-76.
  • Ahmady, S., Shahbazi, S. (2020). Impact of social problem-solving training on critical thinking and decision making of nursing students. BMC Nursing, 19(1): 1-8.
  • Akbayır, M. (2019). Sağlık çalışanlarının problem çözme becerisi ve performansı arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydınöz, Ö., Küçük, E. Ö., Gönderen, H. (2020). Hemşirelerin Problem Çözme Beceri Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler: Bir Eğitim ve Araştırma Hastanesi Örneği. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 2(1): 9-16.
  • Bahar, Z., Gördes, N., Fındık, M., Özdilek, S., Ercan, B., Ulukaya, T. (2019). Özel bir hastanede çalışan hemşirelerin problem çözme becerileri. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(2): 3-14.
  • Başar, G., Akın, S., Durna, Z. (2015). Hemşirelerde ve hemşirelik öğrencilerinde problem çözme ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1): 125-147.
  • Başol, E. (2014). Yoğun bakım ünitelerinde çalışan hemşirelerin otonomi kişilik özellikleri ve problem çözme becerilerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Türk Hava Kurumu Üniversitesi.
  • Baydilli- Yıldız, B. (2020). Özel kurumlarda çalışan hemşirelerin duygusal zekâ düzeyi ve problem çözme becerisinin işten ayrılma niyeti üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Bohlken, J., Schömig, F., Lemke, M. R., Pumberger, M., Riedel-Heller, S. G. (2020). COVID-19-pandemie: Belastungen des medizinischen personals. Psychiatrische Praxis, 47(04): 190-197.
  • Bulca- Karadem, F. (2020). Sağlık çalışanlarında Covid korkusunu belirleyen psikiyatrik değişkenlerin incelenmesi. Uzmanlık Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, Tıp Fakültesi.
  • Carr, P. B., Steele, C. M. (2009). Stereotype threat and inflexible perseverance in problem solving. Journal of Experimental Social Psychology, 45(4): 853-859.
  • Çağrışlı, A. (2019). Hemşirelerin iletişim becerilerinin problem çözme becerileri üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çam, S., Tümkaya, S. (2007). Kişilerarası problem çözme envanteri'nin (KPÇE) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28): 95-111.
  • Çayır-Yılmaz, M., Uysal, N. (2021). Klinisyen hemşirelerde COVID-19 korkusu ve mesleğe bağlılık düzeyinin belirlenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4(3): 316-325.
  • Çelenk, O., Topoyan, M. (2017). Bir üniversite hastanesinde görevli hemşirelerin problem çözme beceri düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(4): 251-259.
  • Çetin, F., Basım, H. N., Karataş, M. (2011). Çalışanların problem çözme becerilerinde örgütsel adalet algısı ve iş tatmininin rolü. Yönetim ve Ekonomi, 18(1): 71-85.
  • Durmuş. M., Yıldız, O.F., Köse, H. (2021). Factors affecting the coronavirus fear levels of nurses. Ordu University Journal of Nursing Studies, 4(2): 189-196.
  • Erkuş, B., Bahçecik, N. (2015). Özel hastanelerde çalışan yönetici hemşirelerin ve hemşirelerin eleştirel düşünme düzeyi ve problem çözme becerileri. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1): 1-9.
  • Fatma, A. Y., Polat, S., Kashimi, T. (2020). Relationship between the problem-solving skills and empathy skills of operating room nurses. Journal of Nursing Research, 28(2): e75.
  • Gözübüyük Kaya, E. (2005). Hemşirelerin problem çözme becerilerinin ve etkileyen bazı faktörlerin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Gürbüz, S., Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe- Yöntem, Analiz. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Heppner, P. P., Krauskopf, C. J. (1987). An information-processing approach to personal problem solving. The counseling psychologist, 15(3): 371-447.
  • Heppner, P. P., Lee, D. G. (2002). Problem-solving appraisal and psychological adjustment. İçinde: Shane J. Lopez, C.R. Synder, Handbook of positive psychology, (ss.288-298), New York: Oxford University Press.
  • Hoyt, P. (2007). An international approach to problem solving for better health nursing (PSBHN). International Nursing Review, 54(1): 100-106.
