Türkiye ekonomisinde %90’dan fazla bir paya sahip olan KOBİ’lerin ihracatta elde ettiği
kazancın potansiyelinin altında olması, ihracat bağlamında uygulanan politikaların incelenmesini
gerekli kılmaktadır. Literatürde uluslararası pazara hakim olan devletler incelendiğinde ulusal ve
yerel boyutlarda uygulanan kümelenme politikaları dikkat çekmektedir. Küme stratejisi
uygulayan KOBİ düzeyindeki firmaların rakiplerine oranlara önemli avantajlar elde ettikleri
düşünülmektedir.
Bu çalışmada kümelenme ile ihracat performansı arasındaki ilişki analiz edilmek amacıyla,
Ticaret Bakanlığı tarafından yayımlanan 2019 yılı Devam Eden URGE Projeleri listesinde yer
alan ve 2016 yılında onaylanmış kümeler içerisinden çalışmaya katılmayı kabul eden 27 firma ile
görüşülmüştür. Söz konusu firmalardan, online anket yönteminden yararlanılarak veri
toplanmıştır. Küme firmalarının faaliyet gösterdikleri sektörler, satışlarındaki ihracat temsil
oranları, ihracat yapılan ülke sayıları ve firmaların ihracat başarı düzeyleri değerlendirilmiş elde
edilen veriler oluşturulan temalar yoluyla sıklık analizine tabi tutulmuştur.
Firmaların vermiş oldukları yanıtlardan yola çıkılarak elde edilen bulgulara göre örneklemi
oluşturan firmaların dörtte birinin yüksek katma değere sahip makine sektöründe faaliyet
gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. İhracat odaklı bir kümelenme stratejisinde rekabet düzeyi
yüksek sektörlerin belirlenmesi ve bu sektörlere yönelik politika uygulanması bu bağlamda
önemsenmektedir. Diğer yandan, küme firmalarının tamamının KOBİ ölçeğinde ve nispeten
küçük ölçekli firmalar arasında yer aldığı ve gerçekleşen ihracatlarının büyük çoğunluğunun az
sayıda farklı ülkelere ulaştırabildiği sonucu görülmüştür. Küme kaynaklarından optimum
düzeyde yararlanarak benzer sektör firmalarının tecrübeleri doğrultusunda pazara giriş risklerinin
azaltılması KOBİ’ler için önemli avantajlardan biridir. Elde edilen önemli sonuçlardan bir diğeri
ise küme içinde yer alan firmaların mevcut ihracatlarını yeterli başarı düzeyinde görmüyor
olmalarıdır. Küme kaynaklarının etkin ve verimli şekilde kullanılabilmesi için üniversiteler ve
Ar-Ge kuruluşları ile işbirliği arttırılmalı ve firmalara ihracat bağlamında etkin kaynak kullanımı
doğrultusunda danışmanlık hizmetleri önem kazanmalıdır.
Türkiye ekonomisinde %90’dan fazla bir paya sahip olan KOBİ’lerin ihracatta elde ettiği
kazancın potansiyelinin altında olması, ihracat bağlamında uygulanan politikaların incelenmesini
gerekli kılmaktadır. Literatürde uluslararası pazara hakim olan devletler incelendiğinde ulusal ve
yerel boyutlarda uygulanan kümelenme politikaları dikkat çekmektedir. Küme stratejisi
uygulayan KOBİ düzeyindeki firmaların rakiplerine oranlara önemli avantajlar elde ettikleri
düşünülmektedir.
Bu çalışmada kümelenme ile ihracat performansı arasındaki ilişki analiz edilmek amacıyla,
Ticaret Bakanlığı tarafından yayımlanan 2019 yılı Devam Eden URGE Projeleri listesinde yer
alan ve 2016 yılında onaylanmış kümeler içerisinden çalışmaya katılmayı kabul eden 27 firma ile
görüşülmüştür. Söz konusu firmalardan, online anket yönteminden yararlanılarak veri
toplanmıştır. Küme firmalarının faaliyet gösterdikleri sektörler, satışlarındaki ihracat temsil
oranları, ihracat yapılan ülke sayıları ve firmaların ihracat başarı düzeyleri değerlendirilmiş elde
edilen veriler oluşturulan temalar yoluyla sıklık analizine tabi tutulmuştur.
Firmaların vermiş oldukları yanıtlardan yola çıkılarak elde edilen bulgulara göre örneklemi
oluşturan firmaların dörtte birinin yüksek katma değere sahip makine sektöründe faaliyet
gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. İhracat odaklı bir kümelenme stratejisinde rekabet düzeyi
yüksek sektörlerin belirlenmesi ve bu sektörlere yönelik politika uygulanması bu bağlamda
önemsenmektedir. Diğer yandan, küme firmalarının tamamının KOBİ ölçeğinde ve nispeten
küçük ölçekli firmalar arasında yer aldığı ve gerçekleşen ihracatlarının büyük çoğunluğunun az
sayıda farklı ülkelere ulaştırabildiği sonucu görülmüştür. Küme kaynaklarından optimum
düzeyde yararlanarak benzer sektör firmalarının tecrübeleri doğrultusunda pazara giriş risklerinin
azaltılması KOBİ’ler için önemli avantajlardan biridir. Elde edilen önemli sonuçlardan bir diğeri
ise küme içinde yer alan firmaların mevcut ihracatlarını yeterli başarı düzeyinde görmüyor
olmalarıdır. Küme kaynaklarının etkin ve verimli şekilde kullanılabilmesi için üniversiteler ve
Ar-Ge kuruluşları ile işbirliği arttırılmalı ve firmalara ihracat bağlamında etkin kaynak kullanımı
doğrultusunda danışmanlık hizmetleri önem kazanmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 17 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1 |