Günümüzde sosyal medya ve iletişim araçlarının daha yaygın olarak kullanılması nedeniyle, spor kulüpleri arasında taraftar çekme bakımından rekabet saha dışında da devam etmektedir. Bu süreçte kurumsal sosyal sorumluluk çalışmaları, kurumsal imajın göstergesi olarak ön plana çıkan kavramlardan birisidir. Yapılan bu çalışmada, Türk spor kulüplerinde sosyal sorumluluk çalışmalarına yönelik literatürde yapılan araştırmalar çerçevesinde, taraftar algısını faktörlerin çok değişkenli olarak analiz edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada bu çerçevede, sporda sosyal sorumluluk ile ilgili çalışmalar içerik analiz yöntemleri ile incelenmiştir. Türk spor kulüplerinde kurumsal sosyal sorumluluk projelerine ilişkin yeterli ve düzenli nicel veri paylaşımı olmayıp, kulüpler borsada listelenmelerinden ötürü yayınladıkları faaliyet raporlarında, kulüplerin önemli bir oranının spor kulüp derneklerine ait olduğunu ve bu derneklere aktarılan kar paylarının aslında sosyal sorumluluk olarak ifade edilebileceğini belirtmektedir. Bu nedenle, kulüpler başlı başına kendi faaliyetlerinin sosyal sorumluluk projesi olduğunu ifade etmektedir. Öte yandan literatürde yapılan çalışmalarda ortaya koyulan ekonomik sorumluluk, yasal sorumluluk, etik sorumluluk ve hayırseverlik sorumluluğu boyutları ile taraftarın kurumsal imaj algısı arasında doğrudan ilişki olduğu rapor edilmiş olup, kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarının tüm boyutlarının da taraftarlar tarafından yüksek düzeyde tutarlılık ile anlaşıldığı ortaya koyulmuştur. Yine literatürde yapılan çalışmalar Türk spor kulüplerinde sosyal sorumluluk alanlarının başında mali ve maddi yardımlar ile ihtiyaç sahiplerine yardımlar gelmekte olup, sosyal sorumluluk yardımlarına ya da katılımlara en fazla karar verme yetkisi kulüp başkanındadır. Spor kulüplerinde taraftar algısını ortaya koymaya yönelik daha fazla çalışma yapılması gerekli olup, aynı zamanda kulüp tarafında da kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarına katılımlara yönelik daha fazla şeffaf ve hesap verilebilir bilgilere ihtiyaç olduğu görülmektedir.
Recently increasing use of social media and communication tools, competition among sports clubs continues outside the field in terms of attracting fans. In this process, corporate social responsibility studies, it is one of the concepts that come to the fore as an indicator of corporate image. In this study, it is aimed to analyze the factors affecting the perception of fans in a multivariate manner, within the framework of the literature on social responsibility studies in Turkish sports clubs. In this framework, studies on social responsibility in sports were analyzed with content analysis methods and the findings were evaluated with semiotic analysis methods. According to the results obtained, Turkish sports clubs do not have sufficient and regular quantitative data sharing regarding corporate social responsibility projects, and since the clubs are listed on the stock exchange, in the annual reports they publish, a large proportion of the clubs belong to sports club associations and the dividends transferred to these associations can actually be expressed as social responsibility. For this reason, he actually states that his own activities are a social responsibility project. On the other hand, it has been reported that there is a direct relationship between the dimensions of economic responsibility, legal responsibility, ethical responsibility and philanthropy responsibility and the corporate image perception of the supporters, and it has been revealed that all dimensions of corporate social responsibility studies are understood with a high level of consistency by the fans. Studies conducted in the literature, financial and material aid and aid to those in need are at the forefront of social responsibility areas in Turkish sports clubs, and the club president has the most decision-making authority on social responsibility aids or participations. More studies are needed to reveal the perception of fans in sports clubs, and it is seen that there is a need for more transparent and accountable information on participation in corporate social responsibility activities on the club side, as well.
social responsibility sports corporate social responsibility
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1 |