  • Kabahaliloğlu, K., Gügerçinoğlu, E., Barut, T. (2019). Acil ve afetlerde sağlık hizmetleri çalışanlarının algılanan aidiyet, algılanan stres ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Afet ve Acil Tıp Derneği Dergisi, 1(2): 5-19.
  • Kaplan, E., Aktaş, M.C., Kaya, H. (2021). COVID-19 pandemi korkusu ile hemşirelerin bakım verici rolüne ilişkin tutumları arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 3(3): 135-140.
  • Karakurt, N., Ekinci M. (2015). Hemşirelerin algıladıkları sosyal destek ile problem çözme becerisi arasındaki ilişki. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(4): 574-593.
  • Keleş, C., Yıldırım, F. (2021). Pediatri doktor ve hemşirelerinde öfke, problem çözme ve tükenmişlik (Sivas il örneği). Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(3): 215-228.
  • Kelleci, M. Gölbaşı, Z. (2004). Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Problem Çözme Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2): 1-8.
  • Khan, G., Sheek-Hussein, M., Al Suwaidi, A. R., Idris, K., & Abu-Zidan, F. M. (2020). Novel coronavirus pandemic: A global health threat. Turkish journal of emergency medicine, 20(2): 55.
  • Kim, A. Y., Sim, I. O. (2020). Communication skills, problem-solving ability, understanding of patients’ conditions, and nurse’s perception of professionalism among clinical nurses: A structural equation model analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(13): 4896.
  • Koca, R. (2022). Cerrahi hemşirelerin covıd-19 korkusu ile bakım davranışları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Koçoglu, D., Duygulu, S., Abaan, E. S., Akin, B. (2016). Problem solving training for first line nurse managers. International Journal of Caring Sciences, 9(3): 955.
  • Korkmaz, S., Kazgan, A., Çekiç, S., Tartar, A. S., Balcı, H. N., Atmaca, M. (2020). The anxiety levels, quality of sleep and life and problem-solving skills in healthcare workers employed in COVID-19 services. Journal of Clinical Neuroscience, 80: 131-136.
  • Ladikli, N., Bahadır, E., Yumuşak, F. N., Akkuzu, H., Karaman, G., Türkkan, Z. (2020). Kovid-19 korkusu ölçeği’nin Türkçe güvenirlik ve geçerlik çalışması. International Journal of Social Science, 3(2): 71-80.
  • Mienaltowski, A. (2011). Everyday problem solving across the adult life span: solution diversity and efficacy. Annals of the New York Academy of Sciences, 1235(1): 75-85.
  • Oğuz, İ., Özdemir, S. (2021). The relationship between the fear, the perceived risk of Covid-19 and compliance with standard precautions of nurses. Gevher Nesibe Journal of Medical & Health Sciences, 6(15): 122-135.
  • Pappa, S., Ntella, V., Giannakas, T., Giannakoulis, V. G., Papoutsi, E., Katsaounou, P. (2020). Prevalence of depression, anxiety, and insomnia among healthcare workers during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis. Brain, Behavior, and Immunity, 88: 901-907.
  • Reynolds, D. L., Garay, J.R., Deamond, S.L., Moran, M.K., Gold, W. Styra, R. (2008). Understanding, compliance and psychological impact of the SARS quarantine experience. Epidemiology & Infection, 136: 997-1007.
  • Postacı, E. S., Uysal, İ., Koşan, A. M. A., Toraman, Ç. (2021). Acil servis ve yataklı servislerde görevli sağlık profesyonellerinin problem çözme yetenek algılarının incelenmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 6(1): 25-36.
  • Savaşır, I., Şahin, N.H. (1997). Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirmede Sık Kullanılan Ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, No:9.
  • Seviç- Postacı, E., Uysal, İ., Aytuğ- Koşan, A.M., Toraman, Ç. (2021). Acil servis ve yataklı servislerde görevli sağlık profesyonellerinin problem çözme yetenek algılarının incelenmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 6(1): 25-36.
  • Şahin- Akboğa, Ö., Arslan, S. (2021). Acil Kliniklerde Çalışan Hemşirelerin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4): 819-827.
