Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Reflection of Digitalization and Social Media on Muslim-Friendly Tourism

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 123 - 134, 31.12.2022
https://doi.org/10.51525/johti.1199162

Öz

The tourism industry is an important part of the global world. It is known as a niche market that has been on the rise with the economic values in recent years in Muslim-friendly tourism. Muslim-friendly tourism practices continue to attract the attention of operators, employees and researchers. In this framework, a point of view regarding the existence of this group, which has an important place in tourism mobility, has been tried to be put forward. It is known that digitalization, which makes their holidays comfortable while Muslim tourists are on vacation, is also at the forefront. From this point of view, the reflection of the digital world and social media in Muslim-friendly tourism movements will be discussed in the related literature. Thus, the benefits of the subject will be brought to the fore and a perspective will be formed. At this point, an important gap in the literature will be filled by considering the situation conceptually. In conclusion, digitalization and social media is an important breakthrough for halal-conscious tourists, especially artificial intelligence and social media make life easier. It has been discussed that there are situations that make both worship and touristic experience easy, which benefits halal-conscious tourists who turn to Muslim-friendly tourism.

Kaynakça

  • Abror, A., Patrisia, D., Trinanda, O., Omar, M. W. ve Wardi, Y. (2020). Antecedents of word of mouth in Muslim-friendly tourism marketing: The role of religiosity. Journal of Islamic Marketing, 12(4), 882-899. ISSN: 1759-0833.
  • Adeola, O. ve Evans, O. (2019). Digital tourism: mobile phones, internet and tourism in Africa. Tourism Recreation Research, 44(2), 190-202. https://doi.org/10.1080/02508281.2018.1562662.
  • Ahyani, H., Yuliani, F., Parciska, K. ve Martianingrum, M. (2022). Management of Zakat at the National Amil Zakat Agency (BAZNAS) Banjar City, West Java through Data-Based Digitalization in Era 4.0. Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat Indonesia, 2(1), 17-25.
  • Ainin, S., Feizollah, A., Anuar, N. B. ve Abdullah, N. A. (2020). Sentiment analyses of multilingual tweets on halal tourism. Tourism Management Perspectives, 34, 100658. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100658.
  • Akyol, M. ve Kilinç, Ö. (2014). Internet and halal tourism marketing. Electronic Turkish Studies, 9(8), 171-186.

Dijitalleşmenin ve Sosyal Medyanın Müslüman-Dostu Turizme Yansıması

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 123 - 134, 31.12.2022
https://doi.org/10.51525/johti.1199162

Öz

Turizm sektörü küresel dünyanın önemli bir parçasıdır. Müslüman dostu turizmde son yıllardaki ekonomik değerlerle yükselişe geçen bir niş Pazar olarak bilinmektedir. Müslüman dostu turizm uygulamaları işletmecilerin ve araştırmacıların ilgisini yoğun bir biçimde çekmeye de devam etmektedir. Bu çerçeve de turizm hareketliliğinde önemli yeri olan bu grubun varlığı ile alakalı bir bakış açısı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Müslüman turistler tatil yaparken tatillerini konforlu kılan dijitalleşmenin de ön planda olduğu bilinmektedir. Bu noktadan hareketle, ilgili alan yazında Müslüman dostu turizm hareketlerinde dijital dünyanın ve sosyal medyanın yansıması ele alınacaktır. Böylece konunun faydaları ön plana çıkarılarak bakış açısı oluşturulacaktır. Bu noktada kavramsal olarak durum ele alınmasıyla literatürde önemli bir boşluk giderilecektir. Sonuç olarak, dijitalleşmenin ve sosyal medyanın helale duyarlı turistler için önemli bir atılım olduğu, özellikle yapay zekânın ve sosyal medyanın hayatı kolaylaştırdığı. Seyahat motivasyonu Müslüman dostu turizme yönelen helal duyarlı turistlere fayda sağlayan hem ibadet hem turistik deneyimi kolay kılan durumların olduğu ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Abror, A., Patrisia, D., Trinanda, O., Omar, M. W. ve Wardi, Y. (2020). Antecedents of word of mouth in Muslim-friendly tourism marketing: The role of religiosity. Journal of Islamic Marketing, 12(4), 882-899. ISSN: 1759-0833.
  • Adeola, O. ve Evans, O. (2019). Digital tourism: mobile phones, internet and tourism in Africa. Tourism Recreation Research, 44(2), 190-202. https://doi.org/10.1080/02508281.2018.1562662.
  • Ahyani, H., Yuliani, F., Parciska, K. ve Martianingrum, M. (2022). Management of Zakat at the National Amil Zakat Agency (BAZNAS) Banjar City, West Java through Data-Based Digitalization in Era 4.0. Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat Indonesia, 2(1), 17-25.
  • Ainin, S., Feizollah, A., Anuar, N. B. ve Abdullah, N. A. (2020). Sentiment analyses of multilingual tweets on halal tourism. Tourism Management Perspectives, 34, 100658. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100658.
  • Akyol, M. ve Kilinç, Ö. (2014). Internet and halal tourism marketing. Electronic Turkish Studies, 9(8), 171-186.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Derleme/Literatür Makalesi
Yazarlar

Hasan Önal Şeyhanlıoğlu 0000-0002-9056-5237

Burhanettin Zengin 0000-0002-6368-0969

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 3 Kasım 2022
Kabul Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şeyhanlıoğlu, H. Ö., & Zengin, B. (2022). Dijitalleşmenin ve Sosyal Medyanın Müslüman-Dostu Turizme Yansıması. Journal of Hospitality and Tourism Issues, 4(2), 123-134. https://doi.org/10.51525/johti.1199162