Şehir Markalaşması: Diyarbakır Örneği
Yıl 2024,
Cilt: 14 Sayı: 1, 1 - 15, 31.03.2024
Pelşin Boğra
,
Kadir Çakar
Öz
Küreselleşen dünyada ürünler, ülkeler, şehirler birbirleri ile rekabet halindedir. Bu rekabetle birlikte kendini diğer şehirlerden farklı kılabilen şehir güçlü olmakta ve seçilebilir cazibe merkezi haline gelebilmektedir. Bir şehrin diğer şehirlerden farklılaşması noktasında devreye şehir markalaşması kavramı girmektedir. Bu çalışmanın amacı, Diyarbakır şehrinin markalaşma sürecinde an itibariyle nerede konumlandığını ve mevcut durumuyla birlikte turizm potansiyelinin şehir markalaşmasında ne derece etkili ve yeterli olduğunu ortaya koymaktır. Bu nedenle çalışmanın ifade edilen amacı doğrultusunda nitel araştırma tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma verileri Diyarbakır’da bulunan turizm paydaşları ile yüz yüze görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Araştırma sonucunda Diyarbakır şehrinin markalaşma adına güçlü bir potansiyelinin olduğu fakat markalaşma seviyesinin henüz istenen düzeyde olmadığı sonucuna varılmıştır.
Kaynakça
- Aslan, E. S. (2020). Cumalıkızık’ın turistik destinasyon markalaşması açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Ankara.
- Ateşoğlu, İ. (2003). Marka inşasında slogan. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 259- 264.
- Avcılar, Y. M., & Kara, E. (2015). Şehir markası kavramı ve marka şehir yaratma stratejilerine yönelik literatür incelemesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 34, 81-88.
- Bayrakdaroğlu, F. (2019). Şehir markasının konumlandırılması: Muğla iline yönelik bir inceleme. Journal of Academic Value Studies, 3(12), 258-266.
- Bozkurt, İ. (2017). Şehir markası oluşturma süreci ve Nevşehir’in markalaşmasının değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
- Cevher, E. (2012). Kentsel markalaşma süreci: Antalya örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), 105-115.
- Cönk, E., Çiçek, H., Öztürk, N., & Uyar, Y. (2022). Şehir markalaşmasında çarşıların rolü: Afyonkarahisar “Uzun Çarşı” örneği. Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 4(2), 63-71.
- Creswell, J.W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 4th Ed. SAGE.
- Çakar, K., & Aykol, Ş. (2021). Case study as a research method in hospitality and tourism research: A systematic literature review (1974–2020). Cornell Hospitality Quarterly, 62(1), 21-31.
- Çalapkulu, Ç., & Kızıldağ, K. (2021). Küresel mega marka şehir: Dubai’nin markalaşma süreci ve marka algısına yönelik araştırma. The Journal of Social Science, 5(9), 210-225.
- Çelik, Y. (2008). Diyarbakır surlarında hayvan figürleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
- Çiçek, E., & Pala, U. (2017). Destinasyon markalaşması üzerine bir araştırma: Tarsus örneği. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 25-47.