  • Şahin, N., Şahin, N. H., & Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Therapy and Research, 17: 379-396.
  • Terzioğlu, F. (2006). The perceived problem-solving ability of nurse managers. Journal of Nursing Management, 14: 340-347.
  • The Lancet (2020). COVID-19: protecting health-care workers. The Lancet, 395(10228): 922.
  • Tuğut, N., Kaya, D. (2017). Hemşirelerin terapötik mizah kullanma durumları ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(3): 131-136.
  • Uruç- Öztürk, E., Gemlik, H.N., Öztürk, İ. (2022). Sağlık Yönetimi Alanında Çalışan Yöneticilerin ve İdari Personelin Örgütsel Sessizlik Düzeylerinin Problem Çözme Becerileri Üzerine Etkisi: Bir Kamu Hastanesi Örneği. Sağlık Yönetimi ve Liderlik Dergisi, (1): 1-20.
  • Uys, L. R., Van Rhyn, L. L., Gwele, N. S., McInerney, P., Tanga, T. (2004). Problem‐solving competency of nursing graduates. Journal of Advanced Nursing, 48(5): 500-509.
  • Wu, P., Fang, Y., Guan, Z., Fan, B., Kong, J., Yao, Z., Liu, X., Fuller, CJ., Susser, E., Lu, J. Hoven, C. W. (2009). The psychological impact of the SARS epidemic on hospital employees in China: exposure, risk perception, and altruistic acceptance of risk. The Canadian Journal of Psychiatry, 54(5): 302-311.
  • Yıldırım, B., Bağsürer, N. (2019). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin problem çözme süreçlerinin incelenmesi. Ortadoğu Tıp Dergisi, 11(1): 27-33.
  • Yıldırım, N. (2016). Hemşirelerin girişimci kişilik özellikleri, problem çözme becerileri ve etkili faktörlerin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Bilim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, E., Karaca, F., Yılmaz, E. (2009). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(1): 38-48.
  • Yoo, M. S., & Park, J. H. (2014). Effect of case-based learning on the development of graduate nurses' problem-solving ability. Nurse Education Today, 34(1): 47-51.

INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN PROBLEM SOLVING SKILLS AND FEAR OF COVID-19 IN NURSES

Yıl 2023, Sayı: 1, 57 - 71, 26.04.2023
https://doi.org/10.35345/johmal.1269148

Öz

The aim of this study is to examine the relationship between the fear of Covid-19 and problem solving skills of nurses working in a state hospital according to some demographic characteristics. For this purpose, data were collected from nurses who voluntarily participated in the study through an online questionnaire between February and April 2022. The data were obtained using the personal information form, the Covid-19 Fear Scale and the Problem Solving Inventory. A total of 97 nurses were participated. The mean score of the Nurses' Fear of Covid-19 Scale was 15.84±6.5, and the mean score of the Problem Solving Inventory was 79.68±23.54. It was determined that there was a positive and statistically significant correlation between the fear of Covid-19 and the Problem Solving Inventory, the Thinking Approach Sub-Dimension, the Self-Confident Approach Sub-Dimension and the Planned Approach Sub-Dimension. As a result, it was determined that the nurses' level of feeling competent in problem solving with the fear of Covid-19 was at a moderate level, and as the level of fear of Covid-19 increased, they felt more inadequate in problem solving.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Abaan, S., Altıntoprak, A. (2005). Hemşirelerde problem çözme becerileri: öz değerlendirme sonuçlarının analizi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 12(1): 62-76.
  • Ahmady, S., Shahbazi, S. (2020). Impact of social problem-solving training on critical thinking and decision making of nursing students. BMC Nursing, 19(1): 1-8.
  • Akbayır, M. (2019). Sağlık çalışanlarının problem çözme becerisi ve performansı arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydınöz, Ö., Küçük, E. Ö., Gönderen, H. (2020). Hemşirelerin Problem Çözme Beceri Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler: Bir Eğitim ve Araştırma Hastanesi Örneği. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 2(1): 9-16.
  • Bahar, Z., Gördes, N., Fındık, M., Özdilek, S., Ercan, B., Ulukaya, T. (2019). Özel bir hastanede çalışan hemşirelerin problem çözme becerileri. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(2): 3-14.
  • Başar, G., Akın, S., Durna, Z. (2015). Hemşirelerde ve hemşirelik öğrencilerinde problem çözme ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1): 125-147.
  • Başol, E. (2014). Yoğun bakım ünitelerinde çalışan hemşirelerin otonomi kişilik özellikleri ve problem çözme becerilerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Türk Hava Kurumu Üniversitesi.
  • Baydilli- Yıldız, B. (2020). Özel kurumlarda çalışan hemşirelerin duygusal zekâ düzeyi ve problem çözme becerisinin işten ayrılma niyeti üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Bohlken, J., Schömig, F., Lemke, M. R., Pumberger, M., Riedel-Heller, S. G. (2020). COVID-19-pandemie: Belastungen des medizinischen personals. Psychiatrische Praxis, 47(04): 190-197.
  • Bulca- Karadem, F. (2020). Sağlık çalışanlarında Covid korkusunu belirleyen psikiyatrik değişkenlerin incelenmesi. Uzmanlık Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, Tıp Fakültesi.
  • Carr, P. B., Steele, C. M. (2009). Stereotype threat and inflexible perseverance in problem solving. Journal of Experimental Social Psychology, 45(4): 853-859.
  • Çağrışlı, A. (2019). Hemşirelerin iletişim becerilerinin problem çözme becerileri üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çam, S., Tümkaya, S. (2007). Kişilerarası problem çözme envanteri'nin (KPÇE) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28): 95-111.
  • Çayır-Yılmaz, M., Uysal, N. (2021). Klinisyen hemşirelerde COVID-19 korkusu ve mesleğe bağlılık düzeyinin belirlenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4(3): 316-325.
  • Çelenk, O., Topoyan, M. (2017). Bir üniversite hastanesinde görevli hemşirelerin problem çözme beceri düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(4): 251-259.
  • Çetin, F., Basım, H. N., Karataş, M. (2011). Çalışanların problem çözme becerilerinde örgütsel adalet algısı ve iş tatmininin rolü. Yönetim ve Ekonomi, 18(1): 71-85.
  • Durmuş. M., Yıldız, O.F., Köse, H. (2021). Factors affecting the coronavirus fear levels of nurses. Ordu University Journal of Nursing Studies, 4(2): 189-196.
  • Erkuş, B., Bahçecik, N. (2015). Özel hastanelerde çalışan yönetici hemşirelerin ve hemşirelerin eleştirel düşünme düzeyi ve problem çözme becerileri. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1): 1-9.
  • Fatma, A. Y., Polat, S., Kashimi, T. (2020). Relationship between the problem-solving skills and empathy skills of operating room nurses. Journal of Nursing Research, 28(2): e75.
  • Gözübüyük Kaya, E. (2005). Hemşirelerin problem çözme becerilerinin ve etkileyen bazı faktörlerin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Gürbüz, S., Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe- Yöntem, Analiz. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Heppner, P. P., Krauskopf, C. J. (1987). An information-processing approach to personal problem solving. The counseling psychologist, 15(3): 371-447.
  • Heppner, P. P., Lee, D. G. (2002). Problem-solving appraisal and psychological adjustment. İçinde: Shane J. Lopez, C.R. Synder, Handbook of positive psychology, (ss.288-298), New York: Oxford University Press.
  • Hoyt, P. (2007). An international approach to problem solving for better health nursing (PSBHN). International Nursing Review, 54(1): 100-106.
  • Kabahaliloğlu, K., Gügerçinoğlu, E., Barut, T. (2019). Acil ve afetlerde sağlık hizmetleri çalışanlarının algılanan aidiyet, algılanan stres ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Afet ve Acil Tıp Derneği Dergisi, 1(2): 5-19.
  • Kaplan, E., Aktaş, M.C., Kaya, H. (2021). COVID-19 pandemi korkusu ile hemşirelerin bakım verici rolüne ilişkin tutumları arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 3(3): 135-140.
  • Karakurt, N., Ekinci M. (2015). Hemşirelerin algıladıkları sosyal destek ile problem çözme becerisi arasındaki ilişki. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(4): 574-593.
  • Keleş, C., Yıldırım, F. (2021). Pediatri doktor ve hemşirelerinde öfke, problem çözme ve tükenmişlik (Sivas il örneği). Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(3): 215-228.
  • Kelleci, M. Gölbaşı, Z. (2004). Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Problem Çözme Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2): 1-8.
  • Khan, G., Sheek-Hussein, M., Al Suwaidi, A. R., Idris, K., & Abu-Zidan, F. M. (2020). Novel coronavirus pandemic: A global health threat. Turkish journal of emergency medicine, 20(2): 55.
  • Kim, A. Y., Sim, I. O. (2020). Communication skills, problem-solving ability, understanding of patients’ conditions, and nurse’s perception of professionalism among clinical nurses: A structural equation model analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(13): 4896.
  • Koca, R. (2022). Cerrahi hemşirelerin covıd-19 korkusu ile bakım davranışları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Koçoglu, D., Duygulu, S., Abaan, E. S., Akin, B. (2016). Problem solving training for first line nurse managers. International Journal of Caring Sciences, 9(3): 955.
  • Korkmaz, S., Kazgan, A., Çekiç, S., Tartar, A. S., Balcı, H. N., Atmaca, M. (2020). The anxiety levels, quality of sleep and life and problem-solving skills in healthcare workers employed in COVID-19 services. Journal of Clinical Neuroscience, 80: 131-136.
  • Ladikli, N., Bahadır, E., Yumuşak, F. N., Akkuzu, H., Karaman, G., Türkkan, Z. (2020). Kovid-19 korkusu ölçeği’nin Türkçe güvenirlik ve geçerlik çalışması. International Journal of Social Science, 3(2): 71-80.
  • Mienaltowski, A. (2011). Everyday problem solving across the adult life span: solution diversity and efficacy. Annals of the New York Academy of Sciences, 1235(1): 75-85.
  • Oğuz, İ., Özdemir, S. (2021). The relationship between the fear, the perceived risk of Covid-19 and compliance with standard precautions of nurses. Gevher Nesibe Journal of Medical & Health Sciences, 6(15): 122-135.
  • Pappa, S., Ntella, V., Giannakas, T., Giannakoulis, V. G., Papoutsi, E., Katsaounou, P. (2020). Prevalence of depression, anxiety, and insomnia among healthcare workers during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis. Brain, Behavior, and Immunity, 88: 901-907.
  • Reynolds, D. L., Garay, J.R., Deamond, S.L., Moran, M.K., Gold, W. Styra, R. (2008). Understanding, compliance and psychological impact of the SARS quarantine experience. Epidemiology & Infection, 136: 997-1007.
  • Postacı, E. S., Uysal, İ., Koşan, A. M. A., Toraman, Ç. (2021). Acil servis ve yataklı servislerde görevli sağlık profesyonellerinin problem çözme yetenek algılarının incelenmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 6(1): 25-36.
  • Savaşır, I., Şahin, N.H. (1997). Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirmede Sık Kullanılan Ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, No:9.
  • Seviç- Postacı, E., Uysal, İ., Aytuğ- Koşan, A.M., Toraman, Ç. (2021). Acil servis ve yataklı servislerde görevli sağlık profesyonellerinin problem çözme yetenek algılarının incelenmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 6(1): 25-36.
  • Şahin- Akboğa, Ö., Arslan, S. (2021). Acil Kliniklerde Çalışan Hemşirelerin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4): 819-827.
  • Şahin, N., Şahin, N. H., & Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Therapy and Research, 17: 379-396.
  • Terzioğlu, F. (2006). The perceived problem-solving ability of nurse managers. Journal of Nursing Management, 14: 340-347.
  • The Lancet (2020). COVID-19: protecting health-care workers. The Lancet, 395(10228): 922.
  • Tuğut, N., Kaya, D. (2017). Hemşirelerin terapötik mizah kullanma durumları ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(3): 131-136.
  • Uruç- Öztürk, E., Gemlik, H.N., Öztürk, İ. (2022). Sağlık Yönetimi Alanında Çalışan Yöneticilerin ve İdari Personelin Örgütsel Sessizlik Düzeylerinin Problem Çözme Becerileri Üzerine Etkisi: Bir Kamu Hastanesi Örneği. Sağlık Yönetimi ve Liderlik Dergisi, (1): 1-20.
  • Uys, L. R., Van Rhyn, L. L., Gwele, N. S., McInerney, P., Tanga, T. (2004). Problem‐solving competency of nursing graduates. Journal of Advanced Nursing, 48(5): 500-509.
  • Wu, P., Fang, Y., Guan, Z., Fan, B., Kong, J., Yao, Z., Liu, X., Fuller, CJ., Susser, E., Lu, J. Hoven, C. W. (2009). The psychological impact of the SARS epidemic on hospital employees in China: exposure, risk perception, and altruistic acceptance of risk. The Canadian Journal of Psychiatry, 54(5): 302-311.
  • Yıldırım, B., Bağsürer, N. (2019). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin problem çözme süreçlerinin incelenmesi. Ortadoğu Tıp Dergisi, 11(1): 27-33.
  • Yıldırım, N. (2016). Hemşirelerin girişimci kişilik özellikleri, problem çözme becerileri ve etkili faktörlerin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Bilim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, E., Karaca, F., Yılmaz, E. (2009). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(1): 38-48.
  • Yoo, M. S., & Park, J. H. (2014). Effect of case-based learning on the development of graduate nurses' problem-solving ability. Nurse Education Today, 34(1): 47-51.
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Politikası, Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Articles
Yazarlar

Hatice Ulusoy 0000-0002-8911-5490

Sinem Sarıçoban 0000-0003-3548-3869

Ebru Kaya Gözübüyük 0009-0008-8945-8136

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 24 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ulusoy, H., Sarıçoban, S., & Kaya Gözübüyük, E. (2023). HEMŞİRELERDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ İLE COVİD-19 KORKUSU ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Journal of Healthcare Management and Leadership(1), 57-71. https://doi.org/10.35345/johmal.1269148
AMA Ulusoy H, Sarıçoban S, Kaya Gözübüyük E. HEMŞİRELERDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ İLE COVİD-19 KORKUSU ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. JOHMAL. Nisan 2023;(1):57-71. doi:10.35345/johmal.1269148
Chicago Ulusoy, Hatice, Sinem Sarıçoban, ve Ebru Kaya Gözübüyük. “HEMŞİRELERDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ İLE COVİD-19 KORKUSU ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Journal of Healthcare Management and Leadership, sy. 1 (Nisan 2023): 57-71. https://doi.org/10.35345/johmal.1269148.
EndNote Ulusoy H, Sarıçoban S, Kaya Gözübüyük E (01 Nisan 2023) HEMŞİRELERDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ İLE COVİD-19 KORKUSU ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Journal of Healthcare Management and Leadership 1 57–71.
IEEE H. Ulusoy, S. Sarıçoban, ve E. Kaya Gözübüyük, “HEMŞİRELERDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ İLE COVİD-19 KORKUSU ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”, JOHMAL, sy. 1, ss. 57–71, Nisan 2023, doi: 10.35345/johmal.1269148.
ISNAD Ulusoy, Hatice vd. “HEMŞİRELERDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ İLE COVİD-19 KORKUSU ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Journal of Healthcare Management and Leadership 1 (Nisan 2023), 57-71. https://doi.org/10.35345/johmal.1269148.
JAMA Ulusoy H, Sarıçoban S, Kaya Gözübüyük E. HEMŞİRELERDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ İLE COVİD-19 KORKUSU ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. JOHMAL. 2023;:57–71.
MLA Ulusoy, Hatice vd. “HEMŞİRELERDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ İLE COVİD-19 KORKUSU ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Journal of Healthcare Management and Leadership, sy. 1, 2023, ss. 57-71, doi:10.35345/johmal.1269148.
Vancouver Ulusoy H, Sarıçoban S, Kaya Gözübüyük E. HEMŞİRELERDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ İLE COVİD-19 KORKUSU ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. JOHMAL. 2023(1):57-